Seal of Evil - Diablo po čínsky

Keď sa k nám dostane produkt z rúk ázijských vývojárov, vždy je to určitá dilema, či hráč pochopí zamýšľanie ľudí z druhej polovice Zeme. Akčné RPG v štýle Diablo v spojení s prepracovaným príbehom typu Baldur´s Gate neznie zle, ale možno sme na Seal of E

Keď sa k nám dostane produkt z rúk ázijských vývojárov, vždy je to určitá dilema, či hráč pochopí zamýšľanie ľudí z druhej polovice Zeme. Akčné RPG v štýle Diablo v spojení s prepracovaným príbehom typu Baldur´s Gate neznie zle, ale možno sme na Seal of Evil až príliš európsky.

Nerád prezrádzam hneď na úvod dojmy z hry, ale Seal of Evil mohla byť neskutočne podarená akčná hra s prvkami RPG, keby sa držala zabehnutých pravidiel. Niektorí recenzenti by chceli viacero revolučných a originálnych projektov, ale skúsenosť ukázala pravý opak. Evolučné kroky sú viac vítané i samotnými hráčmi a produkt firmy Object Software Limited odstránil „nezaujímavé prvky“ a všetko vložil na kultúru a príbeh starovekej Číny, kde sa odohráva i príbeh. Dnes sa poberieme na dlhú cestu do minulosti, dokonca ešte pred časy toho fúzatého uja, čo premieňal vodu na víno, presnejšie do obdobia čínskej rozdrobenosti (476 – 206 p.n.l.), kedy bola krajina rozdelená na viac územných celkov, ktoré proti sebe bojovali o nadvládu nad celou krajinou. Podobný postup bol použitý aj v susednom Japonsku, ale to iste poznáme z výbornej stratégie Shogun: Total War. Vráťme sa však späť k hre.

            

Object Software Limited nie je v tomto období žiadnym nováčikom a už raz do rozhádanej Číny zabrdol a to približne pred dva a pol rokom s titulom Prince of Qin a hoci nedopadla zle, odpadávajúcich fanúšikov sa rozhodne nedočkala. SoE je časovo zasadený pred PoQ a v úlohe mladého dievčaťa Lan Wei musíte nájsť päť šutrov a zbaviť sa tak zlého vládcu. Celkovo vyzerá zápletka rovnako fascinujúca ako 175.časť akejkoľvek telenovely, ale nenechajte sa hneď na začiatku odradiť slaboduchým hlavným questom, čínske prostredie v sebe ukrýva množstvo zaujímavých príbehov a dialógov. Pre nás je to proste úplne iná kultúra a iné zvyky sú novým objavovaním neznámeho sveta. Veď si stačí spomenúť na japonských samurajov, ktorí bojovali so cťou bez pušného prachu a bolo to pre Európanov niečo úplne nepochopiteľné, hlavne ak sa na svete už povaľovali kanóny a kolty. Preto môžem príbeh z pohľadu scenára hodnotiť ako podarený. Jeho prevedenie si nechám na neskôr.

Vstupom do hry bez výberu hlavnej postavy a hlavne jej zamerania je prvá rana pod pás a určite nie posledná. Máte k dispozícii Lan Wei a jej priateľa Liang Hu, nikoho netrápi, že ste nechceli, aby bola Lan wizard a Liang klasickým bojovníkom. Všetko preto, aby sa nerozsypal natvrdo nalinkovaný príbeh. Ale nebudem predsa v opisnej časti recenzie haniť charakteristické črty hry. Po opustení rodnej vsi sa môžete vybrať na lov skalpov nepriateľa, krajina je rôznorodá, menia sa aj protivníci a dá sa povedať, že ak vás už začnú stromčeky nudiť, vstúpite do jaskýň. To je len ukážkový príklad. Zbrane takmer nenachádzate (chvalabohu si ich na rozdiel od nudného Blade & Sword môžete meniť), väčšinou si ich vyrobíte sami štýlom Diablovskej Horadric Cube. Výroba prebieha jednoducho, vyberiete si predmet, ktorý chcete vytvoriť (zbraň, helma...) a vložíte do políčok príslušný počet nájdených veci (kamene, prípadne pozostatky po nepriateľoch) a máme tu napríklad skvelé brnenie. Predmety sú rozdelené podľa využitia a napríklad hadie kože môžete využiť len pri obranných predmetoch. Je to plne funkčné a logické.

Nemôžem si pomôcť, ale zo začiatku sa mi vynárala pred očami až príliš veľká podoba s vyššie uvedeným Blade & Sword. Chvalabohu ma z toho vytrhlo vytváranie predmetov a levelovanie postavy, ktoré je typicky ázijské. Miesto klasického komba sila, vitalita, mágia atď, tu máme elementy kov, drevo, voda, oheň a zem. Tie však predstavujú nám známe vlastnosti a investovaním bodov do kovu sa postave zvýši útočná sila a skilly, drevo zmení úroveň HP (životy) a rýchlosť uzdravovania, voda MP (mana), plus jej obnovu a tak ďalej. Rovnaký prístup však nemôžete zvoliť pri sekundárnych schopnostiach, kde záleží na type elementu, ktorý aplikujete na nepriateľa. V lese, kde natrafíte na tolkienovských entov v menšom prevedení a iné listnaté stvorenia, určite nebude platiť wood magic. Vhodným zvolením elementu budete efektívnejšie uberať zdravie protivníkom, ale to si každý domyslel.

Jednoduchým akčným systémom beháte po krajine, ničíte húfy potvoriek, občas dostanete quest, po splnení pokračujete ďalej, ale veď to musí byť každému jasné. Akčné RPG je zastúpené hojnou mierou, ale aj tak som sa necítil tak pohodlne ako pri Sacred.

GRAFIKA 4 / 10
Grafický engine GFX3D znie dosť archaicky a screenshoty napovedajú, že to 3D v názve je zrejme len pre imidž. Izometrický pohľad však aspoň nepotrebuje najnovší hardware a minimálne konfigurácia sa začína už pri staručkom CPU s 300 MHz a 128 MB RAMky. Seal of Evil si tak rozhodne zahrá takmer každý. Za izometrický pohľad by som však vôbec nezdrbával, v A-RPG (action RPG) to považujem za najprehľadnejšiu variantu, viac ma dostala malá rôznorodosť prostredia, s ktorou sa vytratí aj tých zopár detailných objektov. Designu chýba niečo revolučné, všetko to je akoby robené na poslednú chvíľu. V hre neexistuje žiadny zoom ani rotácia kamery.

           

Animácie postáv i okolia majú zrejme menej framov ako by bolo vhodné a tak je pohyb príliš trhaný a vyzerá ako z dôb prvého Diabla... Je to príliš zastarané a menším pichnutím kružidla do oka je „priehľadnosť“ objektov a radius viditeľnosti. Prvá položka vám zaručene zdvihne kútiky úst, ale nebude to pre úsmev, ale v dôsledku vyslovenia hlasného F*ck na adresu grafika. Za stromami je totiž vidieť veľké nič a to by nevadilo pri vami ovládaných postavách, horšie je to s nepriateľmi. Ak si chcete oddýchnuť a poberiete sa do hustého porastu v myšlienke, že tam nik nebude, s minimálnym zdravým napochodujete do tlamy hada a ten sa lahodným kusnutím vo mne vyvolal spomienky na ponuku papania antidepresív. Viditeľnosť okolo postáv je zrejme vybraná z ohľadom pre do diaľky nevidiacich spoluobčanov. Pár metrov okolo seba a dosť – teda nič také, ako celá obrazovka, ale pekne len kúsok a nepriatelia sa tak na vás valia z ničoho. Nie som slepý a vidím pred seba viac než pár metrov. Ach.

INTERFACE 7 / 10
Ovládanie hrdinov je vyriešené šalamúnsky. Môžete ich akoby spojiť neviditeľným lanom a behajú spolu. Druhá možnosť je ovládať každého zvlášť a to sa hodí hlavne pri súbojoch s viacerými protivníkmi. Tradičné ovládanie hlodavcom a nastavenie primárneho útoku na ľavé a sekundárneho, príp. magickej podpory, na pravé tlačidlo je dnes evergreenom A-RPG, ale znovu sa mi vynorila slzička v kútiku oka pri nezmyselných klávesových skratkách. Na vyvolanie štatistík charakteru slúži chvalabohu C, ale prečo sú Skills V, to nepochopím. Inventory nájdete pod Bčkom (zrejme ako Bag) a Správy a Questy pod písmenom L (asi Log´s ). Je to zanedbateľný problém, ale nepochopím, prečo sa niekto musí silou mocou odlišovať od zabehnutých pravidiel práve v tomto. Možno tomu niekto nadáva originalita, ja však budem radšej ticho.

Trochu nepraktická mi pripadala mapa, uložená v pravom hornom rohu obrazovky. Je príliš malá a nevidíte na nej o nič viac ako pri normálnom pohľade (možno sa mýlim a je to pár centimetrov navyše) a myslím si, že zmysel mapy je v niečom úplne inom. Znovu originalita na nesprávnom mieste, ale vďaka za to, že tu mapka je. K interfacu s viaže aj absencia vyznačenia dôležitých NPCčok. Pri množstve čínskych mien vám neostáva nič iné ako obiehať každého dokola, oni sa totiž niekedy aj pohybujú a to mi príliš optimizmu do života nedalo. Všetky potrebné indície sa vám síce značia do denníku (Správy a Questy), ale mená postáv si musíte pekne nájsť kurzorom prechádzaním po desiatkach postáv. Zamrzí to i v prípade, že náhodou vynecháte postavu s dôležitým questom a budete blúdiť po dedine.

Klinček do rakvičky bol zasadený v prípade nemožnosti pohybu, pokým vyslaný fireball nezasiahne cieľ... Možno je mladá Lan Wei neskúsená a ešte očami usmerňuje svoje magické šípy, ale nebudem si predsa robiť srandu z nepríjemného bugu. Budem radšej plakať a to skutočne, hlavne ak som vďaka tomuto prvku nepríjemne zomrel a samozrejme platí známe pravidlo, savujem až po 4 hodinách, takže drsný boss vo mne rýchlo stíchol a nesledovala voľba New Game.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Pekný príbeh sťahuje do priemerných vôd jeho zvukové spravovanie, nemožnosť voľby postavy sa dá ako tak prežiť, hlavne ak sa viac menej postavy od seba neodlišujú a všetky len rúbu do nepriateľa, líšia sa životom alebo attack ratingom. Je príjemné, že neskôr sa k vám pridá ďalšia trojica, ale v jednom momente môžete mať v partii len troch kamarátov. Ostatní na vás poslušne čakajú. Očakával som viac interakcie medzi postavami a vetvenie príbehu medzi nimi, stačí si spomenúť na Final Fantasy. No nič také sa nedialo. 

           

Nech si vraví kto chce, čo chce, najväčším ťahúňom v Diable (a Sacred) bolo obrovské množstvo predmetov, unikátnych setov a vylepšovanie postavy. V Seal of Evil toho veľa na zemi nenájdete, všetko dôležité si vyrobíte sami, obchodníci majú príliš slabý výber. Postupné levelovanie sa deje v zmysle... tak dobre, nedochádza k orgastickému rozdeleniu bodov a výberu skillu, tu je to všetko nemastné, neslané. Súboje sú navyše oveľa zdĺhavejšie ako to býva v iných akčných RPG a preto musíte dlhšiu dobu čakať na obnovenie života, dlhšie mlátiť palicu o hlavu pavúka, je to jednoducho zdĺhavé a vzdialené synonymum je slovíčko nudné, ktoré v hrách nerád cítim.

MULTIPLAYER
Nevyskytuje sa tu a vďaka časovo náročnejším súbojom to je možno aj dobrá varianta.

ZVUKOVÉ EFEKTY 2 / 10
Takmer žiadne nie sú, občas síce počujete šum, občas nepriateľa, ale po zvukovej stránke skôr dominuje ticho. To je najväčší problém pri dialógoch, zanedbateľné percento je výborne nahovorené, ale väčšinou sa preklikávate rozsiahlymi textovými správami, ktoré obsahujú množstvo zaujímavých informácií, ale to deprimujúce ticho sa nedá vydržať.

HUDBA 4 / 10
Zopár dookola prehrávaných čínskych motívov v modernejšom šate znie fajn na prvé počutie... možno i na druhé, ale po hodine chytíte tik do oka a radšej to vypnete.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Ako som už spomínal, protivníci majú tuhý korienok a treba do nich bušiť s riadnou vervou. Pri enormnom nedostatku zdravia môžete dokonca hru zapauzovať a v pokoji si rozmyslieť ďalší klik, čo je celkom fajn, ale ja som túto možnosť nevyužil ani raz. Najlepšou taktikou je útek do bezpečnej vzdialenosti, kam sa za vami potvorky už nevyberú. Ich inteligencia sa skladá z jednoduchého algoritmu: vidím ťa - útočím, nevidím ťa – neútočím. Paradoxne sú pre vás najnebezpečnejšie najslabšie jednotky, v našom prípade tie, ktoré na vás útočia na diaľku. Môžete síce strafovať, ale odozva je minimálna, neustále utekať pred nepriateľom a jeho flusancami dá časovo zabrať každému, v tom sú face-to-face enemies výhodnejší. Musia k vám prísť a to im nedovolíte.

Vaše postavy sa chovajú rovnako tupo a treba ich neustále usmerňovať. Neútočia spoločne na jedného veľkého nepriateľa, ale radšej pekne každý sám pižlá svojho mravčeka, ktorý mu stúpil na otlak, ak je v ceste prekážka, spokojne naďalej moja slečinka posielala firebally do hŕby skál. Dokážu sa zamotať v spleti protivníkov a i s jedným percentom života chcú skoliť toho obrovského uja...

Ak vám jeden z priateľov náhodou umrie, môžete si ho oživiť, ale prekvapilo ma, že skúsenosti získané v boji pribúdali i fyzicky zosnulým hrdinom, hoci sa boja aktívne nezúčastňovali. Možno nejaké psychické spojenie medzi hrdinami, možno im mŕtvy hero pomáhal psychicky a strašil nepriateľa štýlom Ghost Master, možno... dobre, žiadne možno neexistuje, znovu tu máme jednu nepríjemnú chybičku krásy. Hra sa končí smrťou hlavnej postavy a preto na mladú Lan treba dávať pozor, jej samovražedné sklony vás neraz dostanú do nepríjemnej situácie. Hernú dobu si netrúfam odhadnúť, keď človek od nudy zaspáva, je najvhodnejšie vypnúť to a zabudnúť, hlavne ak je iba 9 hodín večer. Zdĺhavosť však dobu strávenú v spoločnosti Seal of Evil riadne natiahne. 

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Dlho predlho som rozmýšľal ako sa nakoniec zachovám k Seal of Evil. Stačilo zachovať tradičné prvky, výrazne vylepšiť zvukovú stránku hry a spojenie s východnou kultúrou by odvážne (a bez väčších problémov) mohlo ašpirovať i na 80%, ale takto to vychádza len na priemer. Nedávno vydaný Kult: Heretic Kingdoms je oveľa lepší a oplatí sa viac. Seal of Evil má zaujímavé prostredie, ale všetko ostatné je priemerné. Možno som príliš prísny, ale súbežne so Seal of Evil som dostal úplne neznáme akčné RPG Maximus, ktoré svojou hrateľnosťou produkt firmy Object Software Limited hravo prekonalo a to u mňa zavážilo najviac.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerajú svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Vedci predpokladajú, že okolo každej hviezdy krúži aspoň jedna planéta.

V Anglicku chcú mobilnú sieť posilniť balónmi, autami aj dronmi

Ak treba signál a rýchle spojenie, netreba hneď stavať vysoké veže.

Microsoft meškal so záplatami, neopravil dve vážne chyby vo Windowse

Počítače firiem nemusia byť chránené proti všetkým slabinám systému.

Samsung chce upraviť a znova začať predávať svoje horiace smartfóny

Upravené mobily neskončia na recyklačných linkách, dostanú sa opäť do rúk spotrebiteľov rozvojových trhov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 788
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 604
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 332
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 132
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 584
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 591
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 243
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 001
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 793
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 723

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop