Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Kráter v Arizone vznikol pomalším nárazom

Nové výpočty ukazujú, že známy arizonský útvar je dôsledkom oveľa jemnejšieho dopadu vesmírneho telesa, ako sa doteraz predpokladalo.

Meteorický kráter v Arizone. FOTO - NATURE/P. L. KRESAN

Meteorický alebo Veľký kráter v štáte Arizona, súčasti "slnečného pásu" na juhozápade USA, leží približne na 35. stupni severnej šírky a 111. stupni západnej dĺžky. Má priemer približne 1,2 kilometra. Bol prvým geologickým útvarom, ktorý vedci priradili k dopadu vesmírneho telesa, zrejme veľkého železného meteoritu. Aj preto sa preslávil vo viacerých sci-fi filmoch. Najprv sa predpokladalo, že meteorit narazil na Zem rýchlosťou asi 9,4 kilometra za sekundu. Potom však viacerí vedci odhad výrazne zvýšili, na 15-20 kilometrov za sekundu. Prehnali to však.

V časopise Nature to tvrdia H. Jay Melosh z Arizonskej univerzity v Tucsone a Gareth Collins z Imperiálneho kolégia vedy a technológie v Londýne. Ich modely ukazujú, že železný projektil z vesmíru sa po vstupe do zemskej atmosféry musel výrazne spomaliť, až na rýchlosť asi 12 kilometrov za sekundu. V atmosfére vytvoril rozptýlený zhluk železných fragmentov, veľkých až sto metrov.

Meteorit sa rozpadol zhruba vo výške 14 kilometrov. Počas poklesu do výšky päť kilometrov sa zhluk rozptýlil do lievancovitého oblaku s priemerom asi 200 metrov a rýchlosťou 13 kilometrov za sekundu. V tomto bode sa od zhluku oddelil fragment s približne polovičnou hmotnosťou pôvodného projektilu, a narazil na povrch rýchlosťou 12 kilometrov za sekundu. Uvoľnil sa pri tom ekvivalent energie výbuchu 2,5 megatony TNT (trinitrotoluénu). Zvyšok počiatočnej energie projektilu, ekvivalent asi 6,5 megatony TNT, sa uvoľnil v atmosfére a inicioval mohutnú vzdušnú vlnu.

Meloshov a Collinsov model odstraňuje hlavný problém doterajších názorov o vyššej nárazovej rýchlosti. V arizonskom kráteri sa totiž nevyskytuje dostatočné množstvo roztopených hornín, ktoré by sa pri nej muselo vytvoriť. Nový model dopadu sa zhoduje aj s nálezmi veľkého počtu malých neroztopených železných zlomkov blízko krátera. (ur)

Bez lockdownu budú ťažké Vianoce, varujú niektorí experti

Nemocnice sa plnia, trend nie je dobrý, hovoria.

Ulice Starého Mesta v Bratislave počas čiastočného lockdownu.

Minúta po minúte: Koronavírus opäť silnie, upozorňujú nemocnice

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 107-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Testovanie miesto na nový koronavírus.

Haščák môže tvoriť

Sláva Haščáka včera zatkla polícia, aby mu sprostredkovala dokonalý komfort na tvorivú prácu.

Zdravotníci v meste Wu-chan.