Do novej fázy dospel vývoj komunikačných technológií v najvyspelejšej internetovej krajine na svete, Južnej Kórei. Podľa miestneho servera Chosun.com začína byť e-mail vnímaný ako "komunikačný nástroj pre starých ľudí", kým mladí už oveľa častejšie používajú iné formy komunikácie. "In" sú najmä esemesky, instant messaging cez internet a komunikácia cez vlastné webové stránky či blogy.
V prieskume medzi 2000 študentmi stredných a vysokých škôl viac než dve tretiny uviedli, že e-mail používajú len veľmi zriedka alebo vôbec. "E-mail používam, už len keď chcem niečo poslať starším ľuďom," hovorí 22-ročná Kim. "Inak ho mám len na prijímanie výpisov za telefón a kreditné karty."
Ako hlavné nevýhody e-mailu mladí uvádzajú, že pri ňom nevedia, či a kedy príjemca správu dostal, a odpovede nie sú okamžité. "Mladá generácia nenávidí čakanie a chce vyjadrovať svoje pocity okamžite," vysvetľuje problém e-mailu profesor Lee Ok-hwa, ktorý výskum viedol.
K popularite instant messagingu prispieva aj to, že pri ňom majú mladí pocity "ako pri hre", kým e-mail u nich evokuje skôr prácu.
Trend odklonu od e-mailu potvrdzujú aj najväčšie kórejské telekomunikačné firmy. Kým počet esemesiek odoslaných za mesiac v Kórei medziročne vzrástol o 40 percent, počet prezretých stránok u najväčšieho poskytovateľa e-mailových služieb za rovnaké obdobie poklesol o pätinu.
Aj v Kanade nedávno sociológov prekvapili výsledky iného výskumu, ktorý vyvracia predstavu, že elektronická komunikácia je vlastná najmä mladým ľuďom. Podľa štúdie Ipsos-Reid Corporation trávia kanadskí tínedžeri na internete v priemere o tretinu menej času, ako dospelí (13 hodín v porovnaní s osemnástimi).
Aj kanadskí tínedžeri internet využívajú najmä na komunikáciu - 73 percent používa e-mail, 70 percent instant messaging, až s veľkým odstupom nasledujú ďalšie aktivity ako získavanie informácií pre školské projekty. (tb)