Axis & Allies - zažite znovu druhú svetovú

Od autorov výbornej stratégie Kohan 2 sa k nám dostala real – time stratégie s prostredia II. svetovej vojny Axis & Allies. Na rozdiel od predchádzajúceho projektu TimeGate Studios sa ich nový počin vydal oveľa klasickejším smerom a neprináša nič nové. Al

Od autorov výbornej stratégie Kohan 2: Kings of War sa k nám dostala real – time stratégie s prostredia II. svetovej vojny Axis & Allies. Na rozdiel od Kohana sa Axis & Allies vydala oveľa klasickejším smerom a neprináša niečo zásadne nové. Ale aj tak ide o celkom príjemnú stratégiu, i keď to tak na prvý pohľad nevyzerá. Axis & Allies je úplne normálna stratégia s lineárnou výstavbou základne avšak bez ťažby surovín, s mnohými prvkami z Kohana a so zaujímavým systémom zásobovanie. Hardcore hráči v nej nenájdu to svoje, je určená skôr pre väčšinového hráča.

NIE JE KAMPAŇ AKO KAMPAŇ
Axis & Allies prináša dve systémovo odlišné singleplayerové kampane. Prvá z nich je tradičná kampaň (môžeme ju nazvať historická), teda niekoľko po sebe idúcich misií. V tejto hre to znamená, že sa zúčastnime najdôležitejších bitiek II. svetovej vojny, či už pre spojencov alebo pre krajiny Osi. Hlavným plusom tejto kampane je veľká variabilita prostredia a veľmi dobrá hrateľnosť. V niektorých misiách vám bude asistovať aj spojenecká armáda kontrolovaná počítačom. Celkom dobre sa s ním dá, teda s PC, spolupracovať. Väčšinou však neprejavuje iniciatívu, ktorá by k niečomu podstatnému viedla.

Druhá kampaň nesie názov World War II a okrem RTS bojov prináša ťahovú časť. Tá sa dá najlepšie prirovnať k Rise of the Nations (spoločne s datadiskom Thrones & Patriots), teda ide o mapu sveta rozdelenú na niekoľko desiatok oblastí - provincií. Je to však veľmi zjednodušené. Obmedzuje sa iba na presun armád po mape, nákup divízii a technológie. Pri nákupe divízii ide v podstate len o aké jednotky bude môcť výsledná armáda pri real time boji vytvárať. Peniaze na nákup samozrejme získavate z provincií, pričom každá z nich prináša iný zisk. Keď dôjde k boju, máte na výber automatické rozhodnutie alebo priamy real time boj. Obtiažnosť bojov sa mi zdala vyššia ako pri prvej kampani. Jej cieľom je dobyť dve hlavné mesta nepriateľov (spojenci ich majú tri). Je to však poriadna sprostosť :). Ja som túto kampaň za Nemecko vyhral asi za desať minút (bez rt bojov) a to som nemal skoro žiadne iné provincie okrem Anglicka a Japonci na tom boli podobne ako ja a tak z posledných síl dobyli Washington a vyhrali sme. Toto je však výnimočný prípad a skôr len demonštruje nedotiahnutosť systému tejto kampane. Hlavne hra za Nemecko a Japonsko je náročná, kvôli ich horšej ekonomickej situácii.

                

GENERÁL
Každý z piatich prítomných národov, teda USA, Veľká Británia a Rusko za spojencov a Nemecko s Japonskom za tých zlých, reprezentujú štyria generáli. Každý má svoju históriu a má to aj svoje funkčné opodstatnenie, lebo generál má k dispozícii štyri špeciálne operácie. Táto ponuka sa medzi generálmi viac-menej líši. Z tých podstatnejších spomeniem kobercové bombardovanie, malú atómovú bombu, rakety V2, letecké zhodenie zásob atď. Tieto špeciálne operácie/úkony sa nakupujú za tzv. experience body, ktoré pomaličky pribúdajú počas celej hry a počas boja rýchlejšie.

V historickej kampani je dopredu určené, s ktorým generálom, resp. za ktorého, budete danú misiu hrať. V druhej kampani si môžete generála na začiatku ľubovoľne vybrať.

REAL – TIME BOJ
Aj táto časť hry sa podobá na Rise of Nations alebo Age of Empires. Na začiatku misie máte k dispozícii iba hlavnú budovu, ktorá vyprodukuje za menšiu úplatu ostatné potrebné budovy. Výstavba základne prebieha úplne lineárne, čo znamená, že musíte postaviť všetky ponúkané budovy, avšak sa dá zaobísť bez parašutistickej divízie a letiska. K dispozícii je pechotná, parašutistická, mechanizovaná a tanková divízia. Každá divízia sa skladá z niekoľkých regimentov (3 až 5, podľa typu). Klasickú ťažbu surovín tu našťastie nenájdeme. Na získanie potrebných surovín, respektíve zásob, stačí postaviť príslušné budovy. Základne množstvo týchto zásob poskytujú hlavné stany divízii a občas niečo dodávajú aj obsadené mestá. Nie je od veci postaviť aj budovy špecializované na zásoby, pod ktorými rozumieme muníciu a palivo. Najdôležitejšie sú však peniaze, za tie sa nakupujú budovy a regimenty. Dá sa nimi aj suplovať nedostatok zásob.

Boje sú viac-menej arkádovité. Vysvetlím na príklade: mechanizovaný alebo tankový regiment má naozaj problémy poradiť si s pechotným regimentom. Boje medzi rovnocennými regimentmi sa mi zdali v celom kontexte celkom korektné. Zásadný taktický prvok je však systém zásobovania. Okolo základne sa nachádza oblasť, v ktorej sú jednotky zásobované palivom, muníciou, sú opravované a regimenty dopĺňané o chýbajúcich mužov a stroje. Občas je potrebné sa stiahnuť do svojej zóny, doplniť zásoby a regimenty. Niekedy je k dispozícii špeciálna operácia leteckého zhodenia zásob. Zóna sa dá rozširovať výstavbou špecializovaných suply depotov, ktoré sa rýchlo stanú cieľom útokov nepriateľa. Regimenty získavajú bojmi skúsenosti, teda vlastne ich velitelia. Takže po vyzabíjaní celého špičkového regimentu, je ho za predpokladu, že veliteľ prežije, možné obnoviť. Regiment sa snaží po veľkých stratách spratať do bezpečia.

Zaujímavo je vyriešená situácia, keď vy útočíte na ostrov. Vtedy máte k dispozícii jednu bojovú loď a jednu lietadlovú loď. Okrem bombardovania, lode umožňujú vyslať na pevninu vojakov a nákladiak, ktorý vybuduje hlavnú budovu.

ROZDIELY MEDZI NÁRODMI
Rozdiely sú minimálne a je ich málo. Ten najviac do oči bijúci je samozrejme grafická odlišnosť budovu a jednotiek. Národy majú niekoľko svojich vlastných špeciálnych jednotiek a regimentov, ale s tými sa stretnete skôr v historickej kampani.

              

GRAFIKA  5 / 10
Grafika nikoho neoslní, ale ani neurazí. Je vyslovene priemerná a môžem povedať, že v poslednej dobe jedna z najhorších. Nenarúša však samotné hranie, takže to až tak nevadí. Nie je vyslovene odporná, ale mohli na nej viac popracovať, nezaškodilo by viac detailov. Na škodu celej hry je skutočnosť, že pri pohybe po mape to občas trhá, respektíve pohyb nie je plynulý. Na slabších strojoch je to hrôza.

INTERFACE 6 / 10
Interface je spracovaný prehľadne, objavuje sa tu však jeden problém. Nereaguje vždy na prvýkrát. Týka sa to rovnako zadávanie príkazov len myšou i pomocou tlačidiel na paneloch.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
V tejto hre ide predovšetkým o zábavu a odreagovanie a myslím si, že takto to mysleli aj tvorcovia. Hrateľnosť je celkom dobrá, hra má rýchli spád. Je tu však istá monotónnosť, teda nie je to hra na dlhý čas. Historická kampaň si udržiava istú príťažlivosť po celý obdobie hrania vďaka zaujímavým lokáciam.

MULTIPLAYER 6 / 10
Ani v tomto smere hra nevybočuje zo štandardu. Multiplayer sa dá hrať cez GameSpy alebo po sieti LAN. Ide o klasicky deathmatch až pre ôsmich hráčov (celkom zaujímavé, ale ťažko v tejto hre predstaviteľné:). Hrať sa dá na pripravených scenário mapách. Je ich málo, a preto príde vhod editor máp.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Zvukové efekty sú vydarené. Celkom reálna vojnová vrava. Nič výnimočné, ale dotvárajú atmosféru.

HUDBA 5 / 10
Hudba v tejto hre v podstate ani nie je. Niežeby tu nebola žiadna, ale ide skôr o kratšie sample. Pri boji som si ju nejako nevšimol. Tá, ktorú občas počuť je, ako inak, dobová.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Axis & Allies, ako som už písal vyššie, je určená pre masy. Tomu je podriadené náročnosť a teda nie je vysoká, hlavne kvôli občasným problémom s umelou inteligenciu počítačom riadených regimentov. Najväčší problém robí pravdepodobne ich malý akčný rádius. Na druhej strane na strategickej úrovni je na tom počítač omnoho lepšie. Umelá inteligencia hráčových jednotiek je prekvapivo na veľmi slušnej úrovni, hlavne pri väčších bojoch, keď sa stráca prehľad, je to veľká výhoda. Dobre navzájom spolupracujú a vyberajú si vhodné ciele. Vedia kedy ustúpiť a občas som mal pocit, že sa snažia takýto ústup kryť.

             

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Axis & Allies je príjemná záležitosť, ktorej celkový dojem kazí pár menších a pár väčších nedostatkov. Najviac mi vadí arkádovitý prístup k bojom. Zišlo by sa ešte vylepšiť aj kampaň World War II. Niektoré z hore spomínaných problémov by mohli vyriešiť patch a potom by sme mohli pol hviezdičky pridať. Ak sa pracuje na Axis & Allies 2 a TimeGate si uvedomí nedostatky, tak by mohol ísť o veľmi zaujímavú hru. Momentálne však ide iba o mierne nadpriemernú stratégiu.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahuje u kotlebovcov, prehľadáva Mizíkovu kanceláriu

Polícia preveruje u poslanca Mizíka skutočnosti súvisiace s extrémizmom.

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá jediného hráča z NHL.

DOMOV

Bašternákov majetok nie je podozrivý, rozhodla prokuratúra

Spis vrátili finančnej polícii, majetok zatiaľ nebudú preverovať.

SVET

Populisti sú ďaleko od porážky. Francúzsku hrozí katastrofa

Macron stále nemá víťazstvo vo voľbách isté.

Neprehliadnite tiež

OBJEKTÍV

Sonda Cassini sa opäť spojila so Zemou. Poslala prvé blízke zábery Saturnu

Po strate komunikácie sa sonda opäť spojila so Zemou a zasiela prvé údaje.

Softvér stavia z plastových fliaš pevný nábytok, mosty i prístrešky

Plastové fľaše sú oveľa pevnejšie ako by ste od nich očakávali.

Vybuchujúce Galaxy Note 7 idú do predaja od júna

Zásoby zvolaných mobilov predsa len nepôjdu do recyklačných liniek. Samsung ich rozpredá na strategických trhoch.

Mopslík zmenšoval iné psy. Ukázali najrozsiahlejší strom psích plemien

Do spoločných skupín patria aj psy, ktoré sa na seba vôbec nepodobajú.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 13 029
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 769
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 796
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 270
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 685
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 737
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 251
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 974
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 742
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 1 879

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop