Dark Fall II: Lights Out – tajomný príbeh majáku

Prínos každého páru rúk pri vytváraní hry sa počíta, veď nie nadarmo sa vraví: „Viac hláv, viac rozumu.“ Medzi nami sa však vyskytujú aj ľudia, ktorí svojou fantáziou, citom pre detaily s tým správnym „feelingom“ dokážu vytvoriť hru aj sami. Jedným z nich

je aj Jonathan Boakes so svojim projektom Dark Fall.

Číslovka v názve hry automaticky napovedá, že niečo podobné Jonathan už skúsil a nech lovím vo svojej sklerotickej hlave ako lovím, Dark Fall: The Journal si nepamätám. Neostávalo mi nič iné ako sa vrhnúť pred hraním do nekonečných vĺn internetu a pozrieť sa na zúbok predchodcovi. Okamžite ma zarazila skutočnosť, že celú hru vytvoril vyššie menovaný človek. Adventúry nevymreli a v roku 2002 to dokázal prvý Dark Fall so svojim strašidelným príbehom odohrávajúcim sa na opustenej stanici. Ako som už spomínal, tento projekt som neskúšal a teraz kruto zisťujem, že mi uniklo niečo výnimočné. Vždy som mal akúsi úchylku na podobné produkty, ktoré sa vymykali šedému priemeru, plné klasického používania predmetov, množstva rozhovorov a otrepaných námetov. Samozrejme sa vyskytnú aj perly (The Longest Journey, séria Syberia (druhý diel), Posel Smrti, atď.), ale adventúry z vlastného pohľadu, kde ste cestovali po vopred predpočítaných trajektóriách, kde nešlo o stovky kombinácií predmetov, ale o logické hádanky a spoznávanie prostredia, hry, kde sa kládol dôraz na atmosféru a mnohokrát až absurdnosť – takéto hry mi chýbajú a rodí sa ich minimum.

Pamätníci si určite spomenú na 7th Guest (prvá hra na cd) alebo 11th Hour (zrejme prvá hra na 4 cd). Hororová atmosféra, dostatok animovaných sekvencií (z dnešného hľadiska v otrasnej kvalite a so slabými hereckými výkonmi) a hlavne postupné otváranie sveta plného tajomstiev skrytých pod nánosom logických puclíkov. So slzou v oku spomínam na Amber: Journey´s Beyond, ktorý mi ukázal, že finančná investícia do podobných produktov nie je márna. Rovnaký bol (teda aspoň podľa renomovaných herných webov – až ma striaslo pri slovnom spojení gameswebov a renomovaných v jednej vete :) prvý diel a nepochyboval som teda o úspechu Dark Fall II: Lights Out. Skutočne sa totiž dá povedať, že séria Dark Fall je potomkom klasickému žánru adventúr sa vymykajúcich titulov. Vitajte v tajomnom svete, vo svete Dark Fall II: Lights Out.

Nesmiem ešte zabudnúť na spojenie Jonathana Boakesa s nestorom dnešného adventúrneho priemyslu, spoločnosťou The Adventure Company, ktorá pre nás pripravuje záplavu hier, avšak nevalnej kvality, takže už začínam cítiť niečo podozrivé. Zo začiatku tomu nič nenapovedá. Ocitáte sa v roku 1912 v koži kartografa Benjamina Parkera, prichádzajúceho do mestečka Trewarthan. Vytvorenie mapy okolia sa môže zdať ako neskutočne nudná náplň hry, ale všetko sa zmení objavením majáku, ku ktorému sa z ľudoprázdneho mesta po niekoľkých minútach prechádzok Benjamin vyberie. Je už železnou pravidelnosťou, že návšteva tajomného objektu nejaví žiadne známky života a hlavná postava sa pokúsi preniknúť do útrob budovy za úlohou preskúmania minulosti obydlia. Tá vôbec nebola ružová, čo dokumentujú útržky, listy alebo denník osôb. Všetko sa deje na báze poznávania prostredia, kde je vaša úloha jasnejšia ako slnko na pravé poludnie – dostať sa ďalej, až na úplný záver.

Cestu vám väčšinou komplikujú zatarasené dvere s tu prichádzajú na radu logické hádanky, dokonca som kvôli svojej sklerotickej pamäti musel použiť aj papier a ceruzku, čo je v dnešnej dobe značný archaizmus – mnou vítaný. Prezrádzanie príbehu by nebolo vhodným, je totiž celkom príjemným, ale chýba mu niečo, o čom sa viac dozviete v hodnotiacej časti.

GRAFIKA  6 / 10
Nad grafickým spracovaním si určite nezanedbateľne veľké percento hráčov odpľuje a keďže neobsahuje všemožné filtrácie, tieňovania a kopec spektrálnych efektov, bude hru hodnotiť ako ohyzdnú. Ja som však iného názoru. Uznávam, že rozlíšenie mohlo byť vyššie, paleta farieb pestrejšia, ale nič to nemení na tom, že spracovanie nie je nevhodným. Počas celej doby hrania sa pozeráte na svet vlastnými očami a skokovo prechádzate po lokáciách podľa zmeny kurzoru pohybu. Možnosť otáčania sa je dnes už samozrejmosťou.

Grafike nebudem vytýkať mŕtvolnosť alebo ak chcete statickosť – to už k týmto titulom patrí ako Lolek k Bolkovi. Stretnete málo ľudských postáv a i tie vidíte len chvíľu a iba vrchnú polovicu tváre. Na animácie zabudnite (čo ma však sklamalo, to isté platí aj pre filmové sekvencie), ktoré boli hnacím motorom a brnkali tak na struny napätia. To je teda škoda a preto jedna hviezdička dole. Druhá za menej prepracovaný dizajn priestorov. Môj subjektívny pocit mi totiž nahováral, že strohosť bola v niektorých prípadoch až príliš evidentná a hre by neublížilo viac „vyzdobené“ prostredie, čím sa mohla znásobiť pochmúrnosť tajomného ostrova.

INTERFACE 9 / 10
Primitívnejšie ovládanie nemôže ani byť, všetko zariadite pomocou využitia myšky. Už som spomínal aktívny kurzor, meniaci sa po prechode aktívnou oblasťou, pod ktorou rozumieme pohyb, prípadne manipuláciu s predmetom/čítanie správy/prezeranie obrazov. Občas sa vyskytne menšia plocha aktívnej oblasti a možnosť prehliadnutia dôležitého objektu, ale nestáva sa tak príliš často, pravdepodobnejšie „zakysnete“ na logickej hádanke. Strohosť ovládania sa preniesla aj do kontextu menu, kde to však pôsobí už ako päsť na oko, ale kvôli menu a ponukám si predsa hru nekupujeme.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Atmosféra dostala ranu pod pás. Pán Boakes sa až tak snažil napumpovať svoje dietko prepracovanejším príbehom nabalovaným na stále väčšie klbko, až sa celé pomotalo. V jednoduchosti je sila a tá sa dá vyťažiť aj z mála lokácií (viď. Syberia) a postupne sa odkrývajúceho, avšak stále rozvíjajúceho sa príbehu. Strnulosť niektorých prechodov a hlavne nevyťažený potenciál ponúkaných možností (opustený maják) je až príliš obrovský. Hororovú atmosféru nečakajte v žiadnom prípade, tá sa na moje trpké sklamanie nedostavila a je až podivné ako sa dá pokaziť ponúkaná šanca. Nemuseli to byť krváky a nechutné zverstvá, stačil by psychický teror a depresívnosť spojená s paranojou dokáže robiť divy... škoda.

Nechcem však, aby čitateľ nadobudol dojem, že Lights Out je prechádzkou ružovou záhradou. To určite nie, len ma mrzí nevyužitá šanca, akú dokážu do gigantických rozmerov rozvinúť majstri hororu King, Barker alebo Saul. Ak očakávate úplne klasickú first person adventure so štipkou napätia a tajomna, určite nebudete sklamaní.

MULTIPLAYER
Hra pre viac hráčov v adventúre nájdete ťažko.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Počas hrania som mal niekedy pocit, že mám vypnuté reproduktory, čo však o pár chvíľ vyvrátil strašidelný zvuk a neostáva mi nič iné ako zhodnotiť zvukové efekty za kvantitatívne zanedbané, ale vyvážene kvalitou.

HUDBA 5 / 10
Oproti kráľovi hudobného ozvučenia hororov (reč je samozrejme o sérii Silent Hilldruhý, tretí a štvrtý diel) Lights Out vyzerá ako chudobný príbuzný, na druhú stranu nemôžem povedať nič so záporného hľadiska. Je to taký priemer. Jednoduché melódie sa vám síce vryjú pod kožu, po chvíli vás však opustia rovnako rýchlo ako k vám zavítali.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Podrobným sledovaním okolia neprídete o dôležité stopy a tak sa jediným problémom môžu stať logické hádanky, ale i tie povolia pod ťarchou prísnej logiky, stačí prísť ako na to. Žiaden strach z absurdných kombinácií nelogických predmetov známych z čias zlatého veku 2D kreslených adventúr nemusíte mať, je vidieť, že Jonathan svojej práci rozumie.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  6 / 10
Potencionálnych majiteľov Dark Fall II: Lights Out na Slovensku by som možno mohol zrátať na prstoch jednej ruky, ale kto nebude čakať príliš mnoho, dokáže vypnúť pri trochu inom príbehu, môže sa pri sledovaní tajomnej zápletky o podivných udalostiach a úmrtiach v priestoroch majáku dozvedieť niečo viac. Hre však chýba niečo, čo sa ťažko popisuje – pocit „zažranosti sa do hry“ nie je tak intenzívny ako mohol byť a to je najväčšia škoda. Maják (tentoraz myslím na starší titul Lighthouse) tak zostal nepokorený a veríme, že nasledujúci projekt Jonathana Boakesa bude lepší. Chýbalo málo, ale v konečnom dôsledku tak veľa a na Dark Fall II: Lights Out sa neprávom rýchlo zabudne.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Prečo hrá mozog džezového a klasického pianistu rovnakú skladbu inak

Mozgy džezových a klasických pianistov fungujú rozdielne. Dokonca aj vtedy, keď hrajú tú istú skladbu.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

TECH_FM

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 654
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 190
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 370
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 125
  5. Kam do tepla v januári? 1 799
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 402
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 323
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857