Herný benchmarking - meranie výkonu PC hrami

Nie je žiadnym tajomstvom, že výkon bežných počítačov pre domácnosti ťahajú okrem nových verzií nenásytných operačných systémov najmä hry. Možno dokonca oveľa oprávnenejšie ako práve operačné systémy.

Nie je žiadnym tajomstvom, že výkon bežných počítačov pre domácnosti ťahajú okrem nových verzií nenásytných operačných systémov najmä hry. Možno dokonca oveľa oprávnenejšie ako práve operačné systémy. Veď obrovský vizuálny posun vpred, ktorý hry uskutočnia každý rok, je doslova šokujúci. Súčasný hardvér - najmä vďaka grafickým kartám - dokáže v reálnom čase zobraziť scény, ktoré ešte pár rokov dozadu museli byť otrocky počítané dopredu niekoľkými počítačmi naraz dlhé hodiny (tak sa tvoria "počítačové" filmy).

Počítačové hry sú tak ideálnou platformou pre testovanie celkového výkonu "pécéčka" do domácnosti. Veď na ne je koniec koncov veľmi často používané a ak stráca v tejto oblasti, môže byť ľahko prehlásené za nepoužiteľné, hoci to tak nemusí byť. Nižšie si ukážeme aj čo môže k takejto chybnej klasifikácií viesť a ako to odstrániť.

Prvotným cieľom článku je však ukázať ako merať herný výkon PC pre vlastnú potrebu (porovnanie po upgrade počítača) alebo pre potrebu jednoduchého porovnania so susedom. Možno by ste neverili aké dôležité je v "násťročnom" veku mať ten najrýchlejší "stroj" v okolí. Herný výkon môžeme testovať v špeciálnych programoch na to určených. V tzv. "benchmarkoch" alebo lepšie povedané "syntetických testoch". Ďalšou prirodzenou metódou sú samozrejme hry samotné, v ktorých sa dá použiť viacero metód testovania.

Článok vás tiež môže viesť pri výbere nových komponentov pre herný počítač. Na internete je prítomných hromada testov nového, ale aj staršieho hardvéru, ktorý sa testuje rovnakou metodikou akú budeme popisovať. Pomocou článku sa vo výsledkoch oveľa lepšie zorientujete a budete sa (dúfame) lepšie vedieť rozhodnúť.

Upozorňujeme, že nasledujúci text a návody sa dajú použiť len na novú generáciu počítačov. Na staručké Pentiá, či nebodaj počítače rady 486 vybavené grafickými kartami bez 3D akcelerácie sú neaplikovateľné. Naopak, určite platia aj pre to najlacnejšie čo sa dnes dá v obchodoch s novými PC kúpiť.

   

Syntetické testy

Syntetický herný test je počítačový program, ktorý obsahuje podobné jadro ako hocaká hra. Tiež sú v ňom komplikované 3D scény a v novších verziách je prítomná simulácia hernej fyziky alebo tiež dejových a iných procesov, ktoré rovnako spotrebujú svoju časť výkonu počítača. Tým sa odstraňujú argumenty odporcov takéhoto umelého testovania.

Azda najznámejšími predstaviteľmi tejto kategórie testov sú tie zo série 3D Mark od firmy Futuremark (v minulosti Mad Onion). Používa sa staršia generácia 3D Mark 2003, ale aj celkom čerstvá verzia 2005. Ďalším používaným testom je napr. Aquamark. Testy sú voľne stiahnuteľné z internetu a hoci bez zaplatenia poplatku umožňujú testovať len v jednom pevne danom "default" nastavení, toto nastavenie je považované všade na svete za štandardné, a teda na ilustráciu viac ako dostačujúce.

Výhodou syntetického herného testu oproti iným metódam je jednoduchá obsluha a rýchla interpretácia výsledku. Po ukončení testu je vypísaný akýsi univerzálny index, ktorý ukazuje výkon počítača jedným číslom. To môžete jednoducho porovnať na internete alebo s kýmkoľvek osobne. Tento index v zásade vyjadruje ako rýchlo dokáže PC "počítať" zobrazované scény - teda najmä koľko obrázkov za sekundu stihne vykresliť.

Testovanie - obzvlášť v 3D Mark-u - však má aj svoje úskalia. Občas sa stane, že test akoby nadržiaval grafickým kartám jedného výrobcu a tie konkurenčné sú síce v bežných hrách veľmi výkonné, ale v syntetickom teste strácajú. To len preto, že ten bol naprogramovaný bez ohľadu na ich vnútornú architektúru, ktorá je tak nevyužitá naplno. Takéto chyby sa však po čase odstránia opravnými balíkmi.

Pri tomto testovaní je treba brať aj ohľad na spôsob akým sú tieto testy pripravené. Snažia sa byť aspoň trocha nadčasové, a tak tesne po ich vydaní ani ten najvýkonnejší hardvér nepodáva nejaké oslnivé výkony. Netreba teda mať hlavu v smútku ak novučký počítač nedokáže zobraziť grafické scény plynulo.

Herné testy

Ako sme už spomenuli, aj samotné hry sú prirodzene dobrým nástrojom na určovanie výkonu. Zväčša sa však nepoužívajú hocaké hry, ale tie, ktoré odborná verejnosť považuje za reprezentatívnu vzorku súčasnej technológie. Takými sú napr. hry Doom 3 či Half-Life 2, ale používajú sa aj náročné letecké simulátory, či cielene vybrané novšie tituly iných žánrov. Pri takomto testovaní máme viacero možností alebo metodík testovania.

Prvá je tak akosi "od oka". Stačí vziať nejakú novú ospevovanú hru, nastaviť grafiku na vyššie detaily a sledovať či počítač podáva výkon bez zasekávania alebo viditeľných spomalení. Toto testovanie je však veľmi subjektívne a môže slúžiť nanajvýš na porovnanie výkonu tesne po výmene napr. starej grafickej karty za novú.

Akousi prechodnou možnosťou je meranie "od oka" spojené s presnejším určením počtu obrázkov za sekundu - nazývaným tiež FPS (frames per second). Mnohé hry totiž dokážu priamo počas behu zobrazovať momentálny stav FPS, niektoré navyše aj s priemernou hodnotou. Tento ukazovateľ sa dá zapnúť pri spustení hry so špeciálnym parametrom alebo cez systémovú konzolu až po spustení. Návod ako sa dostať do konzoly alebo ako spustiť takéto meranie môžete často nájsť v priloženom "readme" dokumente alebo ho získate jednoducho - vyhľadaním na internete. Pokusnou metódou môžete skúsiť klávesu "`" prípadne v kombinácií s klávesmi CTRL a ALT. Ak hra priamo neumožňuje zobraziť FPS, môžete použiť externý program. Napr. obľúbený FRAPS, ktorý je zdarma.

Tou najexaktnejšou možnosťou je priamo zabudovaný benchmarkovací nástroj. Tým disponujú mnohé hry najmä z kategórie hardvérovo náročného akčného žánru. Buď ako viditeľnú položku v hlavnom menu alebo opäť trocha skrytú v systémovej konzole. Ten umožňuje spúšťať naskiptovaný (pevne daný) úsek hry, ktorý sa často nazýva "timedemo". Takéto timedemo je už v hre buď prítomné, alebo si ho môžete sami nahrať, príp. stiahnuť z internetu. Po jeho prebehnutí sa opäť zobrazí FPS a to najmä vo forme priemeru, ale napr. aj maxima či minima. Najmä minimum je tiež veľmi podstatný údaj pre hrateľnosť hry. Oproti voľnému pozorovaniu je tu výhoda, že timedemo prebehne vždy rovnako, a výsledok sa tak stáva porovnateľným a štandardným.

Ak sa vám predošlé texty zdajú komplikované, môžete použiť aj externé programy, ktoré použijú konkrétnu hru ako nástroj pre svoj benchmark. Takým je napríklad univerzálny nástroj Bench'emAll, ktorý však môžete používať zdarma len limitovanú dobu.

Nevýhodou tohto druhu testovania je menšia možnosť porovnávania, pretože hry dovolia nastaviť kvalitu zobrazovania v obrovskom rozsahu, a výsledky tým sú ovplyvnené v desiatkach až stovkách percent. Tiež môže stará grafická karta podať na prvý pohľad rovnaký výsledok ako nová, ale to len vďaka tomu, že si hra pri testovaní "potichu" vypla niektoré náročnejšie efekty.

   

Čo robiť ak nedosiahnete uspokojivé výsledky?

Ak ste investovali do nového výkonného hardvéru a hry napriek tomu fungujú zle, na vine môžu byť okrem vašich subjektívne vysokých nárokov aj mnohé ďalšie veci.

Predpokladajme, že zvyšok hardvéru funguje správne a je správne nakonfigurovaný. Tiež predpokladajme, že počítač disponuje dostatočne rýchlym procesorom (rating väčší ako 2000) a dostatkom pamäte pre nové hry (minimum už sa blíži 512 MB). Chyba na vašej strane môže byť v použití "zostarnutej" inštalácie operačného systému, ktorý už nepracuje tak výkonne ako po čerstvej inštalácií. Nová grafická karta zároveň potrebuje nové systémové ovládače, ktoré si môžete stiahnuť na stránkach výrobcu. Použitie starých môže výkon degradovať aj o viac ako polovicu. Aktualizácia ovládačov sa odporúča aj pre základnú dosku (resp. chipset) atď. Na vine však môžu byť aj také špeciality ako zabudnuté zapojenie externého napájania grafickej karty alebo stará verzia DirectX rozhrania. DirectX je momentálne vo verzii 9.0c voľne dostupné na internete. Popis všetkých možných problémov a ich riešení by však zabral dva takého články.

Poslednou možnosťou pre zvýšenie výkonu je pretaktovanie systému či samotnej grafickej karty. Návody ako na to a taktiež zodpovednosť za spôsobené škody však musíme nechať na odborné články inde.

Ponúkame vám vzorové výsledky našej testovacej zostavy vo vybraných testoch.

Zostava:

Procesor: Athlon 64 +3000
Základná doska: MSI K8T NEO
Pamäť: Apacer 2x512 MB DDR400 CL 2,5
Grafická karta: MSI GeForce NX6600 GT AGP
Ovládače graf. karty: ForceWare 71.22
Operačný systém: Windows XP Professional

Výsledky (zaokrúhlený priemer troch meraní):

3Dmark 2005, patch 1.10, default: 3260
3Dmark 2003, patch 340, default: 7540
Aquamark 3: 50170
Counter-Strike: Source - video stress test:
max. detail, 1024x768 bez FSAA 4x a 8AF 119
Doom 3- timedemo
max. detail, 1024x768 bez FSAA 178

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 545
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 485
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 469
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 754
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 682
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 969
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 966
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 416
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 926
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 491

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop