Earth 2150 - inteligentná stratégia

Po recenziách veľmi kvalitných stratégií Ground Control 2 a Perimeter, zakončíme tento silne strategický týždeň spomienkovým článkom na klasickú RTSku zo série Earth 21xx.

Earth 2150 patrí medzi tie najlepšie 3D realtime stratégie. I keď vznikla na konci minulého storočia, aj dnes ostala v mnohých smeroch neprekonaná. Vyrobili ju poľský Reality Pump Studios (vtedy ešte pod názvom Topware) ako druhý diel nie príliš originálnej, ale zato úspešnej stratégie Earth 2140. Pokračovanie (teda Earth 2150) je však veľmi kvalitný titul, ktorý obsahuje len pár chybičiek. Nebudem tvrdiť, že všetko čo táto hra obsahuje je originálne, ale jednoznačne dominuje vhodné spojenie rôznych prvkov do vysoko hrateľného a vyváženého produktu. K tomu treba pripočítať dobrý príbeh s deprimujúcou atmosférou (hlavne zo začiatku).

PRÍBEH
Píše sa rok 2150. Zem je v troskách po dlhotrvajúcich bojoch, v ktorých prišlo i na jadrové zbrane. Niežeby totálne zničili povrch Zeme, ale odklonili ju na novú obežnú dráhu okolo Slnka. A tak sa Zem spolu zo všetkým osadenstvom vydáva na svoju poslednú púť do stredu Slnka. Z toho, čo ostalo zo sveta, vznikli dve zoskupenia štátov plus Lunar Corporation, ktorá obhajuje záujmi obyvateľov Mesiaca (ten taktiež putuje do slnka, keďže je večne spútany so Zemou:). Tie si riziko konca sveta plne uvedomujú a začínajú sa prípravy evakuácie na Mars. Zdrojov na planéte však nie je dostatok pre evakuáciu všetkých. Zachrániť sa môže iba jedna frakcia a tak sa rozpúta ďalší, na modrej planéte posledný, boj o zvyšky materiálnych zdrojov. Do konca sveta ostáva iba 183 dní, takže nie je čas zaháľať. V tomto bode príbehu prichádza na scénu samotný hráč a všetko je už len na ňom. „Veliteľ zásobovania“, aj tak by sa dala nazvať úloha, do ktorej je hráč postavený. Úloha má jednoduché znenie, a to: získať dostatok surovín (potrebných na evakuáciu) akýmkoľvek spôsobom, teda hlavne bojom, ale aj tomu sa dá občas vyhnúť.

Článok pokračuje pod video reklamou

MAIN BASE
Pod vaše velenie sa dostáva jedna dobre, na vlastnom území, ukrytá základňa. V nej sa nachádzajú továrne na výrobu zbraní, pomocnej techniky, laboratória a hlavne Spaceport, cez ktorý sa posielajú suroviny do vesmíru. Z tejto základne podnikáte výjazdy na misie po celom svete. Spojenie s dočasnou základňou zabezpečuje obrí transportér. Dočasnú základňu si vybudujete v mieste konania misie. Na jej začiatku máte k dispozícií buď stavebný stroj alebo pristávaciu plochu pre transportér, pár vojenských jednotiek a nejaké tie kredity. Peňazí je málo, takže nemusíte stavať tie budovy, ktoré máte v Main Base. Všetko potrebné sa dá z nej doviesť a samozrejme po skončení misie všetky jednotky a kredity odviezť späť.

BOJUJÚCE STRANY
Ako som už spomínal, sú tri: Spojené civilizované štáty (UCS), nášmu srdcu najbližšia Euroásijska dynastia a mesačná Lunar Corporation. Každá má vlastné jednotky, budovy a svoj vlastný spôsob získavania surovín.

Čo sa ťažby surovín týka, tak UCS sa spolieha na harvestrov (autonómne ťažobné stroje, také ako v Dune 2), ktorý vozia suroviny do rafinérie. Euroásijska dynastia ťaží suroviny v bani, odtiaľ ich vozia nákladné stroje do rafinérie, Lunarovia to majú najjednoduchšie, tým stačí postaviť jednu budovu v mieste ložiska a tá sa už o všetko postará. Lunarovia majú odlišný aj spôsob výroby energie. Získavajú ju zo slnečných elektrární a pre zabezpečenie prísunu energie v noci potrebujú obrovský akumulátor. Dynastia ju vyrába v tepelných elektrárňach a UCS v atómových.

Čo sa jednotiek týka, tak UCS sa spolieha na rôznych robotov, Lunar Corp. má k dispozícií rýchle vznášadla, Euroásijska dynastia používa nám všetkým dobre známe zbrane ala ZSSR. Takže sa stretneme s tankami, obojživelnými a pásovými jednotkami a niekoľko typov helikoptér a člnov.

NÁVRH, VÝROBA JEDNOTIEK A VÝVOJ
Jednotky si navrhujete sami. Najprv sa vyberá základ, teda niečo ako podvozok alebo torzo. Na tento základ sa montujú zbrane. Na začiatku je výber komponentov malý, preto treba investovať aj do vývoja. Vyvíjať však nemôžte všetko, lebo peňazí je málo. Hra limituje počet jednotiek, ale nie podľa kusov, ale podľa ich finančnej hodnoty. Lepšia jednotka je samozrejme drahšia a tým ich môžete menej vyrobiť. Treba si jednoducho dobre rozmyslieť čo a koľko toho vyrobíte.

Vývojári nezabudli ani na celkom logickú vec a to zásobovanie. Všetky jednotky používajú muníciu, ktorá im dochádza. Všetky tri strany na to majú špeciálnu budovu a zásobovaciu jednotku. V tomto smere získava Euroásijska dynastia, ktorá má neskôr laserové zbrane a tie dobýjať netreba. Tým získava výhodu hlavne proti robotom UCS, proti ktorým sú lasere obzvlášť účinné. Do vzduchu však nemôžu strieľať, takže proti leteckým jednotkám Lunar Corporation sa nedajú použiť.

MOSTY A PODZEMIE
Občas narazíte na rieku. Vtedy príde vhod most. V hre sú dva typy, užší a širší. Taký most sa občas stáva významné strategické miesto. Hlavne keď jeho druhú stranu stráži nepriateľ, dochádza k ťažkým bojom. Mnohokrát dôjde k zničeniu mosta a postaviť nový je pod nepriateľskou paľbou dosť ťažké, obzvlášť v prípade keď nemáte kvalitné letecké jednotky.

Po vybudovaní vchodu do tunela (výťah) môžete budovať podzemné chodby. Dá sa to využiť pri napadnutí cudzej základne, alebo pri ťažkom útoku tam môžete skryť dôležité jednotky. Niektoré misie sa kompletne odohrávajú v podzemí. Sú to väčšinou špionážne misie, v ktorých je vašou úlohou získať cenné informácie z počítača ukrytého v podzemnom komplexe.

GRAFIKA
Earth 2150 vyšla v roku 2000, ale napriek tomu je grafika ešte aj dnes na veľmi dobrej úrovni. Nič nie je prečačkané a všade dominuje prehľadnosť. Celá hra má pochmúrnu atmosféru, čo len dokresľuje príbeh. Dá sa tu nájsť niekoľko pekných efektov. Striedanie dňa a noci nie je samoúčelné. Viditeľnosť sa v noci zhoršuje a to sa dá takticky využiť. Všetky jednotky a budovy majú svetlá, ktoré môžete ľubovoľne zapínať a vypínať. V hre sa mení aj počasie, od takého normálneho, cez dážď a hmlu až po veľmi pekný sneh. Pomaly padajú vločky, ktoré postupne pokrývajú budovy a stojace jednotky. Veľmi pekne je urobený aj dym, ktorý vychádza z komínov továrni a elektrárni. Terén je spracovaný tiež 3D, ale ako taký nie je veľmi členitý (no sú tu aj vyššie kopce), čo sa dá často takticky využiť. Jediná vec, ktorá sa občas zíde, je možnosť vykopať priekopu, cez ktorú pozemné jednotky neprejdú.

UMELÁ INTELIGENCIA
Umelá inteligencia je asi najkontroverznejšia časť tejto hry. Všeobecne sa objavujú dva názory, buď sa hodnotí ako veľmi dobrá, alebo dajme tomu priemerná. Ja som si nejaké väčšie nedostatky nevšimol, ale svoje jednotky nemôžete nechať bez dozoru. Aj nepriatelia dokážu poriadne potrápiť rýchlymi a ráznymi útokmi.

ZÁVER
Nespomenul som ďalšie budovy, ktoré môžete postaviť. Napríklad radar, obranné veže a ďalšie viac či menej podstatné stavby. Hra obsahuje ešte ďalšie vychytávky, tak napr. môžete vyrobiť falošné jednotky, ktoré potom fungujú ako falošné ciele, alebo sa dá obrazovka rozdeliť na tri časti, takže potom môžete sledovať napr. obidve základne a ďalšie dôležité miesto.

Deprimujúcu atmosféru tejto hry vytvára skutočnosť, že súčasne bojujete s dvoma nepriateľmi, s časom a peniazmi. To len tak v hocakej hre nenájdete. Dôvodov prečo ju hrať aj dnes je ešte viac, napríklad dobrý príbeh, príjemná grafika, ale hlavne tá atmosféra. Earth 2150 patrí medzi náročnejšie stratégie a nejde v nej len o akciu bez rozmýšľania. Pre tých, ktorých nudia nespočetné Command & Conquery a Warcrafty, je to to pravé orechové.

Poznámka: Pre všetkých fanúšikov tejto strategickej série máme dobré správy, pretože štúdio Reality Pumps pripravuje tretí diel pod názvom Earth 2160, o ktorom sa viac dočítate v profile hry.

Zdroj screenshotov: www.gamespot.com, www.mobygames.com

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta nakoniec končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.

ŠPORT

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Slováci našli systém, disciplínu nie.

Neprehliadnite tiež

Priťahujú sa protiklady? Čo hovorí veda o výbere partnera?

Podobnosť a rozdielnosť sú dôležité najmä na začiatku vzťahu.

Vznikli skôr ako koleso. Stručná história erotických hračiek

Skutočný význam dodali umelým penisom antickí Gréci.

Za dva týždne dvesto zemetrasení. Čo to pre Yellowstone znamená

Otrasy môžu byť pokračovaním série zemetrasení z leta minulého roku.

Človek bránil robotovi od Boston Dynamics otvoriť dvere. Neúspešne

Pracovníci testovali, ako sa robot dokáže prispôsobiť problémom.

Samsung začal vyrábať najväčšie SSD disky s kapacitou 30 terabytov

Nový disk je určený pre dátové centrá, servery a podniky.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  4. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  5. Noc architektúry 2018
  6. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  7. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  8. Talent - vzdelanie - úspech
  9. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  10. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 553
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 540
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 464
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 7 095
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 395
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 4 920
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 588
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 512
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 337
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 088