Will of Steel - stratégia na nervy z ocele

Niektoré vojnové konflitky ešte ani neskončili a už podľa nich vypočítaví herní vývojári vytvárajú hry. Stratégia Will of Steel prináša bitky z Iraku a Afganistanu, ponúka však aj niečo viac ako kontroverzný námet?

To, čo sa deje v súčasnosti, sa hádam v histórii ľudskej civilizácii ešte nestalo. Objavujú sa nám tu hry, ktoré reflektujú vojnové konflikty, ktoré prakticky ešte nie sú ukončené a stále nie je jasné, kto je ten zlý. Neviem ani o filme, ktorý by sa venoval súčasným konfliktom. V TV sa akurát môžete stretnúť s plejádou amerických seriálov z prostredia ozbrojených zložiek a tajných služieb USA, kde sa aktuálnym témam asi ani nemohli vyhnúť. Prečo sa práve herní vývojári rozhodli čerpať z tejto oblasti, ktorá je ešte značne citlivá a nesie so sebou značné rany, mi nie je jasná. Možno je to iba snaha o istú originalitu, ale rozhodne sa mi to nezdá ako ideálne riešenie.

Keď neberieme do úvahy hry nesúce istú formu propagandy, tak hier zo súčastných konfliktov nie je až tak veľa a jednou z nich je aj Will of Steel. Rozpráva príbeh mladého poručíka William Steela, ktorý sa zúčastňuje operácii v Afganistane (2001) a v Iraku (2003). Hra by sa dala prirovnať ku klasike Sudden Strike alebo k novinke Act of War. Toto prirovnanie vám ale dá iba akúsi základnú predstavu o hre. Will of Steel však nemôžeme k týmto hrám prirovnávať v kvalite a hrateľnosti. Sprvoti to vyzeralo s hrou veľmi pozitívne, ale na záver sa to v podstate ani neoplatí hrať.

O ČO VLASTNE IDE?
Hra obsahuje dvanásť misií rozdelených do dvoch kampaní, teda šesť misií pre Afganistan a šesť pre Irak. Či je to málo alebo veľa, je otázne. Ale je to dosť na to, aby ste tejto hry mali plné zuby. Náplň misií je rôzna, aj tak však nakoniec musíte prejsť celú mapu a zabiť všetkých nepriateľov. Nestavia sa tu žiadna základňa, nevyrábajú sa jednotky, nič sa neťaží, len sa bojuje. Na začiatku misie máte k dispozícii určitý počet vojakov, tankov, obrnených vozov, niekedy vrtuľníky. Okrem toho si môžete občas zavolať menšie posily alebo privolať letecké bombardovanie, či útok delostrelectva, prípadne si nechať satelitom pozrieť istú časť mapy. Tieto bonusy sú celkom dobre vyriešené a patria medzi svetlé body hry.

         

GRAFIKA 7 / 10
Grafická stránka je ďalšou pozitívnou vecou na tejto hre. Jednotky sú dobre vymodelované. Terén je plastický, čo občas spôsobuje jednotkám problémy, lebo často ostreľujú len holé kopce a nepriateľské jednotky na kopcoch, nie sú schopné zamerať. Na mape sa nenachádza veľa stromov alebo iných objektov, ale Afganistan a Irak sú krajiny s prevažujúcimi púšťami, polopúšťami, kameňmi, takže sa ani nedá očakávať krajinná pestrosť. Kvalitne vypracované sú aj efekty zmien počasia a dodávajú hre tú pravú atmosféru.

Engine je však veľmi zle optimalizovaný, z čoho vyplývajú neúmerne veľké nároky na hardvér. Čo ma zarazilo hneď na začiatku, je skutočnosť, že hra sa ani len nespustí, keď sa v počítači nenachádza grafická karta s podporou DirectX 9. Aj keď ju tam máte, ešte nie je vyhraté. Pôvodne som si myslel, že postačí väčšia pamäť RAM, ale dozvedel som sa, že aj 1 GB RAM problémy neodstránil. Dokonca recenzenti z iných herných webov, ktorí majú k dispozícii vždy ten najvýkonnejší hardvér, mali s touto hrou rovnaké problémy. No a o aké problémy ide? Hra ani veľmi neseká, ale jednoducho sa nehýbe, tak ako by mala. Kamera sa môže priblížiť a natočiť, síce nie úplne free, ale aj tak je to jedno, lebo otočenie kamery respektíve mapy trvá veľmi dlho a nemá to nejaký význam.

INTERFACE 6 / 10
Interface ako taký je prehľadne spracovaný, ale ma značné nedostatky. Tlačidlá a aj myš často nezareagujú na prvý krát. Minimapa je oproti samotnému terénu zle natočená, v tomto stave je úplne nanič. Treba si teda celý terén pootočiť do správneho smeru, aj to je poriadna blbosť, že sa otáča hracia plocha a nie minimapa. Svojim zverencom môžete jednoducho zadať niekoľko bojových módov a pár ďalších príkazov, na ktoré veľmi pekne reagujú.

Will of Steel ponúka aj ďalší spôsob ovládania jednotiek a to hlasom. Napodiv to celkom dobre funguje. No neobídete sa bez aspoň trochu kvalitného mikrofónu a keď nemáte zlú anglickú výslovnosť, tak to pôjde. Aj tu sa občas samozrejme objavujú občas problémy, ale nie je to nič hrozné.

HRATEĽNOSŤ 4 / 10
Hrateľnosť je kvôli množstvu nedostatkov nízka. Časom sa na niektoré veci dá zvyknúť a potom vám nepripadajú tak zlé. Nech je misia akákoľvek, aj tak nakoniec musíte pozabíjať všetkých nepriateľov (ktorí ani nekladú veľký odpor) a prečesať celú mapu. Často však nie je jasné, čo vlastne treba urobiť. Preto aj keď splníte to, čo je na začiatku misie uvedené, nie vždy vás hra odmení hlásením o úspešnom splnení misie, a tak stojíte v prázdnom poli bez nepriateľov. V týchto prípadoch pôjde asi len o nejakú technickú chybu, ale znepríjemňuje to hru.

Neexistuje tu prakticky žiadny priestor pre taktiku. Aj keď prítomnosť bonusov dáva isté teoretické možnosti, ale do praxe sa len málokedy premietnu. Častokrát sa to zvrhne v masaker na oboch stranách. Mňa osobne dosť potešilo vidieť také množstvo amerických vojakov mŕtvych a vzápätí som si uvedomil, že sú to moji vojaci. A to ma privádza k ďalšiemu negatívu hry. Nemôžeme hrať za Afgancov ani Iračanov. Za nich by bola hra možno aj zaujímavejšia.

          

MULTIPLAYER
Multiplayer hra neobsahuje, čo je aj dobre.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Zvukové efekty v podstate ako vždy štandardné. Bez nejakej výraznej chyby.

HUDBA 6 / 10
Nejaká tu je, ale vôbec si na ňu nepamätám. To znamená, že nijako neoslní. Na druhej strane ani neruší, len príjemne dotvára atmosféru, ktorá je dobrá, no zaniká v tom ostatnom.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Neviem, či táto hra bola vyrábaná pre severoamerický trh, kde si hráči potrpia skôr na akciu, než na trápenie mozgových závitov, ale náročnosť nie je vysoká. Spôsobuje to najmä nízka umelá inteligencia. Nepriateľské jednotky sú rozhádzané po mape a útočia na vás, ako príde. Je im jedno, či stoja proti presile. Len občas sa pokúsia o sústredený útok. To by nevadilo v prípade Afgancov, ty to tak robia aj naozaj, ale pri regulárnej irackej armáde to trochu zamrzí. Počítačom riadeným jednotkám sa celkom úspešne darí držať pozície, ak je ich dosť a sú medzi nimi tie správne jednotky. Napríklad disponujú džípmy s raketometmi a tie dokážu narobiť peknú šarapatu.

Inteligencia vlastných jednotiek je na tom lepšie. Po zadaní bojového módu sa správajú podľa očakávaní, aj keď by mohli v určitých situáciách lepšie reagovať na nepriateľa. Horšie to už je s opravárenskými a lekárskymi jednotkami. Oni totiž vôbec (alebo len minimálne) sami opravujú/uzdravujú ostatné jednotky. Opraviť sa dajú aj nepriateľské stroje, ak nie sú príliš zničené. Často sa stáva, že vaše aj nepriateľské jednotky sa niekde zaseknú. Pri pohybe celej skupiny vždy aspoň jedna niekde ostane osamotená, a tak sa stáva ľahkým terčom pre nepriateľa.

          

ZÁVEREČNY VERDIKT 5 / 10
Will of Steel mohla byť dobrou stratégiou. Je vidieť, že vývojári mali množstvo zaujímavých nápadov, aj keď nie vždy úplne originálnych. Nedokázali to však adekvátne pretransformovať do finálnej podoby. Často som vyzeral na oficiálnej stránke hry, či náhodou nevyjde nejaký opravný patch, ktorý by aspoň niektoré chyby odstránil. Koncom apríla som sa dočkal (aj keď nie na oficiálnej stránke) a k hre sa objavila prvá opravná záplata. Zameriava sa práve na spomínané problémy s umelou inteligenciou, pathfindingom a neposlušnou kamerou.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Voda na Zemi aj vo vesmíre. Pozrite si najkrajšie zábery z kozmu za tento týždeň

Vedci predstavili tri mimozemské svety, kde by mohla byť voda aj život.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 808
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 542
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 013
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 488
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 912
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 662
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 309
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 871
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop