The Settlers: Heritage of Kings - strategická klasika v akčnejšom poňatí

Roztomilí mužíčkovia sa vracajú na naše monitori! Prepracovaná infraštruktúra a manažment surovín je základný kameň úspechu série, The Settlers nám tu už niekoľkokrát ukázali svoju silu. Piaty diel prešiel mnohými zmenami, chýbajú mu niektoré charakterist

ické prvky, avšak i napriek tomu sa môže zaradiť medzi kvalitné hry.

Nemeckí Blue Byte sú opradení úspešnými titulmi a hoci dnes nepatria medzi chŕličov nových a nových titulov, v našich mysliach neupadnú do zabudnutia. Hrateľná stratégia Battle Isle, ktorá štvrtým dielom Incubation dodala taktickým stratégiám nový rozmer a tiesnivú atmosféru zúfalých bojov proti svinstvu z vesmíru (malá poznámočka, piaty Battle Isle vytvoril slovenský Cauldron)... alebo rozsiahly a príbehovo kvalitný Albion nás dostal do kolien... alebo The Settlers.

Dnes si už málokto spomenie na zrod tejto, s pokojným hlasom môžem povedať, kultovej série v roku, kedy si Cobain vystrelil z hlavy mozog (pre všetkých rapperov a milovníkov inej hudby, jedná sa o rok 1994 - pozn by chrupi). Princíp sa odlišoval od Duna 2 klonov a druhý diel o dva roky neskôr to len potvrdil. Princíp hry bol úplne jednoduchý a výhodou bolo minimálne zameranie sa na boje. Vyskytovali sa tu, ale hlavnú úlohu nehrali. Tá spočívala v správnom spojení cestami rôznych budov. Znie to určite až príliš jednoducho, ale budovu drevorubača bolo výhodné postaviť blízko lesa, k spracovaniu dreva bola potrebná píla a až dosky boli výsledný produkt. Podobne to bolo s obilím – na farmách ste ho zožali, v mlyne vznikla múka, „biely prášok“ pokračoval do pekárne a odtiaľ sa distribuoval do hladných robotníckych krkov. Rozvoz surovín mali na starosti nosiči a platilo známe pravidlo, čím ďalej, tým dlhšie prenos trvá, neskôr sa dostane surovina do svojho cieľa, neskôr sa vyrobí ďalšia a celý kolotoč sa pomaly začínal zastavovať. Samozrejme, že ste roztomilých panáčikov nemohli vôbec ovládať, tí si plnili len svoju prácu a nemecká detailnosť sťa sadroví trpaslíci vyvolávala príjemné chvíle pri počítači. V roku 1999 vyšla trojka s rozprávkovou grafikou, princípy zostali takmer všetky, až na budovanie ciest, ale to každý hráč prijal ako nutné zlo vo väčšom otvorení sa mainstreamu. O dva roky vydaný štvrtý diel už nedokázal zaujať herné obecenstvo a ušli sa mu síce priaznivé hodnotenia, už to však nebolo ono. Táto historická vsuvka sa končí a na nás sa usmieva rok 2005 a prichádzajú ďalší "Osadníci".

            

Ak ste sa tešili na spracovanie rovnakých princípov v detailnejšej grafike, tak na to rýchlo zabudnite. Zmenilo sa viacero vecí, boje sú už rovnako dôležité ako vybudovanie si vlastného prosperujúceho mestečka a sága Settlers sa tak priblížila ku klasickej schéme real-time stratégií. Nemusíte však roniť krokodílie slzy, všetko je to na pol ceste medzi budovaním armády, ktorá nepriateľa jednoducho udupe a sledovaním rozvíjajúceho sa mesta. Všetko prešlo dosť ráznou fázou zjednodušenia, čo určite (i napriek frflaniu fanúšikov) pridá spádu samotnej hry a prispeje tak k väčšej možnosti kontrolovania poddaných.

Najlepšie to bude uviesť na príklade. Dôležité sú suroviny, bez ktorých si nepostavíte ani kadibudku a nevytvoríte ani toho najlenivejšieho panáka. Peniaze získavate z daní, pričom určujete ich veľkosť. Môžete sa teda hrať na milosrdného panovníka a vyberať minimálne finančné prostriedky, čo výrazne zmenší prísun zlata do vašej pokladnice, na druhú stranu s nižšími daňami stúpa spokojnosť občanov. Vysmiati viac a rýchlejšie makajú a vás to hreje pri srdiečku. Ale finančne je to neúnosné a nie je ten najmenší problém sa dostať do oblasti „červených čísel“. Zvyšovaním odvodov kypí i viac krv v telách plebsu, ale zase sa môžete váľať v prachoch ako... nie, odpustím si akúkoľvek narážku na ministrov – neplatičov daní. Výšku odvodov ovplyvňuje vojsko, čím väčšiu armádu vlastníte, tým prúdi do vašej pokladnice menšie množstvo peňazí. Na druhú stranu platí rovnica väčšia armáda = väčšia šanca na víťazstvo. Okrem peniažkov potrebujete drevo (ich zdrojom je klasicky strom a je ich všade kopec), hlina (ťažíte v lomoch, prípadne nájdete po častiach rozflusanú po mape – vysvetlím o pár riadkov nižšie), kamene (rovnako ako hlina), železo a síra. Prvou zmenou oproti zabehnutým settlerovským pravidlám je absencia nosenia surovín do príslušnej budovy. Teraz panák raz zabodne svoj krompáč a pribudne nám niečo šutrov, prípadne inej suroviny. Jasné, je to nereálne, ale hra má aspoň väčší spád. Základní panáci sa delia na dve skupiny – jedna vám pribudne s novo postavenou budovou. Musíte im len zabezpečiť miesto na odpočinok (domček) a prísun jedla (plný válov nájdu vždy na farme). Každý príbytok ma určitú kapacitu a mužíci z hry rozhodne nepoznajú MHDčku a nevedia sa potlačiť pri stole. A ak nenájdu voľnú posteľ, musia na ňu čakať a tým sa nám spomalí ťažba. Druhý typ plebsu je už priamo ovládateľný, starajú sa o výstavbu rôznych budov, môžu dokonca aj ťažiť suroviny a ako jediná jednotka aj rúbať stromy.

Suroviny sa však na mape nachádzajú v dvoch podobách. V lomoch nájdete zvyčajne dostatočne veľkú zásobu nerastného bohatstva. Stačí na inkriminovanom mieste postaviť lom a „neovládateľní“ pomocníci sa už o všetko postarajú. V každej úrovni je však dostatok menších množstiev suroviny – lom má priemerne 8000 jednotiek a lokálne bohatstvo okolo 400. O ťažbu materiálu sa starajú „ovládateľní“ plebs a ide im to riadne pomaly, ak však nemáte vo svojej blízkosti ložisko, je i to čiastočné a hlavne dočasné východisko z núdze.

Nenápadne sa presunieme k budovám. Nemá zmysel ich všetky vymenovať, vysvetliť vzťahy medzi nimi – už sme to videli, hrali a poznáme to. Stavbári sa môžu dokonale vyzúriť, nájdu tu dostatok budov, každú môžu upgradeovať, jednoducho klasika. S transportom surovín (napríklad drevo do píly a pod.) zaniklo i prepojenie jednej budovy s druhou, stačí okolo vašej pevnosti vybudovať mestské centrum a dôležité budovy. Všetky suroviny automaticky prechádzajú do centra, prípadne skladu a máme tu tak ďalší príklad zjednodušenia. V skratke, výstavba prebieha klasickým real-time spôsobom.

Jednotky sú variabilné, i keď príliš originality nepobrali (tu nám panáčik seká mečom, tu máva halapartňou a spoza rohu strelec vysiela jeden šíp za druhým). Výborný nápad je však ukrytý na inom mieste. Na začiatku si vytvoríte veliteľa danej jednotky a k nemu rekrutujete ešte štvoricu rovnakých vojakov, ktorí vytvoria akoby maličkú rotu. V boji panáčikovia hynú, ale nemusíte sa obávať najhoršieho. Ak kapitán prežije, stačí sa dostaviť späť k „barracksom“ a dokúpiť si chýbajúcich vojakov. Menší dodatok v podobe získavania skúseností uviesť môžem a dokonca to je niekedy aj viditeľné, avšak inteligencia vojska je niekedy tak primitívna, že radšej mávnete rukou s unaveným pokrikom „Tak skapaj!“ na perách sa budete prizerať masakru. Dôraz kladený na súboje je rozhodne väčší ako v predošlých častiach Osadníkov, no porovnávať to s inými akčnými RTSkami typu Command & Conquer nemá zmysel.

Princíp hry by mohol byť každému jasný, tak sa teraz zameriame na výber hry (kampaň a mapy) a príbeh. Samotne spustiteľné mapy sa v hre vyskytujú v podobe 20 kusov a môžete si v nich cibriť taktiku v osovo/stredovo súmerných úrovniach. Najviac pohľadov sa však pozerá smerom ku kampani a je najdôležitejšou súčasťou hry. Máme tu partičku chrabrých hrdinov, páchajúcich dobro, čistia zlom zamorenú krajinu a nejde o nič špeciálne ani prekvapivé (so slzičkou v oku spomínam na Castle Strike) a definícia: „ja dobrý – ty zlý, ja zabiť zlý inak ty zabiť ja“ platí na každej mapke. Misie štýlu prídem do nového (úplne zlikvidovaného) mesta, obnovím ho, vytvorím armádu a pošlem kakaných ujov späť do pekla, sa opakuje so železnou pravidelnosťou. Ale o tom Settlers jednoducho sú. Vyššie som spomenul hrdinov a žiadne stotožnenie s nimi sa nedostavilo, ide len o silnejšiu jednotku, ktorá by nemala padnúť v boji. Jednoduché, až primitívne dialógy by som zvládol hádam zbúchať aj ja za nejaký ten deň, čo je tak trošku škoda, stačí sa pozrieť na iné stratégie, kladúce dôraz na príbeh: Warcraft 3, Armies of Exigo, LotR: BfME, Castle Strike a iné. To je totiž jeden z hlavných dôvodov, prečo hra dostala toľko, koľko dostala. Dosť však popisu, hrkneme si i do druhej nohy z jablkovej šťavy a prejdeme k hodnoteniu titulu.

           

GRAFIKA 8 / 10
Typicky nemecká roztomilosť (v niektorých prípadoch až nechutná gýčovosť) oproti predchodcom poklesla, avšak ešte stále si udržuje svoju hladinu sladučkej krajiny. Tu nám beží zajačik, tu si jelenček vyšiel na prechádzku a tamto vĺčik samotár beží na skaly. Svet je to pestrofarebný a detailný, čo nahráva pohodovému hraniu. Okolité obrázky názorne ukazujú prepracovanosť budov i animácií postavičiek. Novinkou je viditeľná zmena počasia (sneh, dážď a hmla), ktorá okrem kvalitného prevedenia ovplyvňuje i viditeľnosť terénu. Izometrický pohľad na trojrozmernú krajinu vyzerá presvedčivo a hardwarové nároky nie sú až tak obrovské.

Pohyby postáv môžete sledovať s minimálnej vzdialenosti a niektoré animácie výroby surovín v budovách sú skutočne rozobrané do podrobností. Po splnení úlohy väčšinou nasleduje animačka priamo v engine hry a nie je to nič nové. Trochu ma pobavilo neustále kývanie sa postáv, očami stále behali sprava doľava, akoby čítali po arabsky. Ale to už skutočne rýpem do nezmyselných Výsek steny, kde sa príbeh rozvíja, je príliš malý a hoci vyzerá dobovo, väčší kus by neuškodil. Renderované videá sa v hre vyskytujú minimálne a úvodná sekvencia s hlavným hrdinom je síce pekná, ale ničím neprekvapí – v tom je výhoda fresiek, tie vyzerajú skutočne úchvatne.

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie pomocou myšky nie je žiadnou novinkou a The Settlers neponúkajú žiadne vylepšenia. Výber jednotiek ľavým tlačidlom, akcia pravým a koliesko na zoom nám rozhodne dych nevyrazí. Namapovanie každej činnosti na klávesy nie je tiež žiadnym prekvapením. Menšie zlo sa skrýva v natáčaní kamery. Rotovanie prevádzate pomocou kláves Insert a Delete. Po stlačení začne kamera rotovať príslušným smerom až narazí na neviditeľnú bariéru. Nevadilo mi, že som si nemohol nastaviť uhol kamery ani zmeniť výhľad, to väčšinu hráčov len mätie. Lenže cez stromy a budovy nevidíte poflakujúci sa plebs a tí sa takto môžu veselo zašívať. Mapa vám príliš nepomôže a chvíle prešpikované nadávkami sa u mňa niesli vzduchom pri hľadaní pacholkov pri rúbaní dreva. Je potrebné zazoomovať takmer nad povrch a rotovať, čo nepoteší pri hustom lese. To je jediná výrazná chyba v ovládaní, na všetko ostatné si zvyknete behom pár sekúnd.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Už to nie sú klasickí Settlersovia, povzdychnú si všetci staromilci a majú pravdu. Všetko sa to presunulo do roviny bojov, kde hrajú hlavnú úlohu a najdôležitejšou súčasťou je zbrojenie. Na mape natrafíte i na postranné úlohy alebo špeciálne miesta, kde môžete získať bonus a snaha priblížiť príbeh ešte bližšie k hráčom je viac než viditeľná. Lenže otrepané a nudné zápletky (zlodoši na nás útočia, zlodoši mi zobrali dom, zlodoš sa vydával za dobrého kňaza, ale zradil) nútia k ignorovaniu deja.

Boje sú však jednoduchšieho rázu a dôraz je kladený na výstavbu prosperujúceho mestečka s dostatkom surovín, financií a bojaschopnej armády. Hoci stále vykonávate tú istú činnosť, krivka zábavnosti ustupuje príliš pomaly a približne jedna, dve úrovne denne sú príjemným spestrením beznádejného nestíhania ničoho – teda aspoň v mojom prípade. Podobný typ hier však musíte mať v krvi, žiadne super extra výbuchy tu nenájdete, stačí sa len baviť. Pôvodná idea Osadníkov sa riadne orezala a tak výtvor stojaci na pol ceste medzi akčnosťou a relaxačnou záležitosťou sa po hrateľnej stránke vydaril – ponúka od všetkého niečo a na rozdiel od pochúťky mačičky a psíčka (obľúbený to zvrat herných recenzentov :) ) sa tento guláš podaril.

           

MULTIPLAYER 6 / 10
V hre sa vyskytuje a máte k dispozícií i mapy, ale celkový vývoj je oproti tradičným real-time stratégiám značne pomalší a spád 15-30 minútových bitiek sa stáva oveľa menej zaujímavým.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Všetky tie vzruchy vo vašej dedinke sa vynárajú priblížením sa k danej budove/jednotke. Hlas rozprávača má ten správny tón a hlasy nahovorených charakterov znejú rozdielne, ale pri niektorých obzvlášť piskľavých hláskoch sa skôr začnete smiať. Na druhú stranu každá postava má iný hlas a to sa ráta.

HUDBA 7 / 10
Počas hrania vám do uší budú znieť kľudné melódie a ani si ich nebudete všímať. Čo je občas i chyba, pri súbojoch by som zniesol výraznejšie znejúci orchester. Sklamanie z hudobného spracovania sa však nekoná a 30 tematických skladieb sa v hre nestratí.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Protivník sa snaží odolávať svojou armádou, platí však na neho taktika prevalcovania. Čím viac, tým lepšie, početnej prevahe sa ubrániť nedokáže. Pathfinding vašich jednotiek nie je úplne zlý, občas však vyzerá premiestnenie početnejšieho vojska ako pochod bandy opilcov. Niekedy sa jeden regiment stratí, niekedy si vyberie dlhšiu trasu, ale opätovným vyvolaním miesta presunu sa na inkriminované miesto napokon dostanú. Zvoliť môžete i smer pohľadu jednotky, čo je výhoda pri zameraní nebezpečenstva, a to sme už pri samotnom boji. Verím, že nečakáte prepracované taktizovanie, všetko sa zamieša do obrovského chuchvalcu (okrem strelcov) a už sa ruvú ako o život. Áno, aj s výraznou presilou si musíte dávať pozor na jednotky, ktoré nekompromisne ignorujú svoje okolie a prizerajú sa. Stáva sa aj to, že sú ako odtrhnutý z reťaze (prirovnám to k výletu pánskeho osadenstva bez dámskej spoločnosti, respektíve bez polovičiek;) a vyberajú sa na samovražedné nájazdy proti nepriateľovi. Takto musíte sledovať vývoj situácie súboja, čo zväzuje ruky v nájazdoch z dvoch strán. Ale boje tu nie sú dôležité, len sú trochu ťažkopádne – oproti iným dielom však rozhodne viac ovládateľné. O suroviny sa vaši pomocníci starajú celkom zodpovedne a po vyrúbaní/vyťažení sa presunú za najbližším ložiskom, niekedy priamo do nepriateľského lona, ale aspoň sú samostatní.

Hracia doba je variabilná, každý level si musíte poctivo odmakať a všetko vystavať od základov. Nie je žiaden problém sa doslova hrať s jednou úrovňou i viac hodín a postupne tak zaberať jednotlivé oblasti. V neskorších úrovniach si musíte premyslieť čo skôr, nemôžete zanedbať vývoj, musíte však myslieť i na suroviny, domy... jednoducho pohoda na dlhé zimné večery. Keby za mojím chrbtom nestál ujo chrupi a svojim bičíkom mi nedával najavo, že do piatku recenzia musí byť, nehnal by som sa a hranie si užíval. Takým spôsobom máte k dispozícii trvanlivý produkt s veľkou kampaňou a samostatnými mapami.

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Takmer každá hodnotená položka dostala rovnaký počet hviezdičiek, čo svedčí  o celkovom vyvážení zložiek The Settlers: Heritage of Kings. Žiadna výrazná chybička krásy, žiadne nechutné podrazenie. Všetko klapalo ako hodinky a preto je táto hra zaujímavou alternatívou v oblasti RTS. Možno nový diel nespoznáte a akčnejšie razenie vám na začiatku vyrazí dych, hrateľné to však je a nič podobného sme tu už dlho nemali, preto vám môžem piatych The Settlers len doporučiť.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Včeláriky robia všetko pre rodinu. Mladé vtáčatá chodia kŕmiť aj tetky a ujovia

Živia sa hmyzom, často práve včelami. To však nie je veľmi pochuti včelárom, ktorí tieto vtáky bezhlavo kynožia.

Vypustili prvý satelit, ktorý vyrobili pomocou 3D tlačiarne

Satelity by mali byť vo vesmíre približne päť až šesť mesiacov.

Toto sú najlepšie čínske smartfóny (leto 2017)

Xiaomi, Vernee, Oukitel alebo Ulefone? Poradíme vám, ako sa nestratiť vo svete čínskych smartfónov.

Na dne morí sa hromadia plasty, môže za to aj zvláštne zviera

Vršovky nie sú vinníci, sú obeťami plastov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 540
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 072
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 462
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 921
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 723
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 366
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 122
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 102
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 685
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 602