Čuchový test plodnosti nemusí byť iba fantáziou vedcov

V uplynulom roku vedci prekvapili svet, ale aj samých seba. Našli totiž čuchový receptor v bunkách spermií.

Spermia, zavŕtavajúca sa do vajíčka. Na to, aby úspešne zavŕšila svoje poslanie, potrebuje aj dobrý čuch. FOTO - ARCHÍV

Znamená to, že spermie majú "nos"? Našli by sme rovnaký receptor aj v našom nose? Existuje súvislosť medzi vnímaním istých vôní a mužskou plodnosťou?

To sú vzrušujúce otázky.

Ako sonar na ďalekej ceste

Čuch, jeden z našich piatich zmyslov, umožňuje vnímať svet najrozličnejších vôní a pachov. Za objasnenie fungovania čuchu prednedávnom získali Nobelovu cenu za fyziológiu a medicínu Richard Axel a Linda Bucková.

Pri vnímaní vôní zohrávajú významnú úlohu čuchové receptory, ktoré ako senzory reagujú na množstvo chemických zlúčenín vo vzduchu. Receptory sú v nosnom čuchovom epiteli.

V roku 2003 časopis Science publikoval prácu tímu Marca Sephra. Práve jeho členovia identifikovali v bunkách spermií bielkovinu, ktorá patrí do skupiny čuchových receptorov. Dostala označenie hOR17-4.

Okamžite po tomto objave sa začalo uvažovať, ako spermia môže využívať čuchový receptor. Jedna z hypotéz predpokladala, že ho používa ako sonar, ktorým sa orientuje v spleti ženského reprodukčného systému na ďalekej a namáhavej ceste za vajíčkom. Takto by spermia mohla zachytiť určitú chemickú zlúčeninu, produkovanú vajíčkom, a dostať sa k nemu.

Prečo spermie nič necítili

Po sérii niekoľkých experimentov sa vedcom podarilo v laboratóriu nájsť zlúčeninu, ktorá sa viaže na čuchový receptor spermií. Touto látkou bol burgeonal. Zároveň našli aj inú chemickú zlúčeninu - undekanal. Tá čuchový receptor blokuje a znemožňuje naviazanie burgeonalu.

Väzba burgeonalu na receptor však nehovorí nič o tom, či a akým spôsobom táto zlúčenina ovplyvňuje správanie sa samotných spermií. Preto vedci spermie experimentálne umiestnili do prostredia obsahujúceho zdroj burgeonalu. Výsledkom bol pohyb spermií smerom k zdroju tejto zlúčeniny. No keď spermie ošetrili najskôr undekanalom, tie v dôsledku zablokovaných čuchových receptorov stratili schopnosť pohybovať sa k zdroju burgeonalu.

Tím Marca Sephra dokázal, že spermie využívajú svoje čuchové receptory na orientovaný pohyb v priestore. Ale ako? A ako súvisí čuchový receptor s pohybom? Aj na tieto otázky sa podarilo nájsť odpovede.

Zaujímavá bunková chémia

Väzba burgeonalu na čuchový receptor aktivuje reťazec fyziologických udalostí, výsledkom ktorých je vstup iónov vápnika do bunky. A ióny vápnika sú pre pohyb bičíka spermie nevyhnutné. Zmena koncentrácie burgeonalu teda spôsobuje zmeny v koncentrácii vápnikových iónov v bunke, v dôsledku čoho sa mení aj pohyb spermie.

V súčasnosti nevieme, či práve burgeonal je látkou, ktorú vajíčka prirodzene produkujú. No vďaka schopnosti viazať sa na čuchový receptor spermií sa veľmi reálne núka možnosť využiť burgeonal napríklad pri umelom oplodnení. Najväčšie problémy pri ňom totiž spôsobuje práve nízka kvalita spermií. Burgeonal by preto mohol slúžiť pri vyhľadávaní rýchlych a pohyblivých spermií, potrebných pre oplodnenie.

Praktické uplatnenie sa črtá aj pre undekanal. Jeho schopnosť blokovať čuchové receptory spermií znemožňuje ich komunikáciu s vajíčkom. Preto možno uvažovať o využití undekanalu na zabránenie nežiaduceho otehotnenia a vyhnúť sa tak použitiu hormonálnej antikoncepcie.

Funguje v nose aj v spermii

Stále však zostávala nezodpovedaná otázka, či sa čuchový receptor hOR17-4 okrem buniek spermií nachádza aj v nose. Odpoveď prišla opäť z dielne Marca Sephra a jeho tímu. Odborný časopis Current Biology nedávno publikoval výsledky s jasnými dôkazmi o prítomnosti receptorov hOR17-4 v čuchovom epiteli nosa.

No a po tejto identifikácii prišlo samozrejme na rad aj jeho testovanie na skupine študentov. Ich úlohou bolo privoňať k dvom látkam, o ktorých sme už hovorili. Burgeonal vôňou pripomína ľalie a undekanal vonia ako glej. Dobrovoľníci, ktorí privoňali k undekanalu, mali potom problém s identifikáciou vône burgeonalu. To naznačuje, že undekanal blokuje príslušný receptor v nose rovnako ako v prípade receptora spermií.

Ak teda zoberieme do úvahy výrazné podobnosti medzi čuchovým receptorom v spermiách a v nose, zvádza nás to k špekulácii. Je možné, že muži, ktorí majú problémy s vnímaním vône burgeonalu, produkujú spermie, ktoré len ťažko hľadajú vajíčko? Inak povedané, sú muži, neschopní cítiť vôňu burgeonalu, neplodní?

Toto je samozrejme zatiaľ špekulácia, ktorú treba experimentálne overiť. Získané informácie a poznatky o čuchových receptoroch však už teraz naznačujú zaujímavú možnosť: Čuchový test plodnosti pre mužov nemusí byť hudbou ďalekej budúcnosti.

1. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  7. Najužitočnejšia appka
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  9. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  1. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  2. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  3. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  4. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE