Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Mimoslnečnú planétu už môžeme naozaj vidieť

Medzinárodný tím astronómov potvrdil reálnosť snímky, ktorá zachytáva slabo svietiacu planétu blízko hviezdy. Uzatvára sa tým ročná dišputa, či naozaj ide o planétu mimo našej Slnečnej sústavy.

Potvrdená prvá snímka mimoslnečnej planéty, červenkastého objektu vľavo dole od materskej hviezdy.

Planéta hnedého trpaslíka

Príbeh sa začal v apríli 2004. Gael Chauvin z Európskeho južného observatória v Chile s kolegami vtedy jedným z ďalekohľadov európskeho systému VLT na pozorovacej stanici Paranal objavil červenkastý objekt hneď vedľa mladej hviezdy 2M1207A v súhvezdí Hydry (Vodného hada), približne 200 svetelných rokov od nás (1 svetelný rok = 9,46 bilióna km). Tá je takzvaným hnedým trpaslíkom, teda "nepodarenou" hviezdou. Patrí do skupiny starej asi osem miliónov rokov. Nemá síce dosť hmotnosti, aby produkovala energiu termonukleárnymi reakciami vo svojom strede, ale predsa len dosť, aby silne žiarila energiou, ktorú uvoľňuje svojím gravitačným zmršťovaním.

Objekt pri nej, svietiaci vyše stokrát slabšie, vedci označili 2M1207b. Z prítomnosti vodných molekúl a červenkastej farby vyplývalo, že je vcelku chladný, a že najskôr pôjde o planétu asi päťnásobne hmotnejšiu ako Jupiter. Od hnedého trpaslíka je vzdialená 55-krát viac ako Zem od Slnka, takmer dvakrát ako Neptún od Slnka. V auguste 2004 to podporili pozorovania Hubblovým kozmickým ďalekohľadom. V septembri 2004 preto Chauvin s kolegami objav zverejnili.

Definitívny dôkaz

Stále však nebolo jasné, či naozaj ide o planétu. V stávke je pritom dôležité prvenstvo. Ak by objekt naozaj planétou bol, predstavovalo by to historicky prvý prípad, keď mimoslnečnú planétu môžeme vidieť na vlastné oči (zvyšných asi 150 bolo objavených nepriamymi metódami.) No mohlo ísť aj o hviezdu so zvláštnym chemickým zložením, alebo galaxiu v pozadí, nesúvisiace s hnedým trpaslíkom.

Bádatelia preto vo februári a marci 2005 získali pomocou VLT nové pozorovania. Urobili ich s dostatočným časovým odstupom, aby sa prejavil takzvaný vlastný pohyb hnedého trpaslíka a objektu pri ňom po oblohe. Ak spolu súvisia ako hviezda a planéta, musia sa aj spoločne pohybovať pri za rok prakticky nezmenenej polohe voči sebe navzájom. A to sa aj zistilo. (V dlhšom časovom rozpätí by sa prejavil ich obeh okolo spoločného ťažiska.)

Tieto pozorovania jednoznačne dokazujú, že 2M1207b je planetárny sprievodca hnedého trpaslíka. Na rozdiel od planét v Slnečnej sústave táto zrejme vznikla tak ako jej materská hviezda - zmrštením zhusteniny oblaku medzihviezdneho plynu a prachu. U nás tak vzniklo iba Slnko. Jeho planéty poskladaním zŕn skondenzovaných v okoloslnečnom plynoprachovom disku a nabalením zvyškového plynu.

VLT - najvýkonnejší na Zemi

VLT (Very Large Telescope) je systém štyroch ďalekohľadov s priemerom zrkadlového objektívu 8,2 metra a niekoľkých menších. Hoci veľkostný primát patrí americkým ďalekohľadom Keck I a II s 10-metrovými objektívmi na observatóriu Mauna Kea (Havaj), európsky VLT je dnes v súhrne najvýkonnejšia taká aparatúra na zemskom povrchu.

Umelecká vízia sústavy hnedého trpaslíka (vľavo vzadu) a planéty.

FOTO A ILUSTRÁCIA - ESO

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Zoom: Vedci objavili nový druh hviezdy

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto

Klik: Ako vás na internete sledujú a čo s tým robiť

Čo všetko sa o vás môžu na internete dozvedieť.