SME

Keď sa umelá inteligencia cíti ohrozená, neváha zabíjať

Aj najmenší stres či tieseň aktivujú v múdrych algoritmoch neprimerané rozhodnutia.

Načítavam video...

MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Umelá inteligencia môže v jej dnešnej podobe uvažovať úplne odlišne ako človek. Zbavená emócií, morálky, zodpovednosti a pocitu viny môže robiť rozhodnutia, ktoré sú extrémne agresívne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to zo štúdie, ktorú uskutočnila firma Google so svojim systémom Deep Mind. Ukázali, že pri vytváraní stále múdrejších strojov musíme byť veľmi opatrní. Agresívne správanie v nich nemusí prebudiť človek, naučia sa ho z vlastného prostredia.

Uvažuje podobne ako človek

Pomocou jednoduchých strategických hier sledovala, akým spôsobom si samoučiaci systém hľadá cestu k úspechu. Pri hrách súperili dva systémy vzájomne proti sebe v hre, v ktorej zbierali jablká.Na videu môžete vidieť agentov ako modrý a červený štvorček, jablká ako zelený a laser ako žltý.

SkryťVypnúť reklamu

Vedci vypozorovali, že systém sa zameriava viac na konečný výsledok ako námahu, čas a energiu, ktorú musí vynaložiť na jeho dosiahnutie. V jednoduchej hre, kde stačilo zopár strategických krokov pre dosiahnutie pohodovej remízy, sa umelá inteligencia snažila využívať početné útočné manévre, aby získala čo i najmenšiu prevahu a presilu.

„Tento model ukazuje, že niektoré aspekty ľudského správania sa v systéme objavujú ako súčin prostredia a učenia,“ povedal pre web Wired člen tímu Google Joel Z. leibo.

Dôraz, aký kladie umelá inteligencia na svoju stratégiu, závisí na situácii. Ak je prostredie vyrovnané a úloha nežiada náročné kroky, uvažuje podobne ako človek - strategicky, uvážene a primerane.

Ak však vznikne stresová situácia, kedy je dosiahnutie cieľa náročnejšie, systém neváha použiť náročné a agresívne stratégie, aby sa čo i len o malý krôčik posunul k svojmu cieľu. Vedci analyzovali správanie na 40 miliónoch herných turnajov.

SkryťVypnúť reklamu

Agresia alebo spolupráca?

Neskôr dali systémom hrať ďalšiu hru, ktorá však vyžadovala aktívnu spoluprácu. V tejto hre o vlkoch a ich koristi hrali navzájom tri systémy. Dva z nich boli vlci a bolo pre nich výhodnejšie, ak pri love na korisť spolupracovali.

Pri prvej hre sa teda systém naučil, že na najlepší výsledok potrebuje agresiu a sebeckosť. V druhej hre naopak pochopil, že lepší individuálny výsledok sa dá dokázať aj vzájomnou pomocou.

Ak ciele robota nie sú v úplnej rovnováhe s hlavným cieľom - slúžiť ľuďom - ľahko môže dojsť v systéme umelej inteligencie k chaosu. Štúdia zatiaľ nebola uverejnená v uznávanom vedeckom časopise, aj tak však ukazuje, že ľudstvo by malo byť pri vývoji strojov s inteligenciou naozaj opatrné.

Podľa Elona Muska je nevyhnutné, aby sme sa so strojmi začali spájať, inak budú ľudia v budúcnosti s umelou inteligenciou úplne zbytoční, povedal v pondelok na samite v Dubaji. Kyborgovia by podľa neho mali mať prepojený mozog s digitálnou verziou osoby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Medvede pokazili ľudia, treba ich opäť naučiť sa báť


Rošková dostala trojročnú podmienku.


SITA
Na snímke minister spravodlivosti SR Boris Susko.

Audit sa mal skončiť už pred dvoma týždňami.


Historickú budovu burzy v Kodani zachvátil požiar, jej veža sa zrútila,

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu