ARMONK, BRATISLAVA. Pre múdre autá je mobil vo vrecku ako diaľkový ovládač. Na diaľku spustíte kúrenie, odomknete dvere, ale aj nahliadnete do histórie jázd a prevádzky, aby ste mali o všetkom dokonalý prehľad.
Ak si však takéto auto kúpite v bazári, nebudete jediným jeho pánom. Bezpečnostní analytici upozorňujú na to, že autá si svojich predchádzajúcich majiteľov pamätajú a naďalej zostávajú v ich moci. Automobilky zabudli dotiahnuť bezpečnosť vozidiel do konca.
Podľa BBC na to upozornil bezpečnostný analytik firmy IBM. Všimol si, že prostredníctvom aplikácie je jeho mobil v kontakte s predaným autom po celé roky. Nový majiteľ spárovanie mobilu nezrušil.
Nie však preto, že by na to zabudol, ale palubný počítač takúto funkciu neobsahuje. Podrobný prieskum trhu uskutočnila firma Kaspersky Lab, ktorá poukázala na tento problém v širšom rozsahu. Vynulovanie prevádzkových dát a obnova továrenských nastavení existujúce vzťahy, párovania a spojenia nezruší. Zostanú aktívne, aby vozidlo bolo možné naďalej ovládať.
Vozidlá si pamätajú párovacie kľúče, ktoré aplikácie používajú na vzdialený prístup. Automobilky budú musieť uskutočniť náhradu. Keď firma Kaspersly Lab analyzovala najpoužívanejšie aplikácie automobilového prieskumu, prišla na to, že ani bezpečnosť a súkromie nie sú chránené tak, ako by mali byť.
Šesť zo siedmych aplikácií nepoužíva šifrovanie prístupových údajov, žiadna z aplikácií nemá ochranu proti spätnému inžinierstvu. Hackeri tak môžu zistiť akým spôsobom kód pracuje, aby ho zneužili svojimi nástrojmi na útoky.
Ukradnúť auto tak možno i bez prekonania fyzických bariér. Automobilový priemysel tak výrazne zaostáva za bezpečnostným štandardom, ktorý i vo svete počítaču a internetu neustále ukazuje, že má svoje slabiny.