Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Zomrel biológ Francis Crick

Vo veku 88 rokov v San Diegu zomrel jeden z objaviteľov štruktúry DNA a nositeľ Nobelovej ceny za medicínu biochemik Francis Crick.

Francis Crick.

FOTO - EPA/SALK INSTITUTE

Stavbu DNA objavili štyria vedci. F. Crick a James Watson, ktorí pôsobili v britskom Cambridge, ju skúmali najmä z teoretického pohľadu, zatiaľ čo Rosalind Franklinová a Maurice Wilkins v Londýne skúšali experimentálny prístup. Prvým človekom, ktorý sa na základe kryštalografických fotografií dostal až k tvaru špirály, bola R. Franklinová. J. Watson a F. Crick urobili druhý krok. Správne predpokladali, že špirála je dvojitá, s jedným reťazcom nukleotídov smerujúcim dole a s druhým hore.

Crick a Watson zverejnili svoj objav v apríli 1953. Zaujímavé je, že o poradí autorov článku v Nature (prvým bol Watson) rozhodli žrebom. Nobelovu cenu prevzali v roku 1962, už po smrti Franklinovej.

Objav štruktúry DNA bol prelomom v biológii uplynulého storočia. Priviedol k postupnej plnej identifikácii ("prečítaniu") ľudského genómu. Položil tiež základy nových postupov v medicíne a celej palety činností od krvných testov DNA cez prípravu geneticky modifikovaných organizmov až po možnosť vyhnúť sa narodeniu dieťaťa so smrteľnou dedičnou chorobou.

Francis Crick sa narodil v roku 1916 v britskom Northamptone. Študoval fyziku, neskôr sa však obrátil k biológii. Od roku 1977 sa v americkom ústave Salk Institute zaoberal otázkami ľudského vedomia.

(čtk, ač)

Z 23 ľudí s covidom na Jednotkách intenzívnej starostlivosti je len jeden zaočkovaný.

Do piatka pre covid skončilo v nemocniciach 283 pacientov.

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 402-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 573 obetí.

Z veksláka, pašeráka drog a mafiánskej hlavohrude na zbožného predsedu parlamentu v takzvanej protikorupčnej vláde.

Hrebeň Wdowiak.

Preprava stavebného materiálu na Mars by bola astronomicky drahá.

ČTK 18. sep