Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Mimoslnečnú planétu už môžeme naozaj vidieť

Medzinárodný tím astronómov potvrdil reálnosť snímky, ktorá zachytáva slabo svietiacu planétu blízko hviezdy. Uzatvára sa tým ročná dišputa, či naozaj ide o planétu mimo našej Slnečnej sústavy.

Potvrdená prvá snímka mimoslnečnej planéty, červenkastého objektu vľavo dole od materskej hviezdy.

Planéta hnedého trpaslíka

Príbeh sa začal v apríli 2004. Gael Chauvin z Európskeho južného observatória v Chile s kolegami vtedy jedným z ďalekohľadov európskeho systému VLT na pozorovacej stanici Paranal objavil červenkastý objekt hneď vedľa mladej hviezdy 2M1207A v súhvezdí Hydry (Vodného hada), približne 200 svetelných rokov od nás (1 svetelný rok = 9,46 bilióna km). Tá je takzvaným hnedým trpaslíkom, teda "nepodarenou" hviezdou. Patrí do skupiny starej asi osem miliónov rokov. Nemá síce dosť hmotnosti, aby produkovala energiu termonukleárnymi reakciami vo svojom strede, ale predsa len dosť, aby silne žiarila energiou, ktorú uvoľňuje svojím gravitačným zmršťovaním.

Objekt pri nej, svietiaci vyše stokrát slabšie, vedci označili 2M1207b. Z prítomnosti vodných molekúl a červenkastej farby vyplývalo, že je vcelku chladný, a že najskôr pôjde o planétu asi päťnásobne hmotnejšiu ako Jupiter. Od hnedého trpaslíka je vzdialená 55-krát viac ako Zem od Slnka, takmer dvakrát ako Neptún od Slnka. V auguste 2004 to podporili pozorovania Hubblovým kozmickým ďalekohľadom. V septembri 2004 preto Chauvin s kolegami objav zverejnili.

Definitívny dôkaz

Stále však nebolo jasné, či naozaj ide o planétu. V stávke je pritom dôležité prvenstvo. Ak by objekt naozaj planétou bol, predstavovalo by to historicky prvý prípad, keď mimoslnečnú planétu môžeme vidieť na vlastné oči (zvyšných asi 150 bolo objavených nepriamymi metódami.) No mohlo ísť aj o hviezdu so zvláštnym chemickým zložením, alebo galaxiu v pozadí, nesúvisiace s hnedým trpaslíkom.

Bádatelia preto vo februári a marci 2005 získali pomocou VLT nové pozorovania. Urobili ich s dostatočným časovým odstupom, aby sa prejavil takzvaný vlastný pohyb hnedého trpaslíka a objektu pri ňom po oblohe. Ak spolu súvisia ako hviezda a planéta, musia sa aj spoločne pohybovať pri za rok prakticky nezmenenej polohe voči sebe navzájom. A to sa aj zistilo. (V dlhšom časovom rozpätí by sa prejavil ich obeh okolo spoločného ťažiska.)

Tieto pozorovania jednoznačne dokazujú, že 2M1207b je planetárny sprievodca hnedého trpaslíka. Na rozdiel od planét v Slnečnej sústave táto zrejme vznikla tak ako jej materská hviezda - zmrštením zhusteniny oblaku medzihviezdneho plynu a prachu. U nás tak vzniklo iba Slnko. Jeho planéty poskladaním zŕn skondenzovaných v okoloslnečnom plynoprachovom disku a nabalením zvyškového plynu.

VLT - najvýkonnejší na Zemi

VLT (Very Large Telescope) je systém štyroch ďalekohľadov s priemerom zrkadlového objektívu 8,2 metra a niekoľkých menších. Hoci veľkostný primát patrí americkým ďalekohľadom Keck I a II s 10-metrovými objektívmi na observatóriu Mauna Kea (Havaj), európsky VLT je dnes v súhrne najvýkonnejšia taká aparatúra na zemskom povrchu.

Umelecká vízia sústavy hnedého trpaslíka (vľavo vzadu) a planéty.

FOTO A ILUSTRÁCIA - ESO

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Píše Luboš Palata

Česi robia všetko pre to, aby sa udržali na čele rebríčka

Na Covid zomiera sto ľudí denne, hlavné však je, že sme premianti.

Ľudia si prezerajú stánky na trhu pri rieke Vltava v Prahe v sobotu 24. októbra 2020.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.

NASA dnes prezradí vzrušujúci objav z Mesiaca