SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Kto sedí za volantom, má jediné poslanie. Bezpečne dopraviť auto do cieľa bez toho, aby ohrozil posádku a ostatných vodičov na ceste. Oči na ceste, ruky na volante a nohy na pedáloch – to je pravidlo ktoré platí pre každého.
Všetko sa však vyvíja a s nástupom asistenčných technológií a autonómie sa mnohé za volantom môže zmeniť. Začali s tým rádiá pri ktorých sa človek v noci zasníva do melódií, pridali sa drive-in občerstvenia s jedlom za volantom, potom prišli mobily ktoré lákajú k telefonovaniu a esemeskovaniu, máme aj GPS navigácie, ktoré dokážu rozptýliť nejedného vodiča.
Analytik Barrie Kirk z Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence si však myslí, že na vodičov začínajú intenzívnejšie striehnuť iné pokušenia. Ak palubný počítač dokáže držať nielen tempo a odstupy od vozidiel, ale aj sledovať jazdný pruh, nájde sa dostatok času pre čokoľvek – hoci aj sex za volantom.
"Keď začnú šoférovať počítače, ľudia budú mať v autách viac sexu," povedal Kirk pre kanadský portál CBC.
Vo chvíli, keď automat zlyhá a potrebuje pomoc vodiča, môže to mať tragické následky. Polo-autonómne autá vyžadujú dohľad a potrvá roky, kým sa na ne budeme môcť spoľahnúť tak, ako to robíme pri jazde autobusom alebo taxíkom.
Firmy nasadzujú autonómne technológie po čiastkach a aj legislatíva počíta s tým, že za auto zodpovedá vodič, ktorý musí na jeho riadenie dozerať.
Na nástup na trh sa chystá aj Google. Podľa magazínu Tech Insider sa dohodol s firmou Fiat Chrysler na výrobe prvých 100 automobilov, ktoré budú vybavené autonómnou technológiou, aby vyrazili do ulíc. Pôjde o 100 vozdiel Chrysler Pacifica hybrid, ktoré by mohli byť odrazovou platformou pre finálny komerčný produkt.