Cold Fear - studený dych smrti

Na vlnách obrovského oceánu sa dá ukryť nejedno tajomstvo. Bezvýznamná loď a v jej útrobách prebývajúce pozostatky ľudí, meniace sa na mutantov zostali pred očami verejnosti dômyselne ukryt0. Všetko sa však mení odhalením zverstiev. Začína boj o holý živo

t.

Vývojárske štúdio Darkworks sa neprejavujú každý boží deň a nezavaľujú nás záplavou nerozoznateľných titulov. Séria Alone in the Dark položila základy survival hororu a posledný diel s podtitulom A New Nightmare svojou kvalitou dostal do varu nejedného milovníka mrazenia na zátylku. Počet predaných kusov však rozhodne nedosahoval gigantických čísiel, čo je možno škoda, Darkworks sa nám tak na dlhšiu dobu odmlčali. Určite si však neužívali niekde na ostrove v Karibskom mori, ale poctivo sa pripravovali na ďalšiu strašidelnú dávku. Cold Fear vychádza z rovnakých pravidiel ako predchodcovia a i keď nedosahuje úroveň japonských úchylnosti, nebude sa bojazlivo krčiť v kúte.

Základy príbehu sme vám predstavili v nejednej novinke a postupne vypúšťané trailery nám naznačili, aby sme si koniec marca zaznačili do kalendáru poriadne krvavo červenou farbou. Tom Hansen, hlavná postava, za ktorú hráte, je príslušníkom U.S.Coast Guard a má za úlohu so špeciálnou jednotkou preskúmať tajomne vyzerajúcu, ruskú rybársku loď. Chladná búrka bičujúca tento kolos len všetko znásobuje. Na palube nikoho živého nenájdete, to však neznamená, že sa všetko dobre končí. Príslušníci Coast Guard začnú miznúť rýchlejšie ako akciové produkty v hypermarketoch a jediným preživším ostáva Tom Hansen, ktorý rozhodne nedaruje novému nepriateľovi svoj život ľahko. Silný vietor, kvapky dažďa stekajúce po kamere (výborný grafický efekt) a hojdajúca sa paluba určite nepobavia nikoho s morskou chorobou, ale my môžeme byť radi, že tu máme nové prostredie. Obrovská rybárska loď je niečím novým a rozhodne príjemným rozptýlením od nekonečných cintorínov, tajomných domov, temných lesov a satanistickej výzdoby kostolov. Po pár minútach natrafíte na vašich prvých nepriateľov. Ruských vojakov, strážiacich a ochraňujúcich plavidlo vynecháme, prím tu hrajú rôzne druhy zombíkov. Respektíve bývalých ľudí, experimentálnych pokusov Dr. Kamskeho.

Zo začiatku sa vývoj odohrával len na vedeckej úrovni, ale jedna chorá hlava sa rozhodla znetvorených nemŕtvych využiť a naučiť sa ich ovládať. Ako to už chodí, všetko sa nám to pekne pokakalo a vymklo kontrole. Okrem infikovanej lode navštívime aj ropnú vežu prerobenú na veľké výskumné centrum. Uznávam, je to klišé, už sme to nie raz videli, ale stále to funguje, hlavne ak sa "bu efekty" indikujú postupne. Nebudem ďalej prezradzovať nič z príbehu, pripravil by som vás o pár zážitkov, snáď len spomeniem, že sa spojíte s Kamskeho peknou dcérou a dokonca budete nechutným sajrajtom infikovaný aj vy. Vašou pravou rukou v nerovnom súboji bude tajný agent CIA Jason Bennett, už dlhšie sledujúci tento projekt. Po celý čas s vami bude v kontakte vďaka vysielačke a zadáva vám i úlohy.

           

K príbehu by to mohlo byť aj všetko. Na hru sa pozeráte z pohľadu tretej osoby, občas sa kamera prenesie do naturalistickejšieho pohľadu, ale väčšinu času budete tráviť v sekundárnom móde, teda v mierení, kedy sa pohľad prenesie nad rameno Toma a ten môže presnejšou muškou prehrabať vnútornosti všetkým zúčastneným. Na to nám slúži arzenál siedmych zbraní a keďže to je šťastné číslo, bude musieť tento skromný počet stačiť i nášmu hrdinovi. Od tradičnej poloautomatickej ručnej pištoľky A5, ktorú dostaneme do vena hneď na začiatku, sa na nás teší brokovnica, plameňomet, AK-47, kalašnikov, granátomet a speargun. Musím však spomenúť, že len pôvodná pištoľ má v sebe zabudovanú baterku, takže ju budete využívať dosť často.

Nepriatelia – ako som už vyššie spomínal – pochádzajú väčšinou z rodu zombie a okrem tradičných chodiacich mŕtvol som narazil na malé chodiace beštie, nápadne sa podobajúce brainsuckerom skrížených s votrelcom. Tieto tmavožlté potvorky sa zrejme nestanú našimi domácimi miláčikmi, avšak ak nájdu nebrániace sa telo, vlezú doň a pribudne nová kamarát do party záporných postáv. Svietiace očká v tmavých kútoch zmutovaného monštra neveštia nič dobré a verte mi, ak natrafíte na túto potvorku, okamžite bežte z tmavých kútov, ktoré tento druh má extra v obľube. Medzi zaujímavé súboje patria určite prestrelky s neviditeľnými hnusákmi, ktorí sa prezrádzajú len kvapkajúcou vodou pri ich krokoch.

Nečakajte žiadne logické hádanky a ani záseky, všetko sa sústredí na akciu a postup vpred. Dôraz kladený na akčnú zložku značne odlišuje Cold Fear od konkurencie Konami (Silent Hill 4) a skôr by som ho prirovnal k výbornému The Suffering. Už by ste všetci mohli vedieť čo to z charakteristiky hry a mne neostáva nič iné ako spraviť si ďalšiu kávu a vám prejsť na hodnotenie jednotlivých položiek.

            

GRAFIKA 8 / 10
O grafickú stránku sa stará RenderWare od Criterionu, ktorý využilo už viacero hier a v Cold Fear si rozhodne hanbu nespraví. Rôzne možnosti rozlíšenia a nastavenia úrovne detailov umožnia každému užívateľovi nastaviť najvhodnejšiu kvalitu obrazu. Animácie postáv sa podarili a hoci Tom Hansen nezvláda obrovské množstvo pohybov, všetky vyzerajú na úrovni. Medzi najlepšie patrí odhodenie tela cez palubu pri obrovskej vlne, čo v desivej atmosfére nepridáva príliš veľa svetlých chvíľok do hrania.

V hororových hrách je však dôležitý dizajn úrovní a ich štruktúra. Krvavé fľaky po stenách a podlahách, hnisajúce kusy mäsa a niektoré miestnosti pokryté živým tkanivom k tomuto žánru už jednoducho patrí. Cold Fear by som si dovolil rozdeliť na dve úplne odlišné časti – interiéry a exteriéry. Vonkajšie prostredie je riadne upršané, o stekajúcich kvapkách a hojdajúcej sa palube som už písal, no treba to zažiť. Už aj preto, že väčšina exteriérových screenshotov vyzerá dosť rozmazane. Von by človek ani psa nevyhnal a tak to má v správnom horore byť. Vnútro budov je niekedy zúfalo repetetívne a niektoré miestnosti sú zbytočné, ale napríklad nad lodnou kuchyňou alebo miestnosťou na spanie zaplačete od strachu. Nechýbajú ani úplne tmavé kúty, kde slabý kužeľ baterky osvetľuje malý priestor. V niektorých častiach by to však chcelo viac zapracovať na väčšom množstve predmetov na chodbách.

V niektorých situáciách sa prehrá animovaná sekvencia, predstavujúca niečo obzvlášť nechutné, skrytého nepriateľa alebo len posúva príbeh ďalej. Sú kvalitné, ale človek namlsaný grafickými skvostami typu HL2 alebo D3 by chcel trochu kvalitnejšie modely postáv. Ďalší rozporuplný dojem vo mne vyvolalo horšie stvárnenie druhej časti hry (ropná veža), kde výraznejšie poklesla frekvencia omračujúcich miestností. Skryté labáky vôbec nie sú priemerné, len zaostávajú za prepracovaným dizajnom lode.

INTERFACE 7 / 10
Na ovládanie si treba zvyknúť, pre lepší zážitok nemusíte ihneď bežať do obchodu pre gamepad. Klávesnica v kombinácii s myškou vôbec nie je zúfalé riešenie, budete si však musieť zvyknúť na krkolomnejšie ovládanie hlavného hrdinu z pohľadu tretej osoby. Väčšinu času však strávite v zameriavacom móde, pre ktorý sa myš hodí najlepšie. Okrem pohybu postavy využijete ešte vyvolanie akcie, na ktorú vás upozorní zvýraznený nápis interakcie, takže nebudete tápať pri hľadaní príliš malých alebo prehliadnuteľných predmetov. Občasné stúpnutie adrenalínu vám spôsobí malý priestor, kde môžete danú akciu vykonať. Ako príklad uvediem neprehľadnosť pri viacerých objektoch na malom mieste – omámený zombík a dvere. Dosť naštve, ak miesto rozšliapnutia hlavy nemŕtveho otvoríte dvere, po niekoľkých sekundách totiž nepriateľ vstane, akoby sa mu nič nestalo. Výnimku tvoria headshoty, kedy oddelíte lebku od zvyšku tela. Vtedy sa nemusíte sa zaoberať dorazením protivníka.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Cold Fear sa hrá výborne. "Akčná rúbanica" s klasickým príbehom zasadená do zaujímavého prostredia je pre PC hráčov niečo úplne nové a nepokojná morská hladina výborne sekunduje strašidelnej atmosfére. Keď sa po prvýkrát prevalila cez palubu lode obrovský vlna a zmietla dvojicu zombíkov do chladného oceánu, pričom podobne mohol skončiť Tom, keby sa nezachytil na okraji, príjemné šteklenie cestovalo mojou chrbticou. Nechýbajú ani náhle zjavenia zombíkov vo vašej blízkosti, na miestach, kde ich nečakáte. Zaručujem vám, že na stoličke nadskočíte niekoľkokrát. Dopomáhajú tomu aj naskriptované miesta (napríklad na vás vypadne zo skrine kostra pri prechode v jej blízkosti). Nechýbajú ani tajomné tiene alebo vynorenie sa postavy za oknom pri blesku. Depresívnosť celej situácie znásobujú tmavé a chladné odtiene farieb, krvavé stopy končiace sa za dverami alebo niekedy až nechutne paranoidná hudba. Len škoda, že postupne sa strach začína vytrácať a akčná zložka nedosahuje pôvodnej úrovne. Ale i tak to s blížiacim sa záverom nie je žiadna brnkačka a autorom sa podarí poriadne vám pocuchať nervy.

Výrazne nadpriemerné hodnotenie sa však do väčších výšok nevyšplhá vďaka, možno až príliš, subjektívnemu pocitu nezžitia sa s hlavnou postavou. Tom Hansen je skúsený bojovník, s používaním zbrane nemá žiadne problémy a to je možno chyba. Keby hlavná postava medzi súbojmi komentovala abnormálnosť genetických pokusov alebo šialenosť celej situácie, prípadne strach zo smrti. Lenže nič také, Tom si veselo postupuje levelmi a až na výnimky v animačkách nedáva nijako najavo strach a boj o holý život. Naturalistickejšiu atmosféru by vyvolali i akékoľvek zbrane nablízko, samé strelné zbrane dávajú hráčovi možnosť vysporiadať sa s protivníkom na diaľku. Aspoň mačeta alebo hasičská sekera by skutočne bodla.

            

MUTIPLAYER
Hra neobsahuje multiplayer.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Každá zbraň vydáva iný zvuk, pohyb po rôznych povrchoch inak znie, škreky zohyzdených potvor alebo rôzne šuchoty, hrmoty a padanie predmetov – to všetko považujeme za štandard, ktorý by mala kvalitná hra spĺňať, čo je i prípad Cold Fear. Trochu slabší sa mi zdal dabing, bez výraznejšej intonácie. Voice acting nie je zlý, ale chýba mu viac energie.

HUDBA 9 / 10
Hudobná zložka je na takmer dokonalej úrovni, výborne vytvára atmosféru a niekoľkokrát sa mi počas hrania zdalo, že som sa vďaka paranoidným motívom začal otáčať okolo seba v domnienke blížiaceho sa nepriateľa. Je viac než jasné, že keď sa mi pulz vrátil do normálu, vybafol na mňa za rohom zombík, ale celkovo sa mi hudba pozdávala. Vnímate ju okrajovo, no keď sa výraznejšie ozve, máte čo robiť so zníženým sebavedomím. V soundtracku dokonca nájdete aj skladbu "Use your fist and not your mouth", na ktorej sa podieľal známy Marilyn Manson.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Na náročnosti easy je hra až príliš jednoduchá, preto odporúčam vyššiu voľbu. Na začiatku nemáte prístupnú najťažšiu, ale po dohraní si môžete vyskúšať aj tú. Niekomu sa možno nebude pozdávať prechádzanie lode, ktorá je dosť veľká a nezabránite opakovaným návštevám objavených lokácií. Vo vyčistených priestoroch sa môže kľudne objaviť ďalší zombík, čo vás drží stále v napätí. Výrazne mi chýbala mapka, tá by rozhodne zabránila niektorým blúdeniam a nepríjemnému skúšaniu, ktoré dvere sa otvoria.

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Dlhšie som rozmýšľal nad výsledným hodnotením a napokon som sa priklonil k vyššej alternatíve. Cold Fear ponúka strašidelné momenty spojené s akčnými súbojmi v príjemne chladnom prostredí. Našlo by sa mnoho vecí, pre ktoré by som mohol nadávať a strhnúť z hodnotenia pol hviezdičky, napokon však zvíťazil výsledný dojem. A hlavne, pri prechádzaní útrobami komplexov som sa bavil. Nie je to žiadny super hit, kúpu hry však určite neoľutujete a budete sa baviť. Cold Fear je správna voľba a po The Suffering ďalšia podarená hororová strieľačka.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

Neprehliadnite tiež

Nahneval vás mobil alebo počítač? Na vine môžu byť energetické častice z vesmíru

Kozmické častice zasahujú do behu technológií viac, ako sme ochotní pripustiť.

NASA má v stredu ohlásiť dôležitý objav, detaily zatiaľ tají

Americká vesmírna agentúra podrobnosti nových poznatkoch o exoplanétach zatiaľ tají.

Skutočný Happy Feet: Ako dokáže tučniak vydržať mrazy a víchrice

Tučniak cisársky hniezdi v oblastiach s najkrutejšími klimatickými pomermi na Zemi.

Palubné počítače áut môžu ovládať aj ich starí majitelia

Múdre autá nedokážu vymazať párovacie kľúče, ktoré im v minulosti boli pridelené.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 654
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 260
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 464
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 187
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 054
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 827
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 064
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 718
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 523
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 924

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop