Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Ozónová diera nad Antarktídou sa pomaly uzdravuje

Globálne rozhodnutie z roku 1987 prinieslo prvé viditeľné dôkazy. Stenčovanie ozónovej vrstvy sa spomalilo.

Ozónová diera nad Antarktídou je najväčšia pre kombináciu nízkych teplôt a prudkého slnečného žiarenia.Ozónová diera nad Antarktídou je najväčšia pre kombináciu nízkych teplôt a prudkého slnečného žiarenia. (Zdroj: wikimedia/CC)

LONDÝN, BRATISLAVA. Vedci zaznamenali prvý jasný dôkaz o tom, že stenčovanie ozónovej vrstvy nad Antarktídou sa postupne spomaľuje. Vlani v septembri bola totiž ozónová diera približne o štyri milióny kilometrov štvorcových menšia než v roku 2000, naznačuje to štúdia uverejnená v odbornom časopise Science.

Stále zlý

"Zotavovanie" ozónovej vrstvy pripisujú vedci dlhodobému zákazu používania chemických látok, ktoré ju poškodzujú. Britskí vedci po prvý raz zaznamenali dramatický úbytok hrúbky ozónovej vrstvy v stratosfére približne desať kilometrov nad Antarktídou v polovici 80. rokov 20. storočia.

„V súčasnosti je stav ozónovej vrstvy stále veľmi zlý, ale považujem za veľmi dôležité, že vieme, že Montrealský protokol funguje a má vplyv na veľkosť diery. A to je veľký krok vpred,“ povedal pre spravodajskú stanicu BBC Markus Rex z Inštitútu Alfreda Wegenera pre polárny a morský výskum v Nemecku.

Chladničky aj spreje

Montrealský protokol z roku 1987 celosvetovo zakázal používanie chlór-fluorovaných uhľovodíkov (CFC), plynov, ktoré sa nachádzali v lakoch na vlasy, chladničkách ale aj v klimatizačných jednotkách.

Dôvodom, prečo sa stenčenie prejavilo najmä nad Antarktídou, je extrémny chlad a obrovské dávky denného svetla.

Ozón je pre ľudstvo dôležitý preto, že blokuje škodlivé ultrafialové žiarenie zo Slnka. Jeho nedostatok zvyšuje riziko výskytu rakoviny kože, sivého zákalu, ako aj rozličných chorôb zvierat a rastlín.

DOI: 10.1126/science.aae0061

Téma: Antarktída

Ozónová vrstva

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.