DRIV3R - budgetové filmové naháňačky

Driver bol v roku 1999 pravdepodobne prvou hrou, ktorá umožnila hráčovi aktívne sa zúčastniť priam hollywoodskych akčných scén, za ktoré by sa nemusel hanbiť žiadny kasový trhák. Odvtedy ubehlo more času a my sme sa dočkali už tretieho dielu...

Filmové naháňačky odjakživa priťahovali pozornosť diváka. Práve preto bolo len otázkou času, kedy sa tejto atraktívnej záležitosti začnú venovať aj herní vývojári. Driver bol v roku 1999 pravdepodobne prvou hrou, ktorá umožnila hráčovi aktívne sa zúčastniť priam hollywoodskych akčných scén, za ktoré by sa nemusel hanbiť žiadny kasový trhák. Autori zjavne trafili do čierneho, Driver zaznamenal nečakaný úspech, ktorý však bol podložený riadnym kusom poctivej práce.

Práve ten obrovský úspech, ktorý začiatok tejto série pamätá, sa stal základom pre zrod novej série, ktorá mala predpoklad, stať sa kultovou. Máloktorý distribútor si po veľkom úspechu hry nechá ujsť príležitosť zbohatnúť na jej pokračovaní. Inak tomu nebolo ani v prípade Drivera. Druhý diel bol celkom kvalitným pokračovaním, ktoré sa však nikdy nedostalo ďalej ako na Playstation, čo bola vzhľadom na pomerne vysoké hodnotenia, ktoré hra dostala, možno aj trochu škoda.

Po dvoch kvalitných dieloch a jednom nepriamom pokračovaní v podobe hry Stuntman si spoločnosť Reflections a ich distribútor Atari vytvorili dobré meno v hernom svete. O to náročnejšia úloha ich čakala pri vývoji očakávaného tretieho dielu Drivera, ktorý mal byť keď už nie prevratným, tak aspoň dôstojným pokračovaním. Po vydaní hry na PS2 (recenzia) bolo okamžite jasné, že o prevratnosti môžeme len snívať, čo je však horšie s dôstojnosťou to nie je o nič lepšie.

            

Driv3r sa nikdy nemôže vyhnúť porovnávaniu s konkurenčným Grand Theft Autom III, či jeho pokračovaním GTA: Vice City. Obe tieto hry nastavili latku hrateľnosti veľmi vysoko a svojou rozsiahlosťou, voľnosťou, prepracovanosťou a v neposlednej rade aj modifikovateľnosťou, dodnes ľudí bavia. Okrem toho, na poli Playstation 2 začalo koncom minulého roka kraľovať aj nové GTA: San Andreas, ktoré je mimoriadne vydarenou hrou, o čom svedčí aj to, že vyhralo v našej čitateľskej ankete o hru roka. Už prvé kroky v hre naznačujú, že Driv3r porovnávanie so svojim silnejším konkurentom neznesie.

Môžeme to brať aj doslovne – prvé kroky vám ukážu, ako škaredo dokáže byť postava animovaná a to je bohužiaľ v dobe motion-capture neospravedlniteľné. Prostredníctvom prvých krokov sa tiež zoznámite s okolím, ktoré by bolo znesiteľné, keby hra vyšla pred pár rokmi. A nakoniec vám prvé kroky dokážu, že pokaziť sa dá všetko, aj citlivosť ovládania, na ktoré si počas hry len málokto zvykne.

Už len tieto prvé tri záležitosti možno niekoho odradia, ale údelom recenzenta je prekúsať sa aj cez škaredo vyzerajúcu a ťažko ovládateľnú hru a pristupovať k nej s veľkým optimizmom – veď čo ak hrateľnosť bude napriek všetkému úžasná? Grafika predsa nie je až tak podstatná. A tak som Driv3rovi dal šancu presvedčiť ma o jeho kvalitách. Priznám sa, môj optimizmus bol značne schladený nielen prvým dojmom, ale aj ohlasmi, ktoré z každej strany na túto hru počuť. Nakoniec som im však len vďačný, aspoň som nebol až tak sklamaný, ako keby som sa na hru skutočne poctivo tešil.

Driv3r prenáša do roku 2005 chyby, o ktorých som si myslel, že už sa neobjavia. Absolútne normálne je tu prepadávanie sa do útrob zeme. Bez problémov si môžete zajazdiť po živom plote, ako keby vôbec nebol. Čo je však horšie, niekedy ani ten klasický plot nefunguje tak, ako by mal. Postava sa v štyroch z piatich prípadov zasekne pri nastupovaní do auta a je nutné nastaviť ju takmer úplne presne k dverám...

Tým to bohužiaľ nekončí, chýb, spôsobených snáď absenciou betatestingu a neodladenosťou hry je tu neúrekom a totálne deklasujú celú hru. A fakt, že všetky mestá (Miami, Nice, Istanbul), ktoré navštívite sú plné billboardov NOKIA – Connecting people, vyvoláva dojem, že Driv3r je akousi freewarovkou, ktorú Nokia dáva zadarmo ku svojim mobilom a nikto ju nikdy nebude hrať...

             

GRAFIKA 4 / 10
Grafické spracovanie som spomínal už v začiatku recenzie a zaradil som ho medzi prvé tri negatíva, ktoré si okamžite všimnete. Priznám sa, už dlho som neudelil takéto nízke hodnotenie, no nešlo to inak. Do očí bijú úpadkové dvojrozmerné stromy a iná zeleň, o veľa lepšie na tom nie je ani detailnosť textúr, či modely áut. Situáciu aspoň trochu vylepší anti-aliasing, ale ani ten bohužiaľ nedokáže zázraky a z Driv3ra rozhodne nevytlačí viac ako tie uvedené dve hviezdičky.

Problematické sú aj trochu rozpačité hardwarové nároky, v niektorých úsekoch, resp. situáciach framerate ide rapídne nadol. Je to však o poznanie lepšie ako na PS2, kde boli podobné problémy. Na PC sa dajú vyriešiť aspoň hraním na modernejšej zostave, ale PS2 má svoje špecifiká jasne dané...

INTERFACE 4 / 10
Až dodnes som mal rád časť recenzie, v ktorej popisujeme interface. Ja som totiž v kútiku duše dobrosrdečný človek a aj tú najhoršiu hru vždy rád aspoň trochu pochválim. A interface je tou najideálnejšou možnosťou, pretože tu už naozaj nie je čo pokaziť. Bohužiaľ, Driv3r bortí tieto moje najutkvelejšie predstavy svojim skutočne user-unfriendly spracovaním.

Problém môže vzniknúť hneď na začiatku, pri nastavovaní ovládacích kláves a následnom spustení hry. Zistíte totiž, že hra vám nanútila svoje defaultné nastavenie, ktoré mimochodom viac-menej ignoruje hráčov bez gamepadu, či iného herného ovládača. Po niekoľkých pokusoch zistíte, ako hru donútiť zachovať nastavenie kláves, no rozhodne tomu nepomáha fakt, že pre akékoľvek zmeny musíte hru vypnúť a znova zapnúť, keďže počas hry je prístupnosť položiek v setupe značne obmedzená.

Počas jazdenia po meste si všimnete napríklad aj absenciu takého základného zariadenia ako je tachometer. Rýchlosť si môžete tak maximálne odhadnúť podľa okoloidúcich áut. Ak pôjde zarovno s nimi, určite neprekračujete maximálku...

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Hrateľnosť Driv3ra je rovnako kontroverzná a rozpačitá ako aj všetky ostatné časti hry. Popisu herného systému netreba venovať veľa miesta, je rovnaký ako v predchodzích dieloch. Náplňou hry sú z 80 % naháňačky mestom za plnej premávky a ostatných 20 % si prechodíte budovami a ulicami so zbraňou v ruke. Ovládanie postavy mimo auta je dosť náročné, príliš citlivé ovládanie znemožňuje presne zamieriť. Pomôže aspoň fakt, že pištol dokáže strieľať s extrémnou kadenciou cca 5 nábojov za sekundu (rýchlosť je obmedzená vašou schopnosťou rýchlo klikať na myš). Čo som však ocenil, bol dosť rozsiahly arzenál zbraní, takmer nečakane veľký, na to, že hra je primárne zameraná na jazdenie v autách. Zbrane sa však od seba veľmi nelíšia, dostrel a presnosť sú vždy rovnaké...

Hra obsahuje 25 úrovní a dá sa dohrať za pomerne krátky čas. Otázne je, ako rýchlo si zvyknete na ovládanie a koľkokrát budete každú opakovať. Občas bohužiaľ pôsobí frustrujúco, keď sa vám v priebehu misie hra neuloží pred nejakou zvratovou situáciou – ak niečo pokazíte musíte ísť úplne odznova a to znamená väčšinou dlhý a nudný presun mestom, ktorý si vždy zopárkrát zopakujete.

Náplň misií veru nie je ničím prevratným, väčšinou ide o presuny z miesta A na miesto B, občas aj na miesto C, prípadne sledovanie auta X a následny boj s jeho šoférom Y. PC verzia Driv3ra však obsahuje jednu bonusovú misiu navyše. Zaujímavo na mňa pôsobila rýchlosť, ktorou sa po meste pohybujete. Všimol som si zaujímavú vec – je úplne jedno, na akom aute utekáte polícii, vždy je tesne za vami. Nezáleží na tom, či je to rodinný van alebo dvojmiestné kupé, policajti sa vám prispôsobujú. Neviem, či to bol zámer, no rozhodne to nie je príjemné zistiť, že váš hyperrýchly, vytunovaný tátoš, je na rovnakej úrovni ako nejaké malé mestské autíčko s rokom výroby, niekedy tesne pred osemdesiatymdeviatym. Iné je to s autobusmi, či inými nadrozmernými vozidlami, tie pri naháňačkách nemajú šancu, disponujú však veľkou silou – kinetická energia autobusu, ktorému niekto naložil ako sa hovorí „plný kotol“ je dosť ničivá...

Driv3r okrem Undercover módu (kampaň) obsahuje Take a Ride mód (voľná jazda mestom) a 6 rôznych Driving Games. Samozrejmosťou je možnosť natočiť vlastné video, s efektnými skokmi, ktoré sa v každom meste dajú realizovať. Vo veľkom množstve.

Hrateľnosť napriek všetkým svojim negatívam, nie je celkom zlá. Naopak, chvíľu sa pri Driv3rovi dá pobaviť, špeciálne pri bežnom jazdení po meste. Priznám sa, frustrujúce a nezáživné misie ma veľmi nechytili za srdce, no skúšať rôzne autá, motorky, či dokonca člny bolo celkom zábavné. Všadeprítomné chyby mi však nedovolia ísť s hodnotením vyššie, ako je priemer.

           

MULTIPLAYER
Žiadna možnosť sieťovej hry v Driv3rovi nie je.

ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Zvuková kulisa hry je na mierne nadpriemernej úrovni. Využitie možností priestorového ozvučenia je bohužiaľ minimálne, no kvalita zvukov sa mi zdala primeraná. Oproti ostatným (ne)kvalitám hry boli zvuky možno až príliš dobré a na celkovom hodnotení sa určite aspoň pol hviezdičkou podpíšu.

HUDBA 6 / 10
Podobne ako zvukové efekty – neurazí. Skladieb, ktoré si v hre vypočujete by som však privítal o niečo viac a možno niečo dynamickejšie, rockovejšie. K šoférovaniu treba hudbu, ktorá šoféra navnadí a pokiaľ si môžete dovoliť porušiť snáď všetky predpisy na svete, o to viac sa tam žiada niečo akčnejšie. Príjemným dojmom však pôsobí dynamická zmena hrajúcej skladby podľa situácie. Najviac to počuť, keď policajti zaregistrujú jeden z množstva vašich priestupkov a pustia sa za vami. Hra, v očakávaní rýchlej naháňačky, prepne z pomalej, nevtieravej skladby na niečo rýchlejšie, no ako som povedal, viac dynamiky by nezaškodilo.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Vyššie som napísal, že Driv3r prenáša do roku 2005 chyby, o ktorých som si myslel, že už sa neobjavia. Okrem tých, už spomínaných nám priniesol aj takmer nulovú umelú inteligenciu vašich protivníkov. Pri misiach, ktoré strávite mimo auta a budete sa snažiť prestrieľavať radami protivníkov si všimnete zaujímavú vec. Nehýbu sa. Stoja na mieste a strieľajú a strieľajú. Jediný vykonaný pohyb je zväčša smerom k zemi s guľkou v hlave, resp. niekde inde v tele.

Pri naháňačkách sa šoféri správajú pomocou rôznych alternatív. Väčšinou sú naskriptované cca 2 – 3 možnosti, ktorou cestou sa auto vyberie. Bohužiaľ, na úspešne dokončenie misie je však nutné takmer naspamäť vedieť všetky tieto cesty, pretože najmenšie zaváhanie, či nabúranie sa často rovná ďalšiemu opakovaniu misie.

Čo sa polície týka, je síce všímavá, ale všetky mestá trpia veľkým nedostatkom hliadok. Keď sa však raz na vás zavesí, nedá pokoj a snaží sa všetkými dostupnými prostriedkami zastaviť vás. Väčšinou sú však policajti pomerne brutálni a rázni, aj za menšie priestupky sa strieľa.

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
PCčková verzia tretieho Drivera dopadla podľa očakávaní. Nič moc. Je to nenáročná zábava, pre nenáročných hráčov, ideálne by bolo, keby sa predávala v budgetovej edícií. Je množstvo iných alternatív, za ktoré by mal informovaný hráč vyhodiť svoje peniaze, myslím, že Driv3r si ich nezaslúži. Avšak ten, komu sa hra dostane náhodou (formou daru?), nech si ju vyskúša, aspoň za tú hodinku zábavy to stojí...

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan odkazuje fanúšikom: Uvidíme sa v Krakove

Petra Sagana čakajú prvé preteky po Tour de France. Do Poľska ho prídu povzbudiť stovky slovenských fanúšikov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

TECH

Prečo je rad na ženské záchody dlhší? Vedci ukázali riešenie

Ženy čakajú na toaletu viac ako šesť minút.

Neprehliadnite tiež

Mliečna dráha má cudzí pôvod, ukázali astrofyzici

Nový vesmírny fenomén odhalil, ako sa objavila časť hmoty hmoty v galaxiách.

Antibiotiká netreba vždy dobrať, naznačuje nová analýza

Odborníci spochybnili odveké pravidlo pri užívaní antibiotík. Pacienti by však nemali prerušovať liečbu.

Letiská začnú kontrolovať každý kus elektroniky samostatne

Tienenia, akumulátory a plechy sťažujú pohľad do útrob elektronických zariadení.

Prečo je rad na ženské záchody vždy dlhší? Matematika ukázala riešenie

Ženy čakajú na toaletu viac ako šesť minút. Muži jedenásť sekúnd.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 788
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 402
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 398
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 230
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 902
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 875
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 799
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 645
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 828
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 515