Elite Warriors: Vietnam - priemerná exkurzia Vietnamom

Malá developerská firma nFusion Interactive zatiaľ veľa vody v hernom priemysle nenamútila. Okrem budgetov a hraní sa na poľovníka nedokázala preniknúť bližšie k hráčom. Podarí sa jej to s vietnamským elitnými bojovníkmi?

Malá developerská firma nFusion Interactive zatiaľ veľa vody v hernom priemysle nenamútila. Okrem niekoľkých akčných počinov, ktoré mali blízko k tématike vietnamskej vojny, prispela svojou troškou do žánru „poľovníckych strielačiek“ ála Deer Hunter. Spojenie so, snáď ešte menšou, distribútorskou spoločnosťou BOLD Games, ktorá podľa mojich informácií distribuovala iba štyri tituly, nFusion pravdepodobne neprospeje. Aj keby najnovšia hra, Elite Warriors: Vietnam, bola prevratným trhákom, hráči by k nej určite pristupovali trochu skepticky – veď čakali by ste od firmy, ktorá distribuovala simulátor farmárčenia American Farmer či akčnú rybačku In-Fisherman, niečo dobré? Veľmi rád sa však dám prekvapiť a poteší ma keď, sa zo zdanlivo nezaujímavého titulu, vykľuje úžasná hra. To, bohužiaľ, nie je prípad Elite Warriors: Vietnam. Napriek tomu, že screenshoty vyzerajú príťažlivo a hra sa odzačiatku tvári inteligentne a prepracovane, nedávam jej veľkú nádej na nejaký mimoriadny úspech. Prečo? To si povieme.

Elite Warriors: Vietnam sa odohráva (prekvapivo) počas vietnamskej vojny. Vy ovládate štvorčlenný tím, spadajúci pod jednotku SOG, ktorá počas vojny plnila najtajnejšie operácie ďaleko za líniami nepriateľa. Príslušníci „Studies and Operations Group“ zachraňovali pilotov zostrelených lietadiel, prepadávali nepriateľské zásobovacie konvoje, oslobodzovali väzňov a zameriavali ciele pre letectvo. Jeden z členov takéhoto tímu, Mjr. John L. Plaster údajne asistoval nFusion Interactive pri vývoji hry, aby sa čo najbližšie priblížila realite. Major Plaster je v Spojených Štátoch Amerických uznávanou autoritou a vojenským veteránom, ktorý bol vyznamenaný za zásluhy v histórií špeciálnych jednotiek. Bol trénovaný ako sniper, neskôr on cvičil príslušníkov jednotky SWAT, no dnes je známy aj ako spisovateľ a teda už aj ako „herný dizajnér“. Práve jeho kniha Secret Commandos: Behind Enemy Lines bola ďalším zdrojom pre autorov hry a krátky výťah z nej sa dodáva spolu s originálnym balením.

          

STRATEGICKO-PLÁNOVACIA ČASŤ
Hra sa začína kvázi strategickou časťou, ktorá navodzuje dojem prepracovanosti a serióznosti. Vidíte mapu oblasti, v ktorej budete operovať, vytýčite si smer cesty a určíte waypointy, ktorými sa bude tím riadiť. Ten tím si však najprv musíte poskladať, k dispozícií máte viacero vojakov, no na danú misiu môžete zobrať len štyroch. Vyberanie je skomplikované RPG prvkom – každý vojak má iné skilly, inú špecializáciu a tak si svedomito povyberáte čo najvariabilnejší tím, ktorý bude podľa vášho názoru schopný bojovať kdekoľvek a za akýchkoľvek podmienok.

Vojaci samozrejme musia mať nejaké zbrane a iné vybavenie. To im nakladáte do batohov nielen podľa ich špecializácie (small arms, hand-to-hand apod.), ale aj podľa misie, ktorú plníte. Hra sa o vás sama nepostará a pokojne sa môže stať, že vyrazíte na misiu, ktorej cieľom je zamerať cieľ pre bombardéry a následne ich vysielačkou privolať, no na záver zistíte, že vysielačku ste nechali doma... Nasleduje posun po taktickej mape, môžete svojej jednotke zadať rýchlosť pohybu. Od tej sa odvíja miera ukrytia, čím pomalšie pôjdete, tým je menšia šanca, že vás zvetria jednotky Vietkongu. Na splnenie cieľa misie však máte časový limit, preto pomalý pohyb nie je vždy ideálnou voľbou. Okrem hliadkujúcich Vietnamcov vám presun na miesto určenia môže skomplikovať aj počasie, či drobné zranenia vojakov (podvrtnutý členok apod.).

BOJOVÁ ČASŤ
Akonáhle je váš tím odhalený nepriateľskými vojakmi alebo dorazí na niektoré z viacerých kľúčových miest, začína akcia. Ovládať môžete všetkých štyroch vojakov, z pohľadu tretej alebo aj prvej osoby. Prvé „rozkukanie“ v džungli začína kaziť prvý, relatívne dobrý, dojem. Džungľa vyzerá ako nejaký zle upravovaný, vyľudnený, mestský lesopark – veľa stromov, podivných kríkov, sem-tam obrovská čistinka plná popadaných kmeňov a uprostred toho všetkého sa vynoria kľúčové miesta. Zatiaľ čo presun „parkom“ ide väčšinou bez problémov, rýchlo a nudne, keď budete mať na dohľad nejakú chatrč, most, či len náklaďák, určite vás bude čakať niečo zlé. Inak je totiž džungľa totálne prázdna. Stereotypné tmavozelené prostredie spestruje občasný dážď, monotónny čvirik vtáctva, ktoré počuť, ale nevidno a sem-tam nejaký výstrel.

Hra vás už v tutoriale naučí, ako sa ticho pohybovať a hrdo sa tvári, že stealth akcia je jednou z jej najväčších devíz. Okamžite zistíte, že to tak nie je a rovnako stráca zmysel aj celá strategická príprava na misiu. Zistíte, že váš bohovsky vyvážený tím nedokáže obstáť proti protivníkom a po prvom úspešne zabitom Vietnamcovi kradnete kalašnikov a vyhadzujete odstreľovačku. Na všetko treba hrubú silu, snaha o nenápadné postupovanie nemá absolútne žiadne opodstatnenie, pretože nepriatelia sa objavujú odnikadiaľ, väčšinou spoza chrbta a v 99 % prípadov nemáte šancu zbadať ich skôr a rozmyslieť si ďalší postup.

Akčnú časť hry navyše deformuje aj nepomer síl nepriateľa vás. Zatiaľ čo pinpongáči sú takmer nesmrteľní a ani celý zásobník ich nepresvedčí zomrieť, vaši vojaci toho veľa nevydržia. Po krátkom čase sa zoznam vojakov dostupných na misiu začne skracovať, za to však sa v ňom budú množiť vojaci s „titulom“ KIA (Killed in Action). 

            

GRAFIKA 5 / 10
Grafika rozhodne nie je silnou stránkou hry. Okrem toho, že dizajn úrovní je mierne povedané sprostý, degradujú ho aj škaredé dvojrozmerné textúry stromov a lístia, odpudzujúci povrch a občasné technické problémy ako je notoricky známe prepadávanie sa do objektov. Päťdesiatpercentné hodnotenie grafiky dávam za relatívne slušne spracované modely postáv vojakov a taktiež za obsiahle možnosti optimalizácie a nastavenia grafiky. Tým pádom sa Elite Warriors bude dať hrať aj na slabších konfiguráciách (otázne je, či ho niekto bude chcieť hrať...).

INTERFACE 6 / 10
Nevšimol som si žiadny nedostatok, ktorý by príliš negatívne zasahoval do user-friendly systému ovládania hry. Slušne je vyriešená aj kooperačná časť, keď zadávanie príkazov členov tímu môžete, okrem bežných klávesových skratiek, vyvolať aj pomocou „radial command menu“.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Hra, bohužiaľ, svojou nevyváženosťou zabíja všetky prednosti a dobré nápady. Je nezmysel snažiť sa do obyčajnej akčnej strieľačky zapojiť taktickú mapu, RPG prvky, skilly či dokonca tréning vojakov. V akcii sa totiž nič z toho prakticky nedá využiť. Dôležité je mať obyčajný samopaľ a trochu šťastia. Tým samozrejme utrpel aj veľmi rozsiahly arzenál a ponuka rôzneho „doplnkového“ vybavenia, hneď po prvej misii zistíte, že nemá zmysel vymýšľať, čo ktorému vojakovi nabaliť do batohu.

Niekedy som mal pocit, že túto hru robili dve rozdielne firmy – jedna vyrobila komplexný strategický a plánovací element a druhá to všetko pochovala odcudzujúcou akčnou zložkou. Problémom je aj nulová umelá inteligencia, o tom sa dočítate nižšie.

          

MULTIPLAYER
Sieťová hra ponúka iba deatchmatch a team deatchmatch. Otázne je, či sa nájde aspoň zopár fanúšikov, ochotných nudiť sa online. Pochybujem, že sa jej v tvrdej konkurencii podarí obstáť.

ZVUKOVÉ EFEKTY 4 / 10
Počas celej doby testovania sa mi nepodarilo spojazdniť 5.1 surround systém, napriek tomu, že v menu bol ponúknutý. Musel som teda oželieť vymoženosti priestorového zvuku, ale nakoniec som zistil, že som aj tak o veľa neprišiel. Zvuky džungle som si vždy predstavoval oveľa pestrejšie a zaujímavejšie. Ostatné efekty, ako je streľba zbraní, či dabing jednotlivých postáv nijako nevybočujú zo šedého priemeru. Zdalo sa mi, že autori to trochu prehnali so zdanlivou autenticitou, hlas vychádzajúci z vysielačky je praskaním a inými ruchmi taký skreslený, že mu ledva rozumieť. Bohužiaľ, zvuk v Elite Warriors: Vietnam dokonalo dopĺňa grafické spracovanie hry – svojou fádnosťou.

HUDBA 6 / 10
Emotívny hudobný podmaz by v dynamických akciách chýbať nemal. Nakoľko Elite Warriors: Vietnam dynamickou akciou nie je, tak ani ten emotívny podmaz nie je taký nutný, no napriek tomu, hudba patrí k tomu lepšiemu, čo hra priniesla. Mení sa, samozrejme, podľa aktuálne prebiehajúcej situácie a aj vám trochu pomáha pri hre. Často sa zmení trochu skôr, než by sa mala, predbieha udalosti a vy už podľa dramatickej hudby viete, že sa čochvíľa na vás vyroja nepriatelia.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Už v úvode som spomínal, že veľkým problémom hry je nepomer síl vášho tímu a Vietnamcov. To dosť negatívne ovplyvní náročnosť, ktorá určite je pomerne vysoká, no našťastie stále to nie je nič nezvládnuteľné. O umelej inteligencii však nemôže byť ani reči. Konanie nepriateľov funguje na jednoduchom princípe. Sú vami priťahovaní ako magnetom. Zabudnite na strategické manévre, nejaké, aspoň drobné, prejavy inteligencie, ničoho sa nedočkáte. Akonáhle vás nepriateľ uvidí, ide po vás, obyčajne mu pomôžu jeho „kde-nič-tu-nič“ kolegovia, ktorí vyskočili z kríkov, hoci ste ich pár sekúnd dozadu dôkladne prehľadali.

Ďalším extrémom je miestami úplná tuposť Vietnamcov. Občas sa „zaseknú“ a prestanú vnímať – nevidia, nepočujú. Môžete im M16tkou mávať pred očami, nepohnú ani brvou. Jediným pozitívom je relatívne dobrá možnosť spolupráce s vašimi ko-bojovníkmi. Tí boli obdarení predsa len vyšším IQ a okrem toho ich môžete veľmi dobre kontrolovať pomocou radial-command menu, obzvlášť obľúbené príkazy sú hold position & hold fire (ostaň kde si a nestrieľaj).

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Elite Warriors: Vietnam mohli byť veľmi slušnou hrou, niekde sa však stala chyba. Nepodarená akčná časť hry sa snúbi s podpriemerných technickým spracovaním, spolu tvoria dvojicu, ktorá rozhodne nemá šancu na komerčný ani iný úspech. Pri písaní verdiktov zlým hrám sa rád oháňam slovom „budget“. Nevynechám ho ani tu – ak sa Elite Warriors: Vietnam bude predávať za nízku, budgetovú cenu, určite sa budú dať oželieť jeho veľké nedostatky. Plnú sumu by som však za túto hru rozhodne nedával.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Fotosyntézu spustili v umelej hmote, čistí vzduch a vyrába čistú energiu

Zariadenie zatiaľ vyskúšali len pri modrom svetelnom spektre.

Vypočítali, ako sa dá cestovať v čase, ale stroj postaviť nevedia

Nový výskum navrhuje matematický model, ktorý umožňuje cestovanie v čase.

Na Marse by ľudia mohli bývať v domčekoch z červených tehál

Inžinieri našli spôsob, ako z červenej pôdy Marsu vyrábať odolné tehly.

Dnes nie miláčik, som mŕtva. Keď sa vážky nechcú páriť, predstierajú smrť

Aeshna juncea sa v čase kladenia vajíčok musia brániť pred otravnými samčekmi.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 839
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 227
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 538
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 183
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 454
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 406
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 277
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 923
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 717
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 034

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop