Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Kto požieral koho vo svete druhohorných jašterov

Francúzsko-britská trojica bádateľov objavila zaujímavú fosíliu. Dokladá, že spinosaury, mäsožravé dinosaurie jaštery, sa neživili iba rybami, ako si vedci dosiaľ mysleli na základe ich anatómie, ale aj lietajúcimi jaštermi - pterosaurmi.

Umelecká rekonštrukcia hlavy spinosaura. Z anatómie čeľustí a chrupu vyplýva rybacia diéta.

FOTO - ARCHÍV

Eric Buffetaut z CNRS (obdoba našej SAV) v Paríži (Francúzsko), David Martill z University of Portsmouth (Veľká Británia) a Francois Escuillié z dinosaurieho parku Eldonia v Gannate (Francúzsko) o tom napísali v najnovšom čísle časopisu Nature.

Pterosaurus zo Santany

Fosília pochádza zo severovýchodnej Brazílie. Našla sa tam vo vrstvách geologickej formácie Santana, časť Romualdo, ktoré boli datované do skorej kriedy (krieda, posledný útvar druhohôr, sa začala pred 144 miliónmi a skončila pred 65 miliónmi rokov.) Santana, ktorá v kriede bývala brehom veľkej morskej lagúny, je známa početnými nálezmi fosílií pterosaurov, lietajúcich jašterov. Pterosaurovi patrí aj nájdená fosília.

Bol to takzvaný ornithocheiridný pterosaur, konkrétne druh, ktorý dosahoval rozpätie krídel približne 3,3 metra. Fosíliu tvoria tri stavce. Vedci ich klasifikovali ako krčné, konkrétne číslo 4 až 6. Pozoruhodné je, že na jednej strane krajného, z hľadiska pozície na krku najprednejšieho stavca (číslo 4) zostal odlomený kužeľovitý zub iného jaštera, dinosaura.

Hoci o dinosauroch a vôbec jašteroch jestvuje množstvo paleontologických dokladov, spadajúcich do oblasti anatómie, takéto ukážky "sfosílneného" správania sú veľmi vzácne.

Zub v chrbtici

Zub prenikol do chrbtice a narušil nervový kanál. Ak išlo o lov, napadnutú korisť to muselo prinajmenšom paralyzovať. Z podrobností zuba vyplynulo, že patrí mäsožravému dinosaurovi zo skupiny spinosaurov, ktorých fosílie sú vo formácii Santana takisto hojné.

Spinosaurus však pterosaura, alebo prinajmenšom toto sústo, zjavne neprehltol, lebo stavce pri náleze držali pokope a nie sú na nich ani stopy pôsobenia žalúdočných štiav. Napriek tenkým stenám a pomerne veľkej vnútornej dutine, stavec kládol dinosauriemu zubu veľký odpor. Popri možnosti, že spinosaurus pterosaura ulovil, nemožno vylúčiť, že sa zahryzol až do jeho mršiny.

Tak či onak, sústo neprehltol azda práve pre stratu zuba. Ba zdá sa, že mrchožrútstvo je pravdepodobnejšie, lebo pterosaury boli tiež mäsožravé tvory a mäsožravce sa navzájom lovia skôr výnimočne.

Čím sa vlastne živili?

Fosília je iba druhá, ktorá preukazuje vzťah dinosaurov a pterosaurov. Tou prvou bola holenná kosť azdarchidného pterosaura, v ktorej zostal zub troodontidného dinosaura.

Čo sa týka spinosaurov, ich predĺžené čeľuste, vlniace sa rady zubov a zuby krokodílieho typu vedcov viedli k názoru, že sa živili rybami. Naznačovali to aj čiastočne strávené rybie šupiny v telovej dutine jedného spinosaura. Pri tej istej spinosaurej fosílii sa však našli aj kosti mladého bylinožravého dinosaura iguanodona, takže otázka spinosaurej diéty zostala sčasti otvorená. Nový nález však dokazuje, že spinosaury si občas "zahryzli" aj do pterosaurov.

Pavol Ďurka prichádza v sprievode polície na Okresný súd.

Obvinenia priamo nepotvrdil ani kajúcnik.

Inšpekcia udrela tvrdo, v nesprávny čas.

Štart lode SpaceX s vesmírnymi turistami.

Loď vystúpi do výšky 575 kilometrov, posádka pobudne vo vesmíre tri dni.

Bude pršať presne o 1200 rokov?

a 1 ďalší 15. sep