Nová výskumná ponorka bude schopná zostúpiť do väčších oceánskych hĺbok

Washington 7. augusta (TASR) - Nová americká hlbokomorská výskumná ponorka bude schopná previezť ľudí po 99 percentách oceánskeho dna, a to vďaka schopnosti ...

Washington 7. augusta (TASR) - Nová americká hlbokomorská výskumná ponorka bude schopná previezť ľudí po 99 percentách oceánskeho dna, a to vďaka schopnosti zostúpiť hlbšie ako 40 rokov používaný známy batyskaf Alvin.

Informoval o tom prezident Oceánografického ústavu Woods Hole Robert Gagosian na piatkovom brífingu Národnej vedeckej nadácie (NSF).

Nové americké plavidlo bude tiež schopné prepravovať viac vedeckých prístrojov, rýchlejšie komunikovať a dlhšie zotrvať pod hladinou. Meno pre nové plavidlo ešte nebolo vybraté.

Práce na návrhu plavidla by sa mali spustiť v roku 2008. Má byť schopné zostúpiť do hĺbky 6300 metrov, s Alvinom sa dá ponoriť do 4500 metrov. Nová kapacita ale nebude stačiť na dosiahnutie najhlbšieho bodu v oceáne, ktorý je v hĺbke 10.800 metrov, v Mariánskej priekope - iba batyskaf Trieste v roku 1960 zaviezol ľudí do tejto hĺbky. Prepravil tam len dve osoby, na Mesiac sa dostalo 12 astronautov.

Vývoj amerického batyskafu si vyžiada 21,6 milióna dolárov (cez 700 miliónov Sk), ktoré vynaloží NSF. Ďalšie peniaze: na prístroje, osvetlenie a senzory, poskytne Oceánografický ústav Woods Hole.

Batyskaf bude operovať z výskumnej lode Atlantis, ktorá je teraz základňou pre Alvin. Predpokladá sa, že prevádzkové náklady budú obdobne ako tie terajšie okolo 22.000 dolárov za deň (vyše 700.000 Sk) na Atlantis a 10.000 dolárov za deň (viac ako 300.000 Sk) na batyskaf.

Dan Fornari z Woods Hole uviedol, že diaľkovo ovládané plavidlo sa plánuje využiť na prieskum oceánskych priekop a štúdium metánového hydrátu v nich ako možného zdroja energie, štúdium výmeny tekutín medzi oceánom a zemským plášťom a štúdium tvorov, ktoré žijú v týchto temných hĺbkach.

Batyskaf Alvin začal prevádzku v roku 1964 a vykonal 4025 ponorov. Pod hladinou strávil vyše 27.000 hodín, vrátane 16.000 hodín na morskom dne. Na misie za účelom skúmania biológie, geológie, chémie, pátrania, vyzdvihnutia a na ďalšie určenia zaviezol pod hladinu 12.068 ľudí.

Iba dva roky po začatí služby Alvina použili na vytiahnutie vodíkovej bomby, ktorá padla do mora pri španielskych brehoch po kolízii amerického bombardéra a tankovacieho lietadla.

Dňa 6. júla 1967 plavidlo napadol mečúň, ktorý sa zaplietol do prístrojov na vonkajšom plášti. Ryba sa dostala na hladinu s batyskafom Alvin a stala sa večerou pre posádku.

Počas spúšťania na ponor v októbri roku 1968 sa odtrhli podporné káble a Alvin klesol do hĺbky 1500 metrov. Pilotovi sa podarilo opustiť plavidlo, ktoré ale zotrvalo na dne do nasledujúceho roku. Potraviny, ktoré zostali na palube, boli síce prevlhnuté, no jedlé, a to vďaka teplote blížiacej sa k nule stupňov Celzia a nedostatku kyslíka v tejto hĺbke.

Francúzsko, Rusko a Japonsko tiež prevádzkujú hlbokomorské výskumné plavidlá. To svoje si buduje aj Čína.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

PODCAST ZOOM

Zoom: Vedci zistili, prečo je Urán taký čudný

Urán má za sebou obrovskú vesmírnu zrážku.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 891
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 626
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 460
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 041
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 982
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 580
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 775
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 195
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 017
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 705