Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Jete málo vlákniny? Problémy budú mať aj potomkovia

Ak chcete byť zdravší, menej si umývajte ruky. A jedzte zeleninu, naznačujú vedci.

Ilustračné foto. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)
SkryťVypnúť reklamu

Nedostatok vlákniny môže spôsobiť v organizme škody, ktoré sa prenesú do ďalších generácií. Vo štvrtom pokolení sú už nenapraviteľné.

V  rozvinutých krajinách to je otázka stravy. Zvyčajne sa v nej nachádza len málo nestráviteľnej zložky - vlákniny. Lenže to môže byť vážny problém.

Vďaka vláknine žijú v hrubom čreve početné kolónie najrôznejších baktérií, ktoré pomáhajú nielen pri trávení, ale bývajú dôležité pre zdravie celého organizmu.

Štúdia výskumníkov z Lekárskej fakulty Stanfordovej univerzity v Kalifornii na myšiach potvrdila, že strava s nízkym obsahom vlákniny likviduje komplexné mikrobiálne spoločenstvá, ktoré obývajú hrubé črevo každého cicavca. Hlavným výsledkom výskumu v prestížnom týždenníku Nature je však fakt, že škody na bakteriálnych ekosystémoch sú nielen nezvratné, ale prenášajú sa aj do ďalších generácií.

Takže, keď už raz z čriev populácie vymiznú kľúčové bakteriálne druhy, nestačí na ich obnovu prostý návrat k strave s veľkým množstvom vlákniny  - jej najdostupnejšími zdrojmi pre človeka sú zelenina a ovocie.

Podľa biológov by si toto nebezpečenstvo mal uvedomiť každý, kto žije v rozvinutej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Lovci a zberačky, náš vzor?

Masové šírenie potravín, ktoré prakticky neobsahujú vlákninu, prebieha v industrializovaných krajinách od polovice minulého storočia. Ich obyvatelia dnes v priemere konzumujú približne 15 gramov vlákniny denne.

To je asi desaťkrát menej, než mali v strave tradičné populácie lovcov a zberačov či prvých poľnohospodárov.

„Dôležité však je, že stravovacie návyky a celkový životný štýl tradičných populácií viac zodpovedali podmienkam, v ktorých sa zrodil spoločný predok ľudí,“ zdôrazňuje vedúci výskumného tímu Justin Sonnenburg, mikrobiológ a imunológ zo Stanfordovej univerzity.

SkryťVypnúť reklamu

Najťažšiu časť kariéry má už snáď za sebou.

a 1 ďalší 31m
Vstup do jaskyne Hučivá diera.

Výskum zverejnil časopis Antiquity.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.