Ženy surfujú menej, portály to chcú zmeniť

Kým v Spojených štátoch už väčšinu používateľov internetu tvoria ženy, na Slovensku mužov dobiehajú len pozvoľna. Ženy sa na internete menej zabávajú a viac vzdelávajú, rady nakupujú a využívajú internetbanking. Milujú ich zadávatelia reklamy, lebo ...

Ako Alica v krajine zázrakov? Predstava, že ženy sú vo využívaní internetu menej zdatné ako muži, vyplýva aj z toho, že na rozdiel od mužov ich až tak nebaví surfovať pre zábavu, ale na internet pozerajú najmä ako na praktický nástroj. ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

Kým v Spojených štátoch už väčšinu používateľov internetu tvoria ženy, na Slovensku mužov dobiehajú len pozvoľna. Ženy sa na internete menej zabávajú a viac vzdelávajú, rady nakupujú a využívajú internetbanking. Milujú ich zadávatelia reklamy, lebo rady klikajú, vydavatelia magazínov by z nich zase mali radi svojich pravidelných čitateľov.

Väčšina prieskumov vo vyspelých západných krajinách sa zhoduje: hoci počet žien na internete postupne začína prevyšovať počet mužských návštevníkov, nežné pohlavie stále trávi na internete oveľa menej času ako muži.

"Ženy presne vedia, čo na internete hľadajú," vysvetľuje vo svojej analýze spoločnosť Jupiter. Nežné pohlavie málokedy cíti potrebu zabávať sa - máloktoré ženy čítajú novinky, sťahujú programy alebo hudbu. Z výhod, ktoré im internet ponúka, pritom najviac obľubujú tie, ktoré súvisia s bežným životom.

Na internete sa zdržia krátko

Októbrový prieskum spoločnosti TNS ukázal, že na Slovensku internet využíva približne 27 percent žien, o štyri percentá menej, než mužov. Až 42 percent žien sa pripája v práci, 24 percent doma, v porovnaní s mužmi oveľa menej obľubujú najmä internetové kaviarne.

Kým najväčší počet mužov sa pripája k internetu každý deň (26 %), najviac žien sa vyjadrilo, že naň chodí len raz do týždňa (33 %) a trávia na ňom i menej času.

Len necelých päť percent slovenských žien už niekedy vytváralo webstránky. Väčšina vidí v tvorení internetového obsahu technické problémy. "Samotná technická forma publikovania na ne pôsobí dosť odstrašujúco," myslí si Markoff, ktorý nedávno vo svojom weblogu umožnil publikovať svoje články kamarátke pod prezývkou Čerňanka.

Jednou z mála foriem tvorenia webstránok, kde ženy dominujú, je blogovanie - podľa prieskumu spoločnosti Perseus v Spojených štátoch tvoria ženy 56 percent všetkých blogov. Na Slovensku medzi známe bloggerky patria i Gretka, "Vyholená" (obe blogujúce na adrese www.cybeb.com/krivolakaprt/), Azure (azure.bloguje.sk) a mqm (neologik.bloguje.sk/). Medzi bloggerov vnášajú mnoho civilných tém, ako je láska, vzťahy, oproti mužom sa viac venujú spoločenským otázkam.

Začal sa boj o ženy

"Ženy všeobecne zaujímajú skôr normálne veci a nie neosobné technické články," myslí si Markoff, podľa ktorého vďaka obsahovej prevahe mužov dnes na internete takmer neexistujú stránky venované bežným ľudským problémom. Aleš Miklík, šéfredaktor českého spravodajského servera Lupa.cz, má podobný názor: "Počet žien na internete už prevýšil počet mužských používateľov, obsah jeho väčšej časti ako keby tento fakt nezaregistroval - je stále rovnaký." Chýbajú klasické celospoločenské témy.

Niektoré stránky už začali budovať špeciálne sekcie venované ženám s úmyslom pritiahnuť si ich na svoje stránky. Medzi ženami nájdeme len minimum čitateliek internetových magazínov a spravodajských serverov, získať si ich preto znamená významne zvýšiť svoju návštevnosť a zisky.

Ženy sú pre mnohých zaujímavé i z hľadiska návratnosti financií investovaných do reklamy. "Uvažujú viac pocitovo, sú vnímavejšie, to znamená že možno kvalitná internetová reklamná kampaň ich aj ektívnejšie zasiahne," myslí si Denisa Špacírová, riaditeľka portálu Centrum.sk a zároveň jedna z najúspešnejších žien na slovenskom internete. Ženy skôr kliknú na reklamný banner, dočítajú reklamný článok do konca a lepšie si ho zapamätajú. Snaha o využitie potenciálu ženského publika na internete preto zrejme bude jedným z trendov najbližšieho obdobia.

Ženy používajú počítače, muži internet

  • V novembri 2004 využívalo na Slovensku internet 31 % mužov a 28 % žien.
  • Vo využití osobných počítačov je pomer opačný: používa ich 40 % žien a 38 % mužov.

Čo baví viac mužov

  • Do internetových diskusií (chatov) sa zapája 39 % mužov a 28 % žien (z tých, ktorí majú prístup na internet).
  • Internetové rádiá alebo televízie sleduje 11 % mužov, no len 3 % žien. Podobný pomer platí aj pre sťahovanie hudby z internetu.
  • Správy na internete číta 38 % mužov a 25 % žien.
  • Vlastnú webovú stránku má 13 % mužov a 5 % žien-internetistiek.
  • Softvér si z webu sťahuje 18 % mužov a 7 % žien.

Čo baví viac ženy

  • Na internete nakupuje vyše 5 % žien a 4 % mužov
  • Internetové bankovníctvo využíva 20 % žien a 16 % mužov.
  • Webové stránky štátnych organizácií navštevuje 43 % žien a 36 % mužov.

Zdroj: Internet v Slovenskej republike, TNS, október 2004

Ženy a zamestnanie v IT

  • Len päť percent programátoriek, 10 percent počítačových technikov a 10 percent systémových analytikov sú ženy. Celkovo pracuje v oblasti informačných technológií 20 percent žien.
  • Len 5-6 percent technologických firiem v Silicon Valley je riadených ženami.
  • Počet žien zamestnaných v oblasti nových technológií sa v Spojených štátoch stále znižuje: v roku 1984 tvorili ženy 37 percent absolventiek univerzít v oblasti počítačových vied, o desať rokov neskôr už len 28 percent. Informačné technológie sú jedinou oblasťou, kde podiel žien klesá.

Najznámejšie slovenské stránky o ženách

  • www.woman.sk/ - rozsiahly ženský portál
  • magazin.atlas.sk/svet_zien/ - ženská sekcia portálu Atlas.sk
  • www.lady.sk/ - recepty, rodina, zdravie, osobnosti
  • www.piatazena.sk/ - iniciatíva proti násiliu na ženách
  • www.babetko.sk - stránky dvoch rodín, ktoré chcú uľahčiť život mamičkám
  • zena.centrum.sk/ - ženské stránky portálu Centrum.sk
  • www.gurmania.sk/ - ako sa správne stravovať
  • www.novycasprezeny.sk/ - magazín Nový čas pre ženy
  • www.hairweb.sk - stránka o účesoch
  • www.zkgz.sk/zeny.htm - odkazy na ďalšie stránky pre ženy

Aké technológie využívajú ženy častejšie?

Bezdrôtový prístup na internet cez WiFi je jednou z mála technológií, ktorú ženy akceptujú rýchlejšie a muži ich až nasledujú, zistil prieskum spoločnosti Harris Interactive na objednávku spoločnosti Intel. Viac žien než mužov v ňom uviedlo, že WiFi považujú za kľúčový prvok, ktorý by mal byť v každom prenosnom počítači, aby sa mohli pripojiť na internet kdekoľvek.

Keby rozhodovali ženy, pokrytie internetovým signálom by malo byť napríklad v čakárňach u lekárov, muži by ho zasa skôr privítali v reštauráciách, informoval americký denník Union Tribune.

Zdá sa, že pre ženy je mobilita všeobecne dôležitá - až polovica z nich tvrdí, že ich ďalším počítačom už bude laptop, kým prechod na prenosný počítač plánuje len 43 percent mužov.

Podľa prieskumu Intelu ženy nezaostávajú vo využití nových technológií, ale sú menej tolerantné k ich výpadkom - na rozdiel od mužov nemajú chuť "hrať" sa s nimi, ale očakávajú, že budú vždy a bez problémov fungovať.

Podľa kultúrneho antropológa Mizuku Ita sa však okrem WiFi dá nájsť aj niekoľko ďalších príkladov, keď boli ženy na čele technologického pokroku. V Japonsku si napríklad tínedžerky ako prvé obľúbili esemesky a začali si posielať aj správy medzi mobilmi, až po nich ich začali používať aj chlapci a potom sa tieto technológie rozšírili do ostatných častí sveta.

Podľa inej štúdie firmy Enpocket medzi mužmi a ženami nie sú rozdiely vo využití počítačov, mobilných telefónov, špičkových televíznych prijímačov, herných zariadení či tlačiarní. Muži však o niečo častejšie než ženy používajú digitálne fotoaparáty, vreckové počítače a špičkové stereosúpravy. Viac využívajú aj "neužitočné drobnosti", napríklad si sťahujú nové zvonenia či pozadia do svojho mobilného telefónu.

Ženy zasa častejšie vlastnia prenosné prehrávače CD a kaziet, viac využívajú fotoaparáty zabudované vo svojich mobiloch a stále o niečo viac esemeskujú.

Odborníci sa však zhodujú, že tieto rozdiely medzi pohlaviami sa neustále zmenšujú.

Vedci tiež zistili, že muži častejšie než ženy používajú internet na komunikáciu so svojou partnerkou, viac využívajú aj internetové zoznamovacie služby a svoje potenciálne priateľky tiež často "lustrujú" na Google. Ženy majú naproti tomu menší problém ukončiť vzťah len e-mailom alebo cez messenger.

www.womeninit.net

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 056
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 892
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 506
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 692
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 444
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 436
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 981
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 919
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 547
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 345

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

DOMOV

Únos, ktorý prispel k zrušeniu amnestií, prekonal očakávania

Od marca ho videlo vyše 275-tisíc divákov.

Neprehliadnite tiež

Najväčšia plávajúca elektráreň? Spustili ju v Číne

Ak solárne panely plávajú na vode, možno ich efektívne chladiť pre zachovanie životnosti a výkonu.

Umelá inteligencia porazila svetového šampióna v hre Go

AlphaGo je zručnejšia a šikovnejšia. V prvej hre porazila aktuálnu svetovú jednotku.

V obežných dráhach planét vzdialenej sústavy objavili vzorec

Obežné dráhy planét v sústave TRAPPIST-1 spája dráhová rezonancia.

Pozor na stiahnuté titulky k filmom, môžu otvoriť cestu hackerom

Majú boriť jazykovú bariéru, v skutočnosti však môžu preraziť bezpečnostný štít počítača.