Na PC sa objaví vydarená adaptácia komiksu len zriedka, nieto ešte komiksu vymysleného špeciálne pre počítačovú hru. Lenže RPG Freedom Force vs The Third Reich udrelo klinec po hlavičke a máme tu skvelú ukážku zmiesenia dvoch na pohľad celkom odlišných žánrov popkultúry – PC hru a fiktívneho komiksu o superhrdinoch.
Moja sila... sa míňa... musím... zabojovať... inak tento svet... skončí!
Zlatý vek komiksu. 1934 sa narodil káčer Donald, 1938 vyšiel obrázkový magazín Action Heroes po prvýkrát so Supermanom vo vnútri aj na obálke. Spomínajme na tieto časy s úctou, od nich sa totiž odvinuli komiksoví „superheroes“ do takej podoby, v akej ich identifikujeme dnes. Pred vnútorne rozorvanými a pochybovačnými hrdinami a antihrdinami teda bol pekný úsek ich predchodcov a práve im vzdáva hra Freedom Force vs The Third Reich hold.
RPG síce nemusím, ale keď je to o bizarných týpkoch v kostýmoch ako zo 70. rokov, dám si povedať a oberiem kolegov z redakcie o potešenie zúčastniť sa virtuálnych súbojov nevídaných rozmerov a katastrofického dopadu. Ale pekne po poriadku.
Len si to predstavte: hra využíva enginové animácie len minimálne, väčšinou pracuje s komiksovými zložkami. Tie však nie sú statické, ale panely sa rôzne pohybujú v miernom rytme a vytvárajú dynamizovaný komiks priamo na vašej obrazovke. Autentickosť zaručí aj grafika štylizovaná na spôsob nekvalitnej (takej „vybodkovanej“) farebnej tlače na nekvalitnom papieri a tiež typické citoslovcia ka-bOOM! či wrack-OOW! a podobné. Z takýchto „animácií“ sa potom medzi levelmi dozvedáme o pôvode (origin story) jednotlivých členov bandy a tiež tých, ktorých je možné naverbovať. Databáza je solídna a celkom iste sa vám podarí s niektorými hrdinami sa stotožniť, takže budete maximálne spokojní. A ako v iných RPG, aj tu si postavy vylepšujete postupne získavaním skúseností, lenže namiesto mečov a mágie im pridávate schopnosti ako levitácia, špeciálny úder, otrávené šípy, ovládanie mysle a podobné vylomeniny. Príbeh je pritom celkom jednoduchý a priamočiari, no zároveň fantastický a celá gejma je ako jeden veľký komiksový book, ktorého nie a nie sa nabažiť. Ešte aj tá jednorozmernosť typizovaných pováh sem zapadá a vôbec nebudete mať nutkanie sa nad tým rozčuľovať – keby tu bolo len niečo inak, vytŕčalo by to z radu. Aj mená ako Minute Man (alter ego Captain America), Tombstone (alter ego Phantom), Mentor (alter ego Profesor Charles Xavier) vyzerajú prvoplánové a smiešne, ale verte, presne to je ono! Vtip a spomienka na Zlatý vek komiksu. A sme späť v tvrdej realite.
GRAFIKA 6 / 10
Veľká škoda, že ľudkovia programátori si nedali s vizuálom väčšiu námahu a nevytvorili tak graficky dokonalé dielo, prelomový titul čo sa týka náročnosti na hardware, aby si ho mohlo vychutnať len pár vyvolených s tučným kontom. Takto sa musíte uspokojiť „len“ s ľahko nadpriemernou 3D grafikou, deformovateľnými lokáciami nielen z dôb prítomnosti a početným tímom pestrofarebných hrdinov, každý s inými vlastnosťami a špecializáciou.
INTERFACE 7 / 10
V ovládaní nevidím problém ani nedostatky, kameru si prehľadne pootáčate ponad oblasť, pri bojoch si trebárs detailne nazoomujete pre lepšie vychutnanie napáchaných škôd a tak ďalej. Pri väčšej skrumáži hru jednoducho pauznete a rozdáte svojim ľuďom rozkazy, ako sa po spustení majú správať. Vytvoríte tak až rodinnú atmosféru a vrúcny vzťah k svojim hrdinom.
HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Deformovateľné prostredie a sily, ktoré sú využiteľné aj na objekty, sa starajú o dlhotrvajúcu zábavu – je totiž len na vás, ako skombinujete schopnosti svojho tímu a efektívne zlikvidujete celú armádu komunistov, mužov v šedých uniformách, či japonských bojovníkov, alebo technické vraždiace novinky Tretej ríše. Pocestujete v čase, budete lietať, váľať domy, autá, oslobodíte priateľskú zmutovanú gorilu, v podzemí sa naučíte vyhýbať pascám a tak podobne. Dobrá voľba aj pre príležitostných hráčov s kopou času, fandov komiksu, ale aj bežných RPG-čkarov.
MULTIPLAYER
Hra ho obsahuje ale testovať nebolo kedy, kde a s kým. ;)
ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Autori sa očividne zamerali najviac na vypilovanú hrateľnosť a komiksový look, inak by zvuky nesedeli na stoličke priemernosti, odkiaľ zvukárom nerobia moc dobré meno...
HUDBA 7 / 10
Muzikálne je to už lepšie, melódie sú pestré a nástrojové zloženie sa tiež neobmedzilo na pár deravých vedier a paličky od bicích. Správny heroický podmaz tu teda hustí ovzdušie a hoci občas je hudba skôr len ležérny odvar väčších vzorov, patrí medzi skupinu lepších kompozícií a soundtrackov.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Na celkom naj naj najľahšej náročnosti sa do prvej polovice veľmi nenatrápite, až v neskorších misiách na území starého Nemecka trochu prituhuje, ale kto pochopí štruktúru hry, má vyhraté. Stačí rozumne kombinovať sily postáv (a kochať sa deštrukciou;). Nuž a nepriatelia klasicky podliehajú skriptovacím manévrom, tak od nich stratégiu ála Deep Blue nečakajte.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Obrovská pochvala a balík sladkých lízatiek patrí tomu géniovi, čo toto celé spískal a dovolil nám, bežným smrteľníkom a priaznivcom sekvenčného umenia zúčastniť sa bojov komiksových superhrdinov v priamom prenose. Ak ale nie ste podivnými kreslenými figúrkami príliš nadšený, potom si to možno s kúpou hry rozmyslite.
Autor: Marián "Jazzman" Kluvanec