Bin Ládin. Al Zarkáví. Hnutie Hamas. V posledných rokoch väčšie celebrity ako Madonna či Carmen Electra. Slová "terorizmus", "ropa" či "rukojemníci" sa skloňujú pomaly už aj v detských večerníčkoch. Okrem televíznych a internetových spravodajstiev a mimo amerických a ostatných vojsk sa touto realitou moderného sveta zaoberá aj zábavný priemysel. Najčastejšie vo forme first-person shooters (čiže strieľačiek z vlastného pohľadu) alebo taktických akcií. V realtime stratégiách môžeme už pozorovať väčší odklon od realizmu, v poslednom čase mi výraznejšie "strana" teroristov utkvela v pamäti v už nie práve najnovšom C&C Generals. Všetci vieme, že to bol titul nadmieru úspešný, niet teda divu, že sa úspech niekto pokúsi zopakovať. Ten niekto je firma Eugen Systems, titul má názov Act of War: Direct Action a pod ochranné distribučné krídla si ho zobralo Atari.
Act of War (AoW) je stratégia, ktorá ma ambície zaujať masové publikum. Z uvoľneného dema tak môžeme usudzovať podľa technického prevedenia, podľa spôsobu akým sú riešené ciele misií, podľa dynamického spádu a v neposlednom rade zaradením modernej americkej armádnej techniky. Ale pekne poporiadku.
V blízkej budúcnosti narastajú problémy s nerastnými zdrojmi, vyhrocuje sa celosvetové napätie, ľudia sú nespokojní s vládami svojich krajín a aby toho nebolo málo, na scénu nastupuje teroristická hrozba v dosiaľ nevídanej veľkosti. Teroristi prešli pomerne rýchlo od slov k činom a ako už býva zvykom, zachrániť nás všetkých môžu len "džíájovia" z jedinej a najkrajšej U.S. Army. Sami by ale ani zďaleka na všetko nestačili, preto dostanú silného spojenca – veterána majora Jasona Richtera na čele špeciálnej divízie nesúcej názov Task Force Talon. Jednotky cvičené na boj s terorizmom schopné zasiahnuť, ako spieva naša obľúbená Shakira, whenever – wherever, teda kedykoľvek a kdekoľvek.
Autori sa chvália použitím reálnych bojových strojov a celkovo všetko má tendencie pôsobiť veľmi reálne. V demoverzii má hráč splniť pomerne slušný počet úloh, ktoré na seba naväzujú. Splní sa jedna, nasleduje ďaľšia. Bombardovanie pobrežia, likvidácia protileteckej raketovej obrany, vysielacej veže atď. Už pri prvom pohľade na bojové pole si poviete – C&C Generals. Inšpirácia je zjavná. Pomerne slušne vyzerajúce prostredie s jednotkami, ktoré vo finálnej verzii budú vyzerať pekne, ak si niekto dá trochu práce s optimalizáciou, prípadne niekto iný investuje do výkonnej grafickej karty. Problém sa volá tiene. Bez nich dokonalá plynulosť a nedokonalý vzhľad jednotiek, s nimi dokonalé jednotky a nedokonalá plynulosť. Sofiina voľba. Späť na bojisko. Mapu môžete otáčať aj zoomovať, aj keď najmä druhé uvedené veľmi neodporúčam. Vyzerá to krajšie, keď je kamera vysoko a o prehľade počas bojov ani nehovorím. V demoverzii budete operovať najmä s letectvom a pechotou. Celkovo je AoW z veľkej časti postavený na letectve, teda tak ako to má v modernej armáde správne vyzerať.
Poviete si, jednotky sú fajn, ale zadarmo dnes nikto nikomu nič nedá. A máte pravdu. Cash môžete získať ťažením ropy, alebo braním zajatcov. Zajatci sú v podstate také živé truhličky plné dolárov. Nájdete niekde stáť nebezpečného civilistu, pribehnete k nemu s vojakom, dáte mu putá a doláriky už putujú do kasičky. Milé a originálne. S tým súvisí aj jeden jav, kvôli ktorému na mňa zatiaľ AoW pôsobí trošku schizofrenicky. Popri všetkej tej snahe o realitu totiž pôsobí "vyrábanie" jednotiek v kasárňach atď. mierne komicky. K rýchlym protiteroristickým akciám mi totiž stavanie základní a ťažba surovín príliš nepasuje. To sa však do plnej verzie hry určite nezmení, takže si budem musieť zvyknúť. Čo ale autori zmeniť môžu, je nadmerný počet blikatiek a všetkých možných serepetičiek, ktoré niekedy urobia z hracej plochy skôr dojem jarmoku ako seriózneho bojového poľa.
Ako som už spomínal, v snahe zaujať masové publikum, sa AoW nehrá na žiadne strategické orgie. Plnenie úloh je zamerané skôr na efekt než na šedú kôru mozgovú. Ak sa do plnej verzie hry prenesie dostatočná variabilita misií, tak by to nemuselo byť na škodu veci. Okrem enginu by to ale chcelo mierne optimalizovať silu sniperov. Viem, že moderné ostreľovacie pušky sú perfektné zbrane, ale 5-6 výstrelmi zneškodniť tank... Ostreľovači na mňa pôsobili ako ultimátna sila, či už umiestnení vo vnútri budovy alebo útočiaci v menšej skupinke – nikto im nemohol konkurovať. Mierne to kazí dojem z hry, lebo hráč nie je nútený kombinovať jednotky, jednoducho zoberie bandu sniperov a vyvraždí pol mapy. K novinkám nepatrí "levelovanie" jednotiek, ktoré je dokonalou kópiou tej istej činnosti jednotiek v C&C Generals. Z čoho vyplýva, že je neoriginálne a perfektne funkčné :).
Tak si to zhrňme. Valí sa na nás remeselne dobre spracovaná stratégia so šancou zaujať svojím akým-takým realizmom s niekoľkými chybičkami, ktoré sa ale vo finálnej verzii nemusia objaviť. A ak autori prepracujú trošku viac aj umelú inteligenciu a nebude sa stávať, že do vašich vojakov páli raketomet a oni ho majú na saláme, mohli by sme Act of War: Direct Action vziať na milosť. Uvidíme.
Autor: Michal Andris