Dark Fall II: Lights Out – tajomný príbeh majáku

Prínos každého páru rúk pri vytváraní hry sa počíta, veď nie nadarmo sa vraví: „Viac hláv, viac rozumu.“ Medzi nami sa však vyskytujú aj ľudia, ktorí svojou fantáziou, citom pre detaily s tým správnym „feelingom“ dokážu vytvoriť hru aj sami. Jedným z nich

je aj Jonathan Boakes so svojim projektom Dark Fall.

Číslovka v názve hry automaticky napovedá, že niečo podobné Jonathan už skúsil a nech lovím vo svojej sklerotickej hlave ako lovím, Dark Fall: The Journal si nepamätám. Neostávalo mi nič iné ako sa vrhnúť pred hraním do nekonečných vĺn internetu a pozrieť sa na zúbok predchodcovi. Okamžite ma zarazila skutočnosť, že celú hru vytvoril vyššie menovaný človek. Adventúry nevymreli a v roku 2002 to dokázal prvý Dark Fall so svojim strašidelným príbehom odohrávajúcim sa na opustenej stanici. Ako som už spomínal, tento projekt som neskúšal a teraz kruto zisťujem, že mi uniklo niečo výnimočné. Vždy som mal akúsi úchylku na podobné produkty, ktoré sa vymykali šedému priemeru, plné klasického používania predmetov, množstva rozhovorov a otrepaných námetov. Samozrejme sa vyskytnú aj perly (The Longest Journey, séria Syberia (druhý diel), Posel Smrti, atď.), ale adventúry z vlastného pohľadu, kde ste cestovali po vopred predpočítaných trajektóriách, kde nešlo o stovky kombinácií predmetov, ale o logické hádanky a spoznávanie prostredia, hry, kde sa kládol dôraz na atmosféru a mnohokrát až absurdnosť – takéto hry mi chýbajú a rodí sa ich minimum.

Pamätníci si určite spomenú na 7th Guest (prvá hra na cd) alebo 11th Hour (zrejme prvá hra na 4 cd). Hororová atmosféra, dostatok animovaných sekvencií (z dnešného hľadiska v otrasnej kvalite a so slabými hereckými výkonmi) a hlavne postupné otváranie sveta plného tajomstiev skrytých pod nánosom logických puclíkov. So slzou v oku spomínam na Amber: Journey´s Beyond, ktorý mi ukázal, že finančná investícia do podobných produktov nie je márna. Rovnaký bol (teda aspoň podľa renomovaných herných webov – až ma striaslo pri slovnom spojení gameswebov a renomovaných v jednej vete :) prvý diel a nepochyboval som teda o úspechu Dark Fall II: Lights Out. Skutočne sa totiž dá povedať, že séria Dark Fall je potomkom klasickému žánru adventúr sa vymykajúcich titulov. Vitajte v tajomnom svete, vo svete Dark Fall II: Lights Out.

Nesmiem ešte zabudnúť na spojenie Jonathana Boakesa s nestorom dnešného adventúrneho priemyslu, spoločnosťou The Adventure Company, ktorá pre nás pripravuje záplavu hier, avšak nevalnej kvality, takže už začínam cítiť niečo podozrivé. Zo začiatku tomu nič nenapovedá. Ocitáte sa v roku 1912 v koži kartografa Benjamina Parkera, prichádzajúceho do mestečka Trewarthan. Vytvorenie mapy okolia sa môže zdať ako neskutočne nudná náplň hry, ale všetko sa zmení objavením majáku, ku ktorému sa z ľudoprázdneho mesta po niekoľkých minútach prechádzok Benjamin vyberie. Je už železnou pravidelnosťou, že návšteva tajomného objektu nejaví žiadne známky života a hlavná postava sa pokúsi preniknúť do útrob budovy za úlohou preskúmania minulosti obydlia. Tá vôbec nebola ružová, čo dokumentujú útržky, listy alebo denník osôb. Všetko sa deje na báze poznávania prostredia, kde je vaša úloha jasnejšia ako slnko na pravé poludnie – dostať sa ďalej, až na úplný záver.

Cestu vám väčšinou komplikujú zatarasené dvere s tu prichádzajú na radu logické hádanky, dokonca som kvôli svojej sklerotickej pamäti musel použiť aj papier a ceruzku, čo je v dnešnej dobe značný archaizmus – mnou vítaný. Prezrádzanie príbehu by nebolo vhodným, je totiž celkom príjemným, ale chýba mu niečo, o čom sa viac dozviete v hodnotiacej časti.

GRAFIKA  6 / 10
Nad grafickým spracovaním si určite nezanedbateľne veľké percento hráčov odpľuje a keďže neobsahuje všemožné filtrácie, tieňovania a kopec spektrálnych efektov, bude hru hodnotiť ako ohyzdnú. Ja som však iného názoru. Uznávam, že rozlíšenie mohlo byť vyššie, paleta farieb pestrejšia, ale nič to nemení na tom, že spracovanie nie je nevhodným. Počas celej doby hrania sa pozeráte na svet vlastnými očami a skokovo prechádzate po lokáciách podľa zmeny kurzoru pohybu. Možnosť otáčania sa je dnes už samozrejmosťou.

Grafike nebudem vytýkať mŕtvolnosť alebo ak chcete statickosť – to už k týmto titulom patrí ako Lolek k Bolkovi. Stretnete málo ľudských postáv a i tie vidíte len chvíľu a iba vrchnú polovicu tváre. Na animácie zabudnite (čo ma však sklamalo, to isté platí aj pre filmové sekvencie), ktoré boli hnacím motorom a brnkali tak na struny napätia. To je teda škoda a preto jedna hviezdička dole. Druhá za menej prepracovaný dizajn priestorov. Môj subjektívny pocit mi totiž nahováral, že strohosť bola v niektorých prípadoch až príliš evidentná a hre by neublížilo viac „vyzdobené“ prostredie, čím sa mohla znásobiť pochmúrnosť tajomného ostrova.

INTERFACE 9 / 10
Primitívnejšie ovládanie nemôže ani byť, všetko zariadite pomocou využitia myšky. Už som spomínal aktívny kurzor, meniaci sa po prechode aktívnou oblasťou, pod ktorou rozumieme pohyb, prípadne manipuláciu s predmetom/čítanie správy/prezeranie obrazov. Občas sa vyskytne menšia plocha aktívnej oblasti a možnosť prehliadnutia dôležitého objektu, ale nestáva sa tak príliš často, pravdepodobnejšie „zakysnete“ na logickej hádanke. Strohosť ovládania sa preniesla aj do kontextu menu, kde to však pôsobí už ako päsť na oko, ale kvôli menu a ponukám si predsa hru nekupujeme.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Atmosféra dostala ranu pod pás. Pán Boakes sa až tak snažil napumpovať svoje dietko prepracovanejším príbehom nabalovaným na stále väčšie klbko, až sa celé pomotalo. V jednoduchosti je sila a tá sa dá vyťažiť aj z mála lokácií (viď. Syberia) a postupne sa odkrývajúceho, avšak stále rozvíjajúceho sa príbehu. Strnulosť niektorých prechodov a hlavne nevyťažený potenciál ponúkaných možností (opustený maják) je až príliš obrovský. Hororovú atmosféru nečakajte v žiadnom prípade, tá sa na moje trpké sklamanie nedostavila a je až podivné ako sa dá pokaziť ponúkaná šanca. Nemuseli to byť krváky a nechutné zverstvá, stačil by psychický teror a depresívnosť spojená s paranojou dokáže robiť divy... škoda.

Nechcem však, aby čitateľ nadobudol dojem, že Lights Out je prechádzkou ružovou záhradou. To určite nie, len ma mrzí nevyužitá šanca, akú dokážu do gigantických rozmerov rozvinúť majstri hororu King, Barker alebo Saul. Ak očakávate úplne klasickú first person adventure so štipkou napätia a tajomna, určite nebudete sklamaní.

MULTIPLAYER
Hra pre viac hráčov v adventúre nájdete ťažko.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Počas hrania som mal niekedy pocit, že mám vypnuté reproduktory, čo však o pár chvíľ vyvrátil strašidelný zvuk a neostáva mi nič iné ako zhodnotiť zvukové efekty za kvantitatívne zanedbané, ale vyvážene kvalitou.

HUDBA 5 / 10
Oproti kráľovi hudobného ozvučenia hororov (reč je samozrejme o sérii Silent Hilldruhý, tretí a štvrtý diel) Lights Out vyzerá ako chudobný príbuzný, na druhú stranu nemôžem povedať nič so záporného hľadiska. Je to taký priemer. Jednoduché melódie sa vám síce vryjú pod kožu, po chvíli vás však opustia rovnako rýchlo ako k vám zavítali.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Podrobným sledovaním okolia neprídete o dôležité stopy a tak sa jediným problémom môžu stať logické hádanky, ale i tie povolia pod ťarchou prísnej logiky, stačí prísť ako na to. Žiaden strach z absurdných kombinácií nelogických predmetov známych z čias zlatého veku 2D kreslených adventúr nemusíte mať, je vidieť, že Jonathan svojej práci rozumie.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  6 / 10
Potencionálnych majiteľov Dark Fall II: Lights Out na Slovensku by som možno mohol zrátať na prstoch jednej ruky, ale kto nebude čakať príliš mnoho, dokáže vypnúť pri trochu inom príbehu, môže sa pri sledovaní tajomnej zápletky o podivných udalostiach a úmrtiach v priestoroch majáku dozvedieť niečo viac. Hre však chýba niečo, čo sa ťažko popisuje – pocit „zažranosti sa do hry“ nie je tak intenzívny ako mohol byť a to je najväčšia škoda. Maják (tentoraz myslím na starší titul Lighthouse) tak zostal nepokorený a veríme, že nasledujúci projekt Jonathana Boakesa bude lepší. Chýbalo málo, ale v konečnom dôsledku tak veľa a na Dark Fall II: Lights Out sa neprávom rýchlo zabudne.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na emaily či esemesky. Garantuje ho ústava i zákony

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

Neprehliadnite tiež

Ako uvariť najlepší a najzdravší čaj podľa vedy

Má mlieko vplyv na zdravotné benefity čaju? Je zdravší zelený alebo čierny čaj?

Japonci chcú chrániť deti pred závislosťou na mobiloch

Rodičovský zámok má zabrániť tomu, aby deti ťukali bez prestania do mobilov.

Nové solárne elektrárne fungujú aj v noci

Elektráreň ukladá teplo do piesku, aby ním postupne menila vodu na paru.

Wikipedia plánuje vlastné spravodajstvo bez reklamy a senzácií

Spravodajský experiment chce zistiť, či chcú ľudia vecné, presné a neutrálne správy.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 808
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 101
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 737
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 933
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 076
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 749
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 3 686
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 580
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 1 943
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 824

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop