"Je takmer isté, že už v blízkej budúcnosti bude človek na mobile dosiahnuteľný aj vo výške desiatich kilometrov," uviedol server. Leteckí konštruktéri, telefónni operátori a vývojárske firmy spojili úsilie, aby umožnili pasažierom používať moderné prístroje aj v lietadlách. Napríklad nemecká spoločnosť Lufthansa už ponúka na linkách z Mníchova a Frankfurtu do Chicaga, Los Angeles či Tokia možnosť pripojenia na internet. V decembri na linke Kodaň - Seattle podobnú službu zaviedli aj Skandinavian Airlines.
Výrobca lietadiel Boeing založil oddelenie Connection by Boeing (CBB), ktorá sa zaoberá práve vývojom a zavádzaním internetu do lietadiel. Systém je založený na satelitnej anténe, ktorá je umiestnená na streche a pasažierom umožňuje bežné bezdrôtové pripojenie. K prístupu pasažieri okrem laptopu potrebujú len kreditnú kartu. Služba na dlhých letoch u SAS (viac než šesť hodín) stojí necelých 23 eur. Spojenie síce nie je také rýchle, ako v kancelárii, pre bežné operácie však stačí - možno s ním surfovať po webe, počúvať rádiá i volať cez internet.
Diskusie sa v súčasnosti vedú o tom, kedy bude možné v lietadlách aj telefonovať z mobilov. Aj keď konštruktéri a aerolinky sú už pripravení, zatiaľ sa nevie, ako bude všetko ošetrené z právneho hľadiska. Počas letu z Bruselu do Ríma napríklad lietadlo prekročí hranice najmenej štyroch rôznych krajín a pre každú musí mať rôzne licencie. Táto prekážka by však mala byť odstránená do konca roku a potom by už mobilom v lietadlách nič nemalo stáť v ceste.
Napríklad nórska telekomunikačná spoločnosť Telenor chce v spolupráci s americkou firmou Arinc ponúknuť službu, ktorá sa bude podobať súčasnému roamingu umožňujúcemu s telefónom volať kdekoľvek na svete bez ďalších kariet či kódov. "Cena bude určená jednotlivo pre každý let," povedal riaditeľ Telenoru Bernt Fanghol.
Cenu služby zatiaľ neprezradil. Dá sa však predpokladať, že podobne ako pri roamingu na zemi bude telefonovanie z lietadiel pomerne drahé.