Vedci by radi ovládli čiernych anjelov

Spojitosť fajčenia a rakoviny pľúc je už dávno jednoznačne preukázaná.

ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

Sir David Lane z univerzity v škótskom Dundee prišiel so vzrušujúcou myšlienkou: v neďalekej budúcnosti by vedci mohli odhaliť tajomstvo vzniku a šírenia mnohých foriem rakoviny a využiť ho v jej liečbe a možno dokonca aj prevencii. Lane síce neuviedol konkrétnu dobu (päť, desať alebo pätnásť rokov?), jeho odhad aj tak znie pre naše uši veľmi optimisticky. Zverejnil ho však prestížny britský časopis New Scientist. A okrem toho sám autor článku patrí k vedcom, ktorí zasiahli do lúštenia záhad rakoviny najviac.

Posolstvo smrti

David Lane už pred štvrťstoročím objavil azda najdôležitejšiu molekulu, spojenú so zhubným procesom v jadre bunky: bielkovinu p53, ktorú vyrába gén s rovnakým názvom. Ak sa bunka poškodí, p53 pribrzdí jej delenie, čo umožní chyby opraviť. Ak už nie je oprava možná, donúti bunku k samovražde.

Naozaj obdivuhodný výkon. Veď DNA zvinutá v bunkovom jadre má asi tri miliardy písmen a na zásah p53 stačí jediná chybička na oboch stranách dvojitej špirály. Táto neúnavná ochranka teda bojuje veľmi efektívne proti silám neporiadku a rozkladu. Chráni nás, ale tiež rozhoduje o tom, ako rýchlo budeme starnúť. Lane preto túto všadeprítomnú gardu pripodobnil k čiernym anjelom.

"Po 25 rokoch výskumu sme sa priblížili na dosah k pochopeniu toho, ako naša ochranka funguje," napísal škótsky vedec. "Konečne máme vzrušujúcu možnosť podať jej pomocnú ruku pri prevencii alebo liečbe rakoviny. A možno dokonca aj pri spomalení starnutia."

Keď ochranka zlyhá

Zlá funkcia ochranky p53 má na svedomí vývin takmer všetkých rakovinových nádorov, tumorov. Čo sa stane, ak zlyhá hneď na začiatku života, ukazuje príbeh ľudí s genetickou poruchou zvanou Li-Fraumeni. Vrodená mutácia p53 spôsobí, že na rakovinu ochorejú už v dvoch alebo troch rokoch.

Pri snahe odstrániť tumor je preto logické úsilie obnoviť funkciu p53. Najjednoduchšie sa zdá pridať do poškodených buniek zdravý gén, ktorý ju vyrába. Čínska spoločnosť Shenzen SiBiono GenTech a americká Introgen Therapeutics už vyvinuli lieky s využitím génovej terapie, pri ktorej gén vnesú do poškodených buniek vírusy. Mali by byť neškodné, napriek tomu vedci hľadajú aj iné cesty; napríklad miesto vírusov by radi použili čiastočky nanotechnologických rozmerov (nano - miliardtina metra).

Lane uvažuje aj o inej možnosti. Tou je oprava nie génu, ale priamo chybnej bielkoviny. Génová mutácia totiž mení jej tvar, ktorý je pre správnu funkciu v bunke kľúčový. Laneov tím navrátil bielkovine správny tvar tým, že do nej vniesol iba malé fragmenty, peptidy. V roku 2002 oznámil Klas Wiman a jeho tím z Karolinska Cancer Center v Štokholme, že našiel malú molekulu, ktorá dokáže to isté čo peptid.

Aby fungovala ako vypínač

Vedci by radi ovládli ochranku genómu. Cieľom je vypínať a zapínať jej činnosť podľa potreby. To by malo vplyv nielen na liečbu a prevenciu rakoviny, ale i na spôsob, akým človek starne. Najdlhšie zrejme žijú tí, ktorí majú citlivý mechanizmus účinku p53 vyladený najlepšie: ochranka nezasahuje ani neskoro, ani príliš skoro. Ak zasiahne neskoro, vzniká rakovina. V druhom prípade zas zbytočná likvidácia buniek skracuje život.

Názor Davida Lanea: "Myslím, že v krátkom čase nájdeme možnosti využitia p53 k najlepšej možnej liečbe rakoviny a azda aj ako lieku, ktorý zabráni jej vzniku. Nebude to však jednoduché. Čím viac vieme, tým viac vidíme obrovskú zložitosť účinku tejto bielkoviny. Zistili sme napríklad, že má sklon aktivovať rozdielne sady génov v rozdielnych typoch buniek. A nad tým ako na vianočnom stromčeku visia špeciálne molekuly, a to všetko zdobia ešte stovky ďalších malých molekúl v najrôznejších kombináciách. Možno má p53 tisíc alebo ešte viac rôznych foriem, a každá z nich robí iné veci. To nám napovedá, aká neuveriteľne komplexná je biológia. Nemalo by nás to prekvapiť, je to však súčasne aj skľučujúce."

Možno je Lane naozaj príliš veľký optimista, pokiaľ ide o možnosť a najmä rýchlosť klinického ovládnutia čiernych anjelov. Kto by si však neprial, aby sa jeho vízia naplnila čím skôr?

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.

Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.