Cesta do stredu Zeme – Verne 21. storočia

Neznámy ostrov v sebe ukrýva obrovské tajomstvo, ktoré čaká na odhalenie hráčovou rukou. Svet ukrytý pod zemským povrchom je ten správny úlet vo svete adventúr a skúmanie jeho fungovania sa nápadne podobá putovaniu Kate Walkerovej v Syberii. Cesta do Stre

du Zeme sa začína...

...sa začína nešťastnou nehodou. Vrtuľník s fotoreportérkou Arianou sa dostane do veľkých problémov a nútené, treba priznať, že nechcené pristátie, je dokonané zavalením helikoptéry kopcom skál. Zo začiatku sa zdá, že jedinou osobou, ktorá prežila haváriu je Ariana, ale po zahraní zistíte o šťastnom úniku pilota pred zavalením. Lenže Ariana je teraz úplne sama na neznámom ostrove a jediné, čo môže spraviť pre svoju záchranu, je odoslať SOS pomocou mailu a vydať sa preskúmať tajuplný ostrov. V inventári sa nám začnú hromadiť haldy predmetov, chvíľu sa zamotáme, zanadávame, ale to je len začiatok a pád do nám neznámeho sveta na seba nenechá dlho čakať.

Názov hry by vám nemal byť neznámy z jednoduchého dôvodu. Určite ste minimálne počuli o knihe s rovnakým názvom od Julesa Verna. Magický svet vynálezov a života v rôznych podmienkach a nových svetoch ho dostali do podvedomia i dnešnej (mno, dobre, tak mínus desať rokov) mládeže. Jeden z najväčších utopistov 19. storočia mal ten správny cit pre prerozprávanie chytľavých príbehov a keďže copyright na názov knihy sa vzťahuje len na 100 rokov, žiadne ochranné práva nebránili firmičke Frogwares (Adventures of Sherlock Holmes: The Silver Earring) vo vydaní rovnomenného titulu. S knihou však hra takmer vôbec nesúvisí a berie si z nej len základnú myšlienku a tá nie je zlá. Začiatok putovania ste si mohli prečítať vyššie, hlavný cieľ ženskej hlavnej hrdinky je prozaický – nájsť cestu z tohto ostrova.

Fotoreportéri sa však nikdy nevracajú s prázdnymi rukami. Pomoc sa dostaví až za dva dni a tak sa Ariana rozhodne preskúmať ostrov... až sa prepadne do nového sveta, ktorý je od toho nášho dosť odlišný, hoci ho obývali ľudia. Všetko sa to stalo pred 140 rokmi (trochu matematiky nikomu neuškodí) a niektoré najlepšie mozgy planéty sa akoby prepadli pod Zem, prípadne sa uznali mŕtvymi, hoci si spokojne žili pod povrchom našej planéty. Život v podzemí si môžeme spojiť s prírodou, fantastickými objavmi a vynálezmi. A hlavne tu nenájdeme žiadnu vojnu. Spoznávanie akoby nového života s Arianou jemne odkazuje na putovanie Kate Walkerovej zo Syberie, lenže pôjde len o chvíľkový sen. Hoci tu nájdeme spojenie s klasickým svetom pomocou laptopu, nie je to celé precítené ako Katein mobil.

Klasická schéma adventúr sa vyskytuje i v Ceste do Stredu Zeme s veľkým dôrazom na zbieranie a používanie predmetov. Narazíte samozrejme aj na postavy, ktorým spravíte istú službičku a za odmenu dostanete niečo, čo vás popoženie ďalej. Ale to všetko je dobre známa rovnica. Výskyt dvoch klanov navyše obohacuje celú zápletku – technicky zameraní ľudia sú vo výraznom kontraste s prírodou cítiacimi obyvateľmi. To všetko je skutočne výborný základ, ale výsledné hodnotenie hovorí o niečom úplne inom a hoci som nenaznačil v úvodných odstavcoch nič skazené, pravda na povrch vyplávať raz musela.

             

GRAFIKA 7 / 10
Grafické spracovanie ako celok musím hodnotiť nadpriemerne, ale stav fascinovanosti (nemusím pripomínať takmer živé scenérie z pera Benoita Sokala) sa jednoducho nedostavil. Úvod je spracovaný neuveriteľne nudne, akoby bez života. Postupne sa prenikaním do vnútrozemia stretnete s lepšou architektúrou, ale chýba jej život. Nemusím mať vôkol seba detailmi preplnené scény, ale v Ceste do Stredu Zeme sú niektoré miesta až príliš prázdne. Počas hry sa okrem postáv nepohne takmer nič a ostatné postavy stoja ako soľné stĺpy a čakajú len na pokec s hlavnou postavou.

Keďže na Arianu budete pozerať po celý čas hrania, skromne som očakával príťažlivú dámu a hoci to môže znieť ako sexizmus, koho z vás by bavilo sledovať menej prírodou obdarenú slečnu? Prvý pohľad bol nadmieru dobrý, ale len do okamihu, kedy sa mi postava neotočila zadkom a ja som zbadal jej chlapčenský strih vlasov, spôsobený zanedbaním detailu vlasov. Jednoducho na monitore behá chlap s proporciami ženy. Síce pekne tvarovanými, ale aj tak. Stačilo si vziať príklad z prirodzeného šarmu Kate, prípadne April Ryan z The Longest Journey. To by sa však dalo celé prehliadnuť, ale pohyb postáv je ako päsť na oko. Beh je akoby spomalený a pri aplikovaní akcie sa postavička otáča vôkol svojej osi až príliš dlho (dokonca sa mi podarilo na začiatku hry tak zacykliť pohyb, že sa mi na obrazovke odohrával nepodarený pokus o tanec s prešľapovaním a otáčaním sa proti smeru hodinových ručičiek), niekedy chodidlá nedopadajú na povrch, kde by mali skutočne byť a podobne. Animácie sú jednoducho poslabšie, čo sa nedá povedať o sprievodných videosekvenciách, ktorých množstvo však nepresiahne niekoľko minút. Ide o vyrenderované spojenia medzi jednotlivými oblasťami a posúvajú príbeh ďalej.

Výsledný dojem z grafiky je teda nemastný-neslaný a keď sa zamyslíte nad nevyužitým potenciálom, čo Verne rozhodne je, ostanú nám len oči pre plač. Mohlo to byť nádherné divadlo, lenže chýba tomu cit pre vyjadrenie fascinácie z rozprávkového sveta.

INTERFACE 7 / 10
Na všetko si vystačíme s myškou, ktorú reprezentuje inteligentný kurzor. Popisovať jeho meniacu sa štruktúru prejdením na aktívnu oblasť (pohyb, predmet, rozhovor) je nosením piva do podnikov, zastavím sa však pri menšej kamufláži tohto aktu. Aj keď dochádza k zmene kurzoru, je málo viditeľná – pod kurzorom sa totiž zobrazí ruka (niečo sprav), face (pokecáme) alebo odtlačky od topánok (prechod do druhej lokácie). A to naštve, ak prehliadnete dôležitú vec, čo sa istotne stane. Ďalej mi nepripadlo vhodné umiestnenie niektorých prechodov do ďalšej obrazovky (inak, zabudnite na akýkoľvek scrolling, na to zrejme ešte páni z Frogwares neprišli), keď sa nachádzajú na miestach, kde by byť rozhodne nemali, prípadne sa ich nachádza viac s odkazom na jeden prechod. Vnáša to chaos do ovládania a hra tak škodí sama sebe.

Inventár sa vysúva pravým myšítkom a objavuje v spodnej časti hracej plochy, ľavým aktivujete predmety. Práca s predmetmi je jednoduchá a všetko vhodne dopĺňa vyššie uvedený laptop. V ňom si môžete vytvoriť encyklopédiu, ukladáte si doňho dôležité dokumenty a fotografie a dokonca i posielate maily.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Cesta do Stredu Zeme trpí akútnym nedostatkom zábavnosti v niektorých momentoch zúfalstva. Presuniete sa do novej oblasti a čakáte zmenu, prípadne očarenie novým prostredím, teda niečo na štýl dnešných modiel v tomto žánri (nemusím zbytočne spomínať Syberiu a TLJ). Pútavá cesta sa zmení na počiatočný mierny úžas, postupne unikajúci a po pár minútach sa len snažíte dostať konečne ďalej. Adventúrne prvky sú navyše do hrania zamontované niekedy až príliš násilne (viď hodnotenie Náročnosti a Inteligencie). Srdcom každej podobnej hry musia byť tiež dialógy. Podotýkam, že zaujímavé dialógy. Cesta do Stredu Zeme obsahuje niekoľko dialógov, ale väčšinou si raz pokecáte s postavami a šmytec, tým sa ich úloha skončila a ani tak nepostrehnete odlišné charaktery, ktoré vlastne ani nemajú čas ukázať svoju individualitu.

Príbeh sa tak od počiatočného momentu posúva plíživým pohybom vpred. Pozitívom je, že tento stav nikdy nedosiahne bodu úplného mrazu a rozhodnete sa obetovať pár mozgových buniek a nervov k ďalšiemu postupu, ale nejde to tak hravo a ľahko ako pri najlepšej konkurencii. Stačilo by viac komentárov k prostrediu, živšie a ľudskejšie rozhovory, veď Ariana sa ocitla v úplne novom svete a nedáva to takmer vôbec najavo. Ach, to je príliš veľký problém. Keby autori zvládli túto časť, pridal by som jednu hviezdičku navyše, takto musím zábavnosť pripísať i na vrub občasnému uzívnutiu. Hlavná chybička krásy je však niekde úplne inde.

O čiastočné zvýšenie indexu zábavnosti sa snaží laptop so správami o prepuknutí vojnového konfliktu na zemskom povrchu, chýba tomu však šťava.

           

MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Zvuky prostredia zaznievajú takmer neustále, snažia sa charakterizovať danú lokalitu/činnosť a to je istotne dobré znamenie pre zdvihnutie hrateľnosti. Dabing sa podaril len tak z polovice. Niekedy za nudné bláboly môže sám scenárista, inokedy je dabing príšerný a postava prepožičala hlas postave len pre prachy. Ariana komentuje situáciu minimálne a tak takmer jediná možnosť počuť jej len mierne nadpriemerný hlas, máte pri rozhovoroch. Intonácia sa však príliš nemení, len pri niektorých momentoch a tie sa nevyskytujú až tak v hojnej miere. Ak nerozumiete anglickému žvatlaniu, určite vás potešia české titulky.

HUDBA 7 / 10
Melódie sa snažia navodiť archaickú náladu a sú celkom vhodne vybrané, ale nedosahujú famóznosti a chytľavosti iných titulov. Hudobná vložka sa skladá z rôznych sláčikových nástrojov, objavuje sa len v určitých momentoch (v tých správnych) a chýba jej skutočne len kúsok k úplnému podmaneniu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Nie je mojim zvykom nadávať na väčšiu zatuhnutosť adventúr, ale všetko má svoje hranice. Niektoré hádanky sú úplne logické a posun v príbehu ide ako na páse, ale o pár obrazoviek ďalej sa nájde miesto, kde zatuhnete. Môže to byť vďaka nenájdeniu predmetov (zasekol som sa takmer hneď na začiatku, keď som nevedel vylomiť diamant z jaskyne len preto, že som prehliadol v tmavej jaskyni na tmavej bedničke malý tmavý klin), inokedy jednoducho nelogickosť hádaniek alebo najčastejšie nebudete vedieť, čo máte spraviť, hoci viete, že to spraviť musíte a dokonca aj viete kde. Na rad prichádza skúšanie všetkého na všetko. Prezradím len úvodné scény – napríklad musím vyčistiť diamant (konečne vylomený), v inventári mám dezinfekčný a čistiaci prostriedok a handru. Nemusíte si príliš lámať hlavu, čo by bolo najrozumnejšie. Lenže tu nie, diamant musíte vložiť do špeciálneho prístroja, obsahujúceho nádobku. A čo teraz? Naliať čistiacu a dezinfekčnú kvapalinu do nádobky a aktivovať rozprašovač? Nie! Po dôkladnom obhryzení si nechtov a preskúšaní úplne všetkého sa napokon vypotácate z nenávidenej jaskyne a pred ňou vznikol nový aktívny predmet, piesok. Budiš. Aplikácia piesku do prístroja vyhladila drahokam a tak ho automaticky i vyčistila. Toto je len jeden príklad za všetky, keď som hneď na úvod prišiel na to, že logicky to bude trochu haprovať, zalial ma pot – toto skutočne nemusím.

Niekto možno miluje podobné zákysy, ale ja dávam prednosť rýchlejšiemu priebehu, aspoň si tak hra uchováva spád. Lenže dĺžka hrania by sa pre Cestu do Stredu Zeme výrazne skrátila a všetko záleží na vašej ochote preskúmať okolie znovu, vyskúšať i menej logické postupy a podobne. Hra má dva konce (jeden dobrý a druhý zlý), ale že by ma hra prinútila k opätovnému hraniu, to teda nie. To si radšej pozriem humoristické relácie na našich komerčných televíziách.

            

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Adventúra ako za starých časov. Lenže dnes je publikum výrazne zamlsanejšie a chce väčšie porcie zábavnosti a hlavne pútavého príbehu. Nechcem zbytočne zhadzovať snahu Frogwares, je ju tu cítiť. Nedosahujú však na pomyslený piedestál najlepších príbehov. Možno bude niekomu imponovať dlhšia hracia doba ako v spomínanej Syberii, na ktorú sa Cesta do Stredu Zeme skutočne podobá, ale konkurent od Microids mal v sebe nesmiernu príťažlivosť, vďaka ktorej ste boli ochotní obetovať hraniu akýkoľvek čas. Pre porovnanie, pri dnes hodnotenom titule mi nerobilo žiaden problém odbehnúť od rozohratého príbehu kvôli akejkoľvek inej činnosti. Niekedy nelogické riešenia problémov sa spojili so slabším talentom rozprávača a mierne nadpriemerný grafik dielo dokonal. Ak však nemáte momentálne po ruke žiadnu adventúru (v tento rok sa chystajú celkom pekné kúsky, ale veď viac sa dočítate v našom adventúrnom prehľade 2005), môžete to skúsiť, sklamaní nebudete, ale po dohraní titul odložíte na poličku a už naň zrejme nikdy nesiahnete.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

KOMENTÁRE

Trump je v Poľsku populárnejší než pápež

Prezident potešil Poliakov poukazujúc na úlohu Poľska pri budovaní Západu.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 760
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 338
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 930
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 474
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 436
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 060
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 524
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 433
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 339
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 085