SME

Tretí slovenský mobilný operátor bude asi virtuálny

BRATISLAVA - Príchod tretieho mobilného operátora na Slovensko má stále šancu. Na duopolnom trhu firiem Orange a EuroTel by v budúcnosti mohol miešať karty takzvaný virtuálny mobilný operátor. Ide o operátora, ktorý nepostaví vlastnú sieť, ale využíva ..

Používateľov mobilných telefónov nezaujíma, či má operátor vlastnú sieť alebo nie. Chcú lacnejšie služby a známu značku, ktoré sú kľúčom k etablovaniu ďalšieho mobilného operátora na slovenskom trhu. FOTO - REUTERS

BRATISLAVA - Príchod tretieho mobilného operátora na Slovensko má stále šancu. Na duopolnom trhu firiem Orange a EuroTel by v budúcnosti mohol miešať karty takzvaný virtuálny mobilný operátor. Ide o operátora, ktorý nepostaví vlastnú sieť, ale využíva zariadenia už etablovaných operátorov. Zahatať cestu mu však môže ich nesúhlas.

Virtuálny operátor

Vo svete existuje už niekoľko desiatok virtuálnych operátorov. Princíp tohto biznisu spočíva v tom, že za veľkoobchodné ceny nakúpi od niektorého z prevádzkovateľov mobilných sietí SIM karty, ktoré potom, pod svojou značkou, predáva zákazníkom. Takto nepotrebuje investovať do nákupu drahých zariadení ale len do budovania značky a získavania klientov.

Zo skúseností zo sveta vyplýva, že ako virtuálni operátori sa presadzujú iba silné značky. Napríklad v Británii už niekoľko rokov funguje Virgin Mobile, pomenovaný po rovnomennom hudobnom vydavateľstve, či operátor národnej energetickej spoločnosti Energis, Energis Mobile. V Nemecku sa zas snaží na mobilný trh vstúpiť mediálna skupina Bertelsmann.

EuroTel i Orange mlčia

Manažér konzultačnej spoločnosti Accenture David Března sa obáva, že priestor pre tretieho operátora na Slovensku nie je veľký. "Ak na Slovensko príde nejaký mobilný virtuálny operátor, bude to najskôr spoločnosť, ktorá bude ponúkať obsah (zvonenia, obrázky, videá, hudbu) v mobilných sieťach," povedal Března.

EuroTel a Orange sa o mobilnom virtuálnom operátorovi zatiaľ odmietajú baviť. Ani jeden z nich neodpovedal na otázky SME. Príchod ďalšieho hráča by pre obe firmy mohol znamenať pokles miliardových tržieb. V ich vzájomnom súboji je teraz úspešnejší Orange, ktorý za služby vlani od zákazníkov zinkasoval 18,6 miliardy korún a zarobil vyše sedem miliárd, čím o vyše päť miliárd predbehol EuroTel.

Minulosť ukázala, že Orange aj EuroTel sa konkurencii vyhýbajú. Posledný pokus o licenciu pre tretieho operátora - suťaž o prevádzkovanie sietí tretej generácie (UMTS) z roku 2002 skončila neúspechom po tom, ako Telekomunikačný úrad nedokázal presadiť kľúčové podmienky záujemcov. Jednou z nich bolo aj využívanie sietí Orangeu a EuroTelu.

Šanca je v úradoch

Skôr, či neskôr budú mobilní operátori musieť čeliť tlaku regulačných úradov. Telekomunikačný úrad nedávno vyhlásil, že na veľkoobchodnom trhu volaní do mobilných sietí nefunguje efektívna súťaž. Orange aEurotel preto navrhol za dominantných operátorov s cieľom uložiť im povinnosti, ktoré rovnováhu v sektore opäť obnovia. Hovorca Telekomunikačného úradu Roman Vavro k tomu povedal, že "navrhované povinnosti môžu pomôcť ďalšiemu mobilnému alebo mobilnému virtuálnemu operátorovi vstúpiť na slovenský trh."

Podobne sa vyvíja situácia aj na trhu pevných liniek, kde Slovak Telecom ako jediná firma vlastní káble, tzv. účastnícke vedenia, ktoré spájajú telekomunikačnú sieť s domácnosťami a firmami. Úrad preto označil Telecom za dominantného operátora na relevantnom trhu účastníckych vedení. S cieľom naštartovať konkurenciu firme prikázal drôty prenajať alternatívnym operátorom, ktorí bez lacného prístupu k zákazníkom nedokážu s Telecomom reálne súťažiť. (dc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu