Merkúr sa stále zmenšuje a podobá sa na Zem viac, ako sme si mysleli

Naša planéta už nie je jediná, kde prebieha tektonická aktivita.

Nová štúdia naznačuje, že Merkúr je tektonicky aktívny.Nová štúdia naznačuje, že Merkúr je tektonicky aktívny. (Zdroj: NASA/JHUAPL/Carnegie Institution of Washington/USGS/Arizona State University)

BRATISLAVA. Predtým ich na povrchu nikdy nevideli. Malé zlomy podobné akýmsi schodiskovým útesom odhalila sonda MESSENGER počas misie, ktorá sa skončila pred viac ako rokom.

Útvary sú malé a vedci preto veria, že sú geologicky veľmi mladé. Môže to znamenať, že sa Merkúr neustále zmenšuje - Zem už teda nie je jedinou tektonicky aktívnou planétou v našom slnečnom systéme. Výsledky uverejnia v októbrovom vedeckom časopise Nature Geoscience.

Schodiskové útvary sú výsledkom ohýbania kôry, ktorá sa zmršťuje okolo chladnúceho vnútra planéty. Musia byť veľmi mladé aj preto, že dokázali vydržať neustále bombardovanie povrchu meteroidmi.

Podobné útesy pozorovala už sonda Mariner 10 pri prelete okolo prvej planéty od Slnka v sedemdesiatych rokoch. Boli však veľké a dokazovali, že jadro Merkúru chladlo a planéta sa zmršťovala v dávnej histórii.

"Toto je dôvod, prečo skúmame vesmír," uviedol v tlačovej správe NASA riaditeľ planetárnych vied Jim Green. "Po celé roky sa vedci domnievali, že tektonická aktivita na Merkúre bola v dávnej minulosti. Je vzrušujúce zvažovať, že táto malá planéta - nie o moc väčšia ako Mesiac - je dodnes aktívna."