kus textu prepojený so zvyškom stránky.
Nedávno som bol na webovej stránke, ktorá mala sekciu Služba a ďalšiu sekciu Klienti. Keď som si však prečítal niečo o službách, ktoré firma ponúkala, nikdy tam nebol odkaz na klientov, ktorí ju už využili, hoci táto informácia v časti Klienti bola. Musel som sa preklikať do Klientov a tam prejsť ich dlhý zoznam.
Nedávno som niečo hľadal aj na stránke Electroluxu, kde som bol informovaný, že firma je "najväčším svetovým výrobcom zariadení a výbavy do domácností i na vonkajšie použitie". V tom istom odseku som sa dozvedel, že "či hľadáte údaje o cenách našich akcií, informácie o značkách Electroluxu a pobočkách alebo naše tlačové správy, určite ich nájdete tu na Electrolux.com".
Ja som však už bol na Elextrolux.com, čím posledná veta trochu strácala svoj zmysel. Zrejme bola prebratá z tlačenej brožúry a autorovi chýbali základné vedomosti o tom, čo je to vlastne internet. Ak ma zaujíma cena akcií, nechcem čítať vety rozoberajúce, či hľadám ceny akcií alebo nie. Chcem rovno informáciu o cene akcií, alebo aspoň odkaz na ňu.
Komisia pre štátne služby je súčasťou novozélandskej štátnej administratívy. Na jej webovej stránke sa píše: "Na tejto stránke nájdete informácie o špecifických úlohách a oblastiach zodpovednosti jednotlivých komisárov, pracovný program komisie a informácie o iných oblastiach, ktorým sa venuje vládny sektor." Takáto veta je na webe absolútne neužitočná. Namiesto nej by tu mala byť séria krátkych odkazov v štýle: "Úlohy a oblasti zodpovednosti komisárov".
Web robia webom odkazy. Ak navštívite najlepšie stránky na svete, napríklad Amazon.com, ocitnete sa v priestore zaplnenom odkazmi, ktoré vám umožnia rýchlo preskočiť na informáciu, ktorú potrebujete.
Bohužiaľ, príliš veľa stránok slúži len ako sklad informácií získaných z tlačených materiálov. Preto sú oveľa menej efektívne. Ak píšete článok, ktorý má byť zverejnený na webe, mali by ste ho písať aj s odkazmi, ktoré z neho povedú. Kam by chcel ísť čitateľ ďalej? Kam chcete vy, aby išiel? Odkazy by mali podporovať ďalšiu akciu. Ak čítam o službe, ktorú ponúkate, je veľmi pravdepodobné, že si budem chcieť prečítať aj o klientoch, ktorým ste ju už úspešne predali.
Výsledkom písania pre tlačené médium je samostatný produkt, oddelený od zvyšku sveta. Ak však píšeme pre web, musíme starostlivo zvažovať prepojenia na ďalšie texty. Odkaz na inú stránku totiž môže byť rovnako dôležitý, ako sama stránka.
GERRY MCGOVERN, www.gerrymcgovern.com"
(Autor je publicistom a konzultantom v oblasti content managementu.)