Keď mám pravdu povedať, k tejto novinke od skúseného vývojárskeho tímu Crystal Dynamics som sa dostal celkom náhodou. Jedného pekného dňa sa ma pán šéfredaktor spýtal, či nechcem zrecenzovať Project: Snowblind. Nevedel som poriadne ani čo to je, lebo dianie na konzolách veľmi nesledujem a Snowblind má svoje korene práve tam. Osobne nič nemám proti tomu, ak sa robí konverzia z konzoly na PC alebo naopak. Myslím však, že je ťažké urobiť rovnako dobrú hru na obe platformy. Na konzolách sa viac uchytí akčnejší titul, kým na PC bývajú hráči väčšinou trocha náročnejší na prepracovanosť (a ja si na nej priam zakladám).
Príbeh ktorí autori naznačili v intre a v prvých pár leveloch, vyzeral zo začiatku zaujímavo. Máte rok 2065, na ďalekom východe práve vypuká niečo medzi konvenčnou a treťou svetovou vojnou. Ste Nathan Frost, poručík ozbrojených síl Liberty Coalition (niečo ako OSN), ktorý sa zhodou okolností nachádza spolu s malou jednotkou mierotvorcov práve v centre diania – v Hong-Kongu. Hneď po pristátí na vás zaútočia a vy ste radi, že z toho vyviaznete živý. Musíte však podstúpiť operáciu, ktorá z vás spraví napoli nezničiteľného supermana. O adrenalínové situácie a stále náročnejšie úlohy nie je núdza. Nasledujú zhruba v tomto poradí: zachráň nás – zachráň politických väzňov – znič hlavné obranné delá – nájdi zlého generála – zabi zlého generála – deaktivuj superbombu – happy end :).
Čo sa týka zbraní, vedzte, že sa stretnete s klasikou ako je pištoľ, samopal, raketomet, brokovnica, railgun... ktoré si asi nevyžadujú mnoho vysvetliviek. Okrem nich tu máte ešte "pištoľku na nabúravanie sa do terminálov", "odhadzovač" ktorý funguje podobne ako gravity gun z Half-Life 2 a rôzne futuristické vychytávky vo forme EMP a plazmometov. Samotný arzenál dotvárajú granáty, ktorých je pomerne veľa druhov. Najzaujímavejšia je ale asi Spiderbomb, ktorá vypustí malého mechanického pavúka. Máte si síce z čoho vyberať, ale väčšinu zbraní som používal len keď došli náboje do samopalu alebo brokovnice (neskôr railgunu). Nie vždy, ale v tomto prípade by malo platiť, že menej je niekedy viac.
V hre budete bojovať väčšinou proti "vojakom" (ak považujete červenookých polomechanických chlapíkov v maskách za vojakov a nie robotov), prípadne skutočným robotom a občasným strážnym vežiam. Moje pôvodné predpoklady boli, že sa bude jednať o squad-based taktiku, prípadne o squad-based akciu. Jedná sa však o čistokrvnú strieľačku, kde akékoľvek taktické premýšlanie môžete s radosťou vynechať. Hra je naskriptovaná, preto ak by som hru k niečomu mohol prirovnať, tak je to najskôr séria Medal of Honor alebo Call of Duty. Akurát tu nie ste obyčajný vojak v poli, ale kyborg prekypujúci rôznymi schopnosťami, ktoré vzdialene pripomínajú tie z Deus Ex 2. Určite ste ale všetci zvedaví na samotnú hru, prejdime preto na jej jednotlivé aspekty.
GRAFIKA 7 / 10
Project: Snowblind nevyzerá zle, stačí sa obzrieť po okolitých obrázkoch. Keď si ho ale porovnáte s napríklad nedávno vydaným Star Wars: Republic Commando, tak je jasné na prvý pohľad, že táto hra sa naň nechytá. Prostredie sa nemení veľmi často, väčšinou sa bojuje v napoli ( a ku koncu hry celkom :) rozbombardovanom meste. Okrem toho sa niektoré misie odohrávajú v kanalizácii, iné zase v rôznych budovách. Nemôžem povedať že by levely, aj keď sa dej odohráva iba v Hong-Kongu roku 2065, boli nezáživné. Skôr naopak. Občas vás hra dokonca príjemne prekvapí. Napríklad keď sa dostanete do nejakej zaujímavej misie ako oslobodzovanie väzňov alebo jazda obrneným transportérom v garážach. Pokiaľ si niekto z vás ešte pamätá na starý Terminator: Future Shock, rýchlo si spraví obraz o tom, akú má Snowblind atmosféru.
Na druhej strane nemôžem hre nevytknúť aj určité chyby. Autori mohli trocha viac popracovať na animáciach postáv, ich pohyb pôsobí niekedy veľmi kostrbato. Podobne aj rôzne špeciálne efekty zaostávajú za dnešným štandardom v počítačových hrách.
INTERFACE 4 / 10
Hovorí sa, že v jednoduchosti je krása, ale tento titul ponúka až žalostne málo možností nastavenia rôznych parametrov. Ešte by som vedel odpustiť neprítomnosť prispôsobenia detailov (máte len možnosť meniť rozlíšenie a Antialiasing), ale nemožnosť výberu náročnosti je vážna vec. Celý interface by sa dal zhrnúť do slovíčka "strohý".
HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Project: Snowblind má rýchly spád. Hrá sa ľahko a intuitívne, a to tvrdí človek čo k Medal of Honor či Call of Duty nemá extra vzťah. Najmä zo začiatku máte pocit, akoby ste boli na skutočnom futuristickom bojisku. Doprevádzate svoju jednotku, bojujete v zástavbách, plazíte sa okolo tankov... Občas sa aj trocha naplašíte, keď vybehne trojmetrový Walker z bočnej uličky, odkiaľ ste nič nečakali. Razom ho spacifikujete a máte aspoň na pár sekúnd pokoj. Misie kde ste sám, sú už o inom. Väčšinou vás spolubojovníci cez vysielačky varujú, aby ste sa plazili a boli trocha viac "stealth", čomu dopomáhajú rôzne biomody ako je neviditeľnosť alebo spomalenie času. Po prvých pár misiách rýchlo prídete na to, že problémy sa riešia lepšie "zblízka a osobne".
Atmosféra hry je dobrá, ale postupne mi stále viac vadilo, že je fakt silne naskriptovaná. Okrem toho klišéovitý príbeh tiež nie je niečím, čo by vás malo oslniť.
MULTIPLAYER
Hra obsahuje multiplayer, ale nebol testovaný z celkom prozaického dôvodu – nebolo s kým.
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Zvukové efekty rozhodne patria k silnejšej stránke hry. Výkriky pri prestrelkách alebo výbuchy znejú rozhodne dobre, a tomu občasné zatrasenie obrazovkou vám dodá pri hraní riadnu dávku adrenalínu. Zbrane znejú tak, ako by mali znieť a dabing postáv je zvládnutý na dobrej úrovni. Animované scény s rozhovormi medzi misiami určite escapeom nepreskočíte.
HUDBA 8 / 10
Hudba je na solídnej úrovni A dobre dotvára atmosféru v hre. Zväčša znejú "vojenské" skladby, pri ktorých máte chuť všetko na okolí vystrielať (čo je asi tak 90% vašej činnosti samozrejme :). Občas začujete príjemné čínske melódie, ktoré oceníte hlavne v leveloch s čínskou architektúrou. V kanáloch a "stealth" misiách zase hrajú tichšie melódie, ktoré sa ale hneď po odhalení zmenia na prudšie tóny.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Toto je pre zmenu slabšia stránka hry. Ako som vyššie spomenul, na začiatku si nemôžete vybrať náročnosť, čo je podľa mňa na škodu. Ja som hru prešiel za 12 hodín pohodým štýlom. Zato ukladanie pozícií je vyriešené podobne ako vo Far Cry, kde máte systém checkpointov. Teda žiadne sejvovanie počas prestreliek, ak si to odskáčete, ide sa znova. Ale nemyslím si, že by niekto mal s postupom v hre problémy. Lekárničky sú "omnipresentné" a máloktorý checkpoint je od toho druhého vzdialený na viac ako 5 minút boja.
Čo sa týka umelej inteligecnie protivníkov, musím povedať, že je veľmi slabá. Nepriatelia buď stoja na mieste a strieľajú alebo idú oproti vám a strieľajú. Občas sa uhnú, ale to je skôr zriedkavé. Ani ich nebýva naraz toľko, že by ste mali čo robiť, väčšinou ich vystrieľate v priebehu niekoľkých sekúnd (alebo menej často oni vás :).
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Dlho som rozmýšľal, ako mám Project: Snowblind ohodnotiť. Je to konverzia z PS2 a rozhodne akčnejšie ladená a kratšia, ako som pôvodne predpokladal. Hra má silnú atmosféru, aj keď musím povedať, že tuctový príbeh ju dosť ťahá k zemi... Nevadí, budiš. Ale vzhľadom na to, že v poslednej dobe vyšlo v žánri military strielačiek toľko kvalitných titulov, výsledné hodnotenie je také, aké je. Darmo, originalita je tiež faktor, ktorý treba brať do úvahy. Celkový dojem z hry je ale dobrý a ak máte radi strielačky, kľudne môžete pridať ešte pol hviezdičky.
Autor: Ladislav Ehn