Ako bezplatnosť na internete ničí informačné odvetvie

Podľa najnovšej správy Forrester Research ľudia používajúci internet stále nie sú ochotní platiť za informácie, ktoré tu získajú. Podľa predchádzajúceho výskumu tej istej agentúry si zároveň väčšina ľudí myslí, že kvalita informácií na internete je príliš

nízka. Ľudia chcú kvalitné informácie, ale odmietajú za ne platiť. To je začarovaný kruh, ktorý nebude ľahké preťať.

Ak chceme pochopiť problém poskytovania informácií na internete, musíme si v prvom rade uvedomiť, že tu existujú dve základné skupiny informácií.

Prvé produkujú tradiční vydavatelia, ktorí sú priamo závislí od príjmov za predaj informácií. Svoje náklady pokrývajú predajom inzercie alebo poplatkami od čitateľov, najskôr oboma spôsobmi.

Druhý typ informácií slúži rozličným organizáciám, ktorým pomáha predať viac tovaru alebo zvyšovať hodnotu ich značky. Práve tento druh informácií je na internete najčastejší. Prínos, ktorý takéto informácie pre ich tvorcov predstavujú, je nepriamy a preto ich zverejňovanie nie je ohrozené neochotou ľudí platiť zaň.

Všadeprítomné heslo „informácie majú byť bezplatné“ je však útokom na samotnú podstatu informácií. Keď ich neustále spájame so slovom „zadarmo“, v celej spoločnosti sa stále prehlbuje pocit, že publikovanie internetového obsahu je lacné a že informácie majú len veľmi malú hodnotu.

Dobrým príkladom môže byť sága Napster. Ľudia, ktorí si začali nelegálne vymieňať hudobné nahrávky, si rýchlo osvojili tézu, že je to ich právo. Vyhlásili, že hudobný priemysel je skorumpovaný, a teda je v poriadku kradnúť. Nahrávacie spoločnosti, ktoré chceli krádežiam hudby zabrániť, boli onálepkované ako nenásytné a konajúce proti hudobným fanúšikom.

Každý, kto sa niekedy podieľal na tvorbe internetového obsahu, však vie, že tvorba kvalitných informácií je veľmi drahý a zdĺhavý proces. Informácie nikdy nevzniknú zadarmo. Prečo je však na internete stále toľko bezplatných informácií? Dôvody sú nasledovné:

1. Informácie sa používajú na predaj produktov alebo upevňovanie určitej značky na trhu.

2. Niektorí tvorcovia internetového obsahu stále veria, že náklady na internetové informácie možno pokryť len z inzercie. Nefunkčnosť tohto modelu začala byť zrejmá až potom, ako sa podobným spoločnostiam podporovaným rizikovým kapitálom minula hotovosť.

3. Množstvo spoločností prevádzkujúcich webové stránky je informačne dotovaných z neinternetových odvetví - napríklad zo strany papierových novín.

4. Zavedenie systémov internetových platieb (a internetového predplatného) je stále zložité. Systémy „plať len za prečítanie“ zväčša nie sú dostupné, lebo myšlienka digitálnych peňazí sa zatiaľ neujala.

Každý produkt má len takú hodnotu, koľko sú zaň ľudia ochotní zaplatiť. Ak sú ľudia stále fixovaní na bezplatné informácie, sme v patovej situácii.

Kým internetisti nebudú ochotní platiť, pokles kvality internetového obsahu bude pokračovať. V určitom bode, možno o dva roky, však narazíme na dno. Množstvo internetových stránok bude musieť zaniknúť alebo zaviesť poplatky za svoje služby.

No na svete už bude dostatok ľudí, ktorých prestane baviť strácať časť preklikávaním sa cez more bezplatného, no zväčša málo hodnotného obsahu.

Raz sa to musí stať. Kvalita je kvalita a nikdy nebude zadarmo.

GERRY MCGOVERN, www.gerrymcgovern.com
(Autor je konzultantom, autorom kníh o content managemente Content Critical a The Web Content Style Guide.)

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

Neprehliadnite tiež

Čo sa stane, ak by sa antarktické sopky pod ľadom prebudili

Jedna z nich v budúcnosti vybuchne. Nevieme len, kedy.

Prečo vám obrazovka mobilu škodí a ako zmierniť únavu očí

Modré svetlo zhoršuje spánok, videnie a spája sa aj so vznikom rakoviny.

Chobotnice si vybudovali vlastné mesto a správaním prekvapili vedcov

Biológovia objavili neďaleko východného pobrežia Austrálie chobotničie mesto, ktoré pomenovali Oktlantída.

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nabíjanie elektromobilov nemusí byť v budúcnosti zložitejšie ako tankovanie paliva.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 852
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 914
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 445
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 022
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 768
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 639
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 935
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 915
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 739