Guild Wars – revolúcia v žánri MMORPG?

Online hrám sa na našom servery veľmi nevenujeme, pretože množstvo hráčov majúcich pevné pripojenie a ešte aj zdroje na mesačné platenie poplatkov, nie je veľa. To všetko však môže zmeniť Guild Wars, jedná z mála MMORPG bez poplatkov.

Počas tohtoročného veľtrhu E3 (Electronic Entertainmnet Expo), ktorý sa odohrával od 12. do 14. mája v Kalifornskom L.A., sme tento rok videli veľa nových hier a „hračiek“, ale i dôležitých informácií zo sveta elektronickej zábavy. A práve túto dobu si vybrali výrobcovia Guild Wars, ktorí pracovali aj na tituloch ako Diablo, Warcraft, Starcraft (odčlenili sa od pôvodného týmu Blizzard a vytvorili firmu ArenaNet) na to, aby ukázali svetu svoje dielo, na ktorom pracujú už skoro 2 roky. Kedže na E3 sa dostanú iba vydavatelia, výrobcovia hier a hlavne mnohí novinári, obyčajní hráči nikdy nemajú možnosť si odskúšať nové hry. ArenaNet spolu vydavateľskou spoločnosťou NCSoft sa toto rozhodli zmeniť vydaním maličkého klienta (iba 64Kb), cez ktorý sa dalo do hry zapojiť v dňoch veľtrhu. Hráči sa takto mohli zadarmo na tri dni zapojiť do hry, z ktorej vám teraz prinášame dojmy a postrehy. Už vopred môžem povedať, že sú pozitívne.

MMORPG – čo to vlastne je?
Na úvod by som rád ešte tým, ktorí sa nikdy nestretli s pojmom MMORPG ujasnil túto zvláštnu skratku. Mnohí asi poznate RPGčka. Sú to jednoducho hry, v ktorých hrajete rolu určitého hrdinu a plníte s ním rôzne úlohy väčšinou iba sám na počítači, alebo za použitia papiera a s kamarátmi, ale to už je na úplne iný článok. O tom aj nasvedčuje preklad do angličtiny „Role-Playing Game“ (hrajete rolu dajakej postavy). MMORPG je jednoducho RPG, ktorá sa odohráva v online svete bez možnosti hrávať ju v singleplayeri. Je to jednoducho Massive Multiplayer Online Role-Playing Game. V takomto svete je maximálna voľnosť (podobná Elder Scrolls III: Morrowind) a voľná komunikácia, obchodovanie a boj medzi živými hráčmi. Trend MMORPG doráža pomaličky aj ku nám. Dôvod malej popularity tohto žánru je, že za hry musí každý hráč mesačne platiť v priemere 10-20 dolárov mesačne, čo nie je u nás na Slovensku vždy možné. Toto pravdepodobne Guild Wars zmení.

Modem a nedostatok peňazí? Nevadí!
Výrobcovia totiž pristúpili k razantnému kroku a rozhodli sa, že po zakúpení hry, hráč nemusí nič platiť, aby hral online. Toto je pre tento žáner revolučné, lebo takto môže hra vtiahnuť do svojho sveta doslova milióny ľudí, ktorí predtým nemali možnosť takéto niečo vyskúšať. Viesť obrovský server, na ktorom hrajú tisícky hráčov, nie je nič jednoduché a hlavne to nie je lacné. V iných MMORPG je takýchto serverov viacero (väčšinou podľa kontinentov) , čím sa umelo vytvára pocit, že hráte s ľuďmi z celého sveta. Guild Wars (GW) bude mať iba jeden centrálny server, takže hráč fakt bude mať možnosť hrať s hráčmi z celého sveta a to iba za poplatok za pripojenie na internet. To musí byť aspoň 56Kb, čo znamená, že aj tí s najpomalším pripojením sa môžu pustiť do hry, kvôli skvelému sieťovému kódu od veteránov na hernej scéne (ArenaNet). Ja som osobne hru testoval na ADSL, ale na internete (hlavne na fórach) je vidno, že aj modemistom táto hra beží perfektne.

Nová streamovacia technológia hry umožní ArenaNetu v reálnom čase updatovať hru vo všetkých oblastiach. Hra totiž vždy pri načítaní lokácie hľadá na internete update pre danú lokáciu alebo pre celú hru. Tak to vyzerá, ako keby ste tie updaty už mali na počítači. Toto je veľký krok do budúcnosti a pravdepodobne už čoskoro, keď internet bude mať každý, tento systém uvidíme aj v iných hrách. Presne táto istá technológia umožnila malú veľkosť dema.

Ako si teda môžu výrobcovia dovoliť viesť jeden server a ešte k tomu nežiadať žiadne poplatky? Celá hra totiž funguje na trošku inom princípe ako klasické MMOPRG. Voľnosť pohybu v prostredí tu je plne zakompovaná, ale funguje tak, že samotní hráči sa v masách stretnú iba v určitých oblastiach, ktoré pripomínajú mestá alebo dediny. Tu môžu hráči obchodovať (nebolo dostupné v deme), rozprávať sa s inými hráčmi, alebo mnohé iné veci, ktoré opíšem neskôr. Potom existujú lokácie, kde hráči hrajú v určitej oblasti ako singleplayer hru a bojujú o nové úrovne postavy a získavajú nové predmety. Spoločne budú hráči bojovať v tzv. Guildoch (cech, spoločenstvo), ktorých priame vytvorenie nebolo prístupné v deme, ale bola tu možnosť hry s hocikým na internete bez nejakých záväzkov (Cooperative Mode) v skupine - akoby singleplayer misie proti počítačovo riadeným postavám a monštrám (každá skupina získa vlastnú kópiu misie, aby zbytočne nebrali zo servera príliš veľa, keby bolo na jednej mape mnoho hráčov). V Arena misiách su náhodne vybrané tými po štyroch, ktoré sa postavia proti sebe a bojujú. To, že ste spolu s mnohými ľudmi iba v mestečkách (ak je kontakt s inými hráčmi stály, nároky na rýchlosť servera sú mnohonásobne väčšie), umožnilo výrobcom odstrániť platenie pravidelných poplatkov. Po „krátkom“ úvode o systéme hry prejdem k prvej veci, čo sa diala po inštalácii.

Postavy – nie sú tu elfovia
Pri vytvorení postavy ste mali už v demoverzii mnoho možností. Bol tu dostupný výber 6 povolaní (warrior-bojovník, ranger-hraničiar, monk-mních, necromancer-čierny čarodejník, mesmer-iluzionista, elementalist-čarodejník živlov), výber pohlavia, výzoru tváre a veľa iných vecí. Hráč si musí vybrať hlavné povolanie (výzor a hlavné schopnosti) a druhotné (vedľajšie schopnosti) pre každú postavu. Každá je úplne odlišná od druhej (aj výzorovo aj schopnosťami) a hráč môže štylizovať postavu podľa toho, či rád bojuje, strieľa z luku, čaruje alebo oživuje. Každé povolanie má presné miesto v skupine a dobrý výber pre váš štýl hrania je naozaj potrebný. V plnej hre bude možnosť kompletnej konfigurácie postavy až do takých detailov ako je farba očí vašej postavy. Ja sa rád hrám s nastaveniami výzoru, takže ešte sa mám(e) na čo tešiť.

Demo malo uzamknuté postavy na úrovni 15, o ktorom výrobcovia tvrdia, že to je základný level, kde už sú základné schopnosti vyvolané dvoma povolaniami vytvorené. Hráč má teda od začiatku 8 schopností, ktoré si môžete vymieňať za iné, ak získa od padnutých nepriateľov tzv. Skill Gem. Ten vás naučí schopnosť, ale iba vtedy ak ten kryštál je vhodný pre jedno z vašich povolaní a ak máte dosť bodov na naučenie sa novej schopnosti (získané keď vám stúpne level, alebo keď dostávate nové skúsenosti - experience) a nájdete učiteľa pre danú triedu. Všetci títo učitelia boli na veľkom námestí v hlavnom mestečku. Všeobecné menenie schopností/kúziel je možné iba v priestupných mestečkách. V boji ich vždy môžete mať iba 8. Takto môžu aj nováčikovia v hre poraziť veteránov. Väčšinou tu ide iba o taktiku boja a efektivite kúzla/schopnosti na nepriateľovi.

Veľmi zaujímavá vec v hre je tzv. Dye (farba), ktorá vám umožní zafarbiť si hocijakú časť oblečenia (alebo výzbroja) na farbu danú samotnou fľaštičkou. Toto bude pravdepodobne často používané guildami, aby sa odlíšili od iných. Veľmi to pomáha autentickosti boja.

Jediná vec čo sa mi pri vytváraní postavy nepáčila, bolo to, že tu boli iba ľudia a žiadny elfovia, trpaslíci atď. Výrobcovia ani neplánujú takéto osoby pridať, ale možno nátlakom hráčov sa do hry dostanú. Všetky vami vytvorené postavy (môžete ich mať viac ako jednu) sú uložené na hlavnom firemnom serveri, takže môžete hrať naozaj hocikde na svete so všetkými svojimi nastaveniami.

Ovládanie
Hru a boj vidíte z pohľadu tretej osoby a hráč môže voľne točiť kameru okolo svojho charakteru. Ovládanie hry, útokov, pohybu kamery, je takmer identické s hrou Dungeon Siege, veľmi kvalitnou RPG, Kamera sa točí myšou. Pohybuje a útoči sa kliknutím alebo za použitia šípiek alebo kláves WSAD. Na obrazovke máte tiež 8 vybratých schopností, na ktoré klikáte počas bojov (bojové kúzla), alebo po boji (oživovacie kúzla). Tento panel budete používať často, takže si naň zvyknete.

Po hernom svete sa vo väčšine MMORPG pohybujete strašne pomaly, ak sa chcete presunúť z jedného miesta na druhé, lebo musí bežať cez celý herný svet. Tu, kedže sú misie trošku inač robené, sa môžete jednoduchým kliknutím na lokáciu na mape presunúť na dané miesto. Takto sa môžete rýchlo presúvať z jedného miesta na druhé. Samozrejme, miesta nie sú oddelené, ale môžete prechádzať z jedného do druhého cez portály, ktoré sú jednoducho na to, aby vám hra načítala lokáciu.

Boj

Boj prebieha v reálnom čase, ale s prvkami ťahovej hry. Kedže kliknutím vyberáte protivníka na, ktorého budete útočiť (na ľudí vo svojej skupine nemôžete útočiť vôbec a proti iným hráčom iba v Arene), útok je veľmi organizovaný a nikdy sa mi nestalo, že by som sa stratil, aj keď na obrazovke bolo mnoho nepriateľov a hráčov. Počas boja vyberáte už spomenuté kúzla/schopnosti, ktoré napr. zvýšia účinnosť kúzla, váš život, alebo dokážu zakliať nepriateľa. Na používanie kúziel potrebujete Energy, ktorej množstvo má každý hráč iné (podľa povolania). Na niektoré potrebujete adrenalín, ktorý sa nabíja iba vtedy, keď bojujete. Aby som to lepšie opísal, uvediem príklad. Existuje útok, ktorí zhodí protivníka na zem, ale tento útok môžete uskutočniť až po niekoľkých úderoch do nepriateľa, t.j. zvýši sa vám dočasne adrenalín. Toto je celkom revolučné pre RPG a príjemne to pridáva na reálnosti.

Hrateľnosť
Hrateľnosť hry je zatiaľ veľmi dobrá, ale pravdepodobne nie pre každého. Ak nemáte radi fantastické svety alebo RPG, tak táto hra pre vás asi nebude, ale nevylučujem, že sa vám zapáci. Ja mám osobne veľmi rád kvalitné RPG, ale nie také, ktoré su určené hardcore hráčom. Musí tam byť rovnosť medzi komplexnosťou, náročnosťou a zábavou, a to Guild Wars podľa mňa ponúka. Veľmi zaujímavý prvok hrateľnosti je, že nežijete iba v počítačovo riadenom svete, ktorý je po dlhšom čase veľmi stereotypný, ale „žijete“ vo svete kde stretávate ľudí podobných sebe, a nie iba „mŕtve“ počítačové mátohy. Mnohokrát sa mi stalo, že misia v hre nemohla byť dokončená bez koordinácie týmu, t.j. diaľkové jednotky (lukostrelci, mágovia) začali útok a v priebehu boja tí, čo mali oživovacie kúzla, oživovali tých, ktorí ťažko bojovali so sekerami a mečmi priamo s nepriateľom. Viackrát som si odskúšal veliteľský post (na začiatku misie sa hráči neformálne dohodnú, kto ich bude viesť) a môžem potvrdiť, že na boj treba kvalitnú stratégiu. Raz moju skupinu zničila malá skupinka príšer, ktorá prišla odzadu z ničoho nič a my sme jednoducho nestihli ani reagovať.

Veľmi dobrá vec v hre je, že každý hráč (bez rozdielu povolania) má na začiatku 2 schopnosti. Jedna z nich umožňuje oživiť jedného spolubojovníka v boji, ale iba raz za celú misiu. Toto je tiež veľmi taktický prvok, ktorý by sa nemal prehliadnuť pri tvorení stratégie. Druhá schopnosť vám umožní zvýšiť si život o 50 bodov, čo je dosť veľa, ale nie príliš. Toto kúzlo vás nestojí energiu, ale môžete ho použiť iba raz za 10 sekúnd a počas oživovania ste úplne odokrytý (útok nepriateľa vám zoberie 99,9%). Život a energia sa dobíja automaticky po niekoľko sekundách nebojovania, takže táto schopnosť je dobrá pre rýchle oživenie v boji. Kúziel a schopností je v hre mnoho a trvalo by dlho, kým by som ich všetky opísal, takže pre viac info choďte na oficiálnu stránku hry. 

Dobré by bolo tu spomenuť, že keď zomrie vaša postava v singleplayer misii, jej max. život klesne o 15% a oživí sa na najbližšom oživovacom bode. Život sa naspäť vráti pôvodnú hodnotu, keď vojdete do dajakého mesta. Ak zomriete v multiplayer misii a všetci z vašej skupiny už tiež zomreli, ste premiestený do miesta začiatku misie (úvodné miesto kde si tvoríte svoju skupina, s ktorou budete bojovať v multiplayer misii).

Grafika – „Fantasy Filter“
Hra je po grafickej stránke prekrásna a o tom svedčia i priložené obrázky. Výrobcovia sa rozhodli, že najnižšie rozlíšenie 800x600. Sú tu asi štyri úrovne detailov, z ktorých veľmi dobré vyzerá tzv. Fantasy Filter (tak ho nazývaju v ArenaNet), ktorý jemne rozmaže obraz a vytvára pocit fantasy sveta. Osobne mi tento filter niekedy vadil, ale väčšinu času to príjemne spríjemňovalo hru. Na mojom stroji (AthlonXP 3000+, 512Mb DDRAM, GeForce FX5600XT) mi hra bežala okolo 20-30 obrázkov za sekundu s filtrom zapnutým (max. detail). To znamená, že to trošku sekalo iba tam, kde bolo naraz veľa postáv – v mestečkách, ale pri boji to bežalo pekne. Niekedy sa mi stalo, že sa jednoducho postavy prelínali. Jednoducho modely zapadli do seba, keď som stál blízko inej postavy, ale toto nie je vážny problém, a sa stáva iba zriedkavo. Žiadne iné grafické chybičky som nezaznamenal

Zhrnutie
Táto hra obsahuje množstvo inovácií a potrebovala by aspoň 15 strán, aby bolo všetko v článku popísané. Táto hra má pred sebou naozaj ambicióznu budúcnosť. Možnosť hry cez modem, cena (bez mesačných poplatkov) a možnosť hrať kdekoľvek na svete, urobí z tejto hry naozaj kvalitnú titul. Výrobcovia plánujú vydávať datadisky každých cca. 6 mesiacov, ktoré do hry pridajú nové lokácie, predmety a podobné veci. Tieto datadisky asi budú o niečo lacnejšie než originálna hra a nebudete si ich musiet kúpiť, aby ste navštívili nové lokácie. Nebudete však môcť používať nové predmety a kúzla.

Guild Wars si pravdepodobne nájde veľa fanúškov po celom svete a predpokladám, že aj u nás na Slovensku. To sa uvidí, keď táto hra ku koncu roka vyjde. Určite prinesie oveľa taktickejšie ponímanie RPG so skupinovým bojom.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

TEST

Testovali sme Samsung Galaxy S8, smartfón z iného sveta

Novinka Samsungu je krásna a má množstvom nových technológií. Chceli by sme ju vlastniť, ale nie používať.

Pokus českých vedcov ukázal podmienky, v ktorých mohol vzniknúť život

Nový výskum nadväzuje na slávny experiment z 50. rokov minulého storočia.

Bratislava ukáže, aká bude budúcnosť technológií

Medzinárodná konferencia TechSummit & Gadget Expo sa odohrá 10. až 11. mája 2017.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 407
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 571
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 847
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 762
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 730
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 866
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 943
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 785
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 618

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop