Jupiter sa červená menej, škvrna je o polovicu menšia

Dominantný znak v atmosfére Jupitera, obrovský vír známy ako Veľká červená škvrna, pripomínajúci cyklónovú búrku, sa z neznámych príčin zmenšuje. Dnes má v porovnaní s koncom 19. storočia iba polovičné rozmery. Vari nikomu, kto niekedy uvidel najväčšiu ..


FOTO - ARCHÍV



Dominantný znak v atmosfére Jupitera, obrovský vír známy ako Veľká červená škvrna, pripomínajúci cyklónovú búrku, sa z neznámych príčin zmenšuje. Dnes má v porovnaní s koncom 19. storočia iba polovičné rozmery. Vari nikomu, kto niekedy uvidel najväčšiu planétu Slnečnej sústavy Jupiter v plnej sláve, či už priamo v ďalekohľade, alebo aspoň na snímke, neušiel rozsiahly červenkastý ovál neďaleko rovníka kráľa planét, slávna Veľká červená škvrna.

Objavili ju už pozorovatelia prvými kvalitnejšími astronomickými ďalekohľadmi v 17. storočí, hoci nie je celkom jasné, komu patrí absolútny primát – buď to bol Francúz Dominic Cassini, alebo Angličan Robert Hooke. Odvtedy bola škvrna viac-menej nepretržite monitorovaná, zvlášť od 19. storočia. Pozorovatelia podrobne merali a zaznamenávali jej rozmery v rámci Jupiterovho súradnicového systému.

Planetologička Amy Simon-Millerová z NASA Goddard Space Flight Center v Greenbelte (Maryland, USA) na nedávnej vedeckej konferencii spoločne s tromi kolegami zhrnula všetky údaje o rozmeroch škvrny, pričom dospela k záveru, že v porovnaní s rokom 1880 je dnes škvrna iba polovičná. Od začiatku 20. storočia je známe, že rozsah škvrny v dĺžkovej súradnici klesá. Koncom 19. storočia bola široká takmer 35 dĺžkových stupňov teda približne 40 000 km (vyše trojnásobok priemeru Zeme). No v roku 1979, keď okolo Jupitera preleteli sondy Voyager 1 a 2, už merala iba 21 dĺžkových stupňov, teda asi 25 000 km. Jej rozsah v jupiterovskej šírke, sa však nezmenil, zhora nadol stále meria asi 12 000 km.

Podľa bádateľov z NASA sa dĺžkové zmršťovanie škvrny od preletu Voyagerov zrýchľuje a dnes má hodnotu 0,19 dĺžkového stupňa ročne. Takto by sa zo slávnej škvrny okolo roku 2040 mal stať „Veľký červený kruh“. Simon-Millerová a jej kolegovia si však myslia, že dokonale kruhový tvar škvrny nie je možný, zabránia mu opačne smerujúce silné atmosférické dýzové prúdy na severnej a južnej hranici.

Príčinou zmenšovania veľkej Jupiterovej škvrny môže byť nárast rýchlosti vetrov na jej obvode, od preletu Voyagerov o 70 percent na dnešných približne 700 km/h. Zmenšovanie škvrny sa môže v súlade s niektorými historickými údajmi o jej raste a zmršťovaní v meradle desaťročí obrátiť, hoci tento cyklus nie je dokázaný. Prenos energie z búrok v hĺbke Jupiterovej atmosféry na jej povrch, kde škvrna leží, je však dokázaný a Jupiterovo počasie je jednoznačne premenné, takže cyklická premennosť Veľkej červenej škvrny je celkom reálna.

(5D)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

Podcast Klik

Klik: Prečo sa ľudia nechávajú očipovať

Prehľad technologických správ týždňa.

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 203
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 824
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 070
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 609
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 116
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 001
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 773