Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Na Zemi prebieha záhadný cyklus vymierania

Dvaja americkí bádatelia tvrdia, že masové vymierania pozemských organizmov prebiehajú v 62-miliónročných cykloch. Príčina je však nejasná.

Prečo práve 62 miliónov rokov?

Robert Rohde a Richard Müller z Kalifornskej univerzity v Berkeley dospeli k tomuto záveru na základe rozboru fosílií prevažne morských organizmov, ktoré sa hojne zachovali z posledných 542 miliónov rokov. Teda od takzvanej kambrickej explózie, búrlivého rozvoja mnohobunkových foriem života na Zemi. O svojich výsledkoch napísali v najnovšom čísle časopisu Nature.

Išlo o 36 380 rodov (zoskupení blízkych druhov) rozdielnych morských organizmov. Ukázalo sa, že rozsah ich vymierania kolísal s periodicitou približne 62 miliónov rokov. Táto oscilácia je štatisticky veľmi významná, určite to nie je obyčajná náhoda. Najviac sa prejavuje v prípade rodov, ktoré existovali iba počas časti intervalu od kambrickej explózie. Podľa autorov päť najväčších známych masových vymieraní organizmov na našej planéte (pred asi 440, 370, 250, 215 a 65 miliónmi rokov) predstavuje aspekty tohto cyklu. Okrem nich je známy rad ďalších, rozsahom menších vymieraní v "medziintervaloch". Príčina cyklu nie je jednoznačná. Prvoplánovo takejto dĺžke celkom nevyhovuje žiadna z dosiaľ predložených astronomických či geologických, tým menej biologických hypotéz. V 80. rokoch sa dosť diskutovalo o vesmírnej periodicite so zhruba polovičnou dĺžkou; no ani rôzne koncepcie, predložené na jej vysvetlenie (na vtedajšej diskusii sa intenzívne podieľal aj Müller) v tomto prípade celkom nevyhovujú.

Sedem možností

Obaja autori sa zmieňujú aspoň o siedmich možnostiach. Po prvé, opakujúce sa prechody slnečnej sústavy oblakmi medzihviezdnej látky, špirálovými ramenami Mliečnej cesty, alebo nejakou inou štruktúrou, ktorá by mohla periodicky narúšať Oortov oblak komét a periodicky vysielať spŕšku kometárnych projektilov k Zemi.

Po druhé, opakujúce sa vzdúvanie obrovských chocholov horúcej magmy v zemskom plášti.

Po tretie, oscilačné prechádzanie Slnka a jeho sústavy nad a pod rovinu Mliečnej cesty.

Po štvrté, veľmi dlhodobé cykly aktivity na povrchu Slnka.

Po piate, opakujúce sa zmeny prvkov obežného pohybu Zeme okolo Slnka.

Po šieste, Slnko má neviditeľného sprievodcu, "hviezdu smrti", ktorá svojím približovaním opakovane premiešava Oortov oblak.

Napokon po siedme, to isté, ale s obrovskou "planétou X".

Iste sa objavia ďalšie možné vysvetlenia. James Kirchner, takisto z Kalifornskej univerzity v Berkeley a Anne Weilová z Dukeovej univerzity (tiež USA) v komentári v Nature citujú názor, že "najlepšie vedecké objavy sú také, ktoré viac otázok vyvolávajú, ako zodpovedajú". Druhá časť v tomto prípade určite platí. Uvidíme, či aj prvá.

Ani prehistorické krokodíly nezlikvidovali dinosaurov, aj keď, ako vidno na obrázku, sústavne sa o to snažili. Dinosaury však pred 65 miliónmi rokov predsa len vyhynuli. Podľa nového výskumu amerických vedcov sa najskôr stali obeťou periodickej udalosti, ktorá na Zemi prebieha každých 62 miliónov rokov. FOTO - REUTERS

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.

Chaos sa šíri krajinou

Šialenejšie ako meniť zákon pre Cibulkovú je zaradiť poľnohospodárstvo do očkovania kritickej infraštruktúry.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie by podľa Krajčího opäť pomohlo skokovo znížiť prírastky nakazených (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 220-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 362 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Razer ukázal koncept múdreho respirátora

Má mikrofón, reproduktory, ventilátory, UV dezinfekciu a RGB osvetlenie.