Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Metán v atmosfére Marsu je ďalšou záhadou červenej planéty

Pripraví nám pôda v Meridiani Planum veľké prekvapenie? FOTO - NASA/JPL

Z viacerých zdrojov sa aj v našich médiách objavili správy, týkajúce sa potenciálne jedného z najpozoruhodnejších objavov vo výskume Marsu. Európski aj americkí odborníci nezávisle od seba objavili v jeho atmosfére metán. Dosiaľ známe, stále však oficiálne nepotvrdené fakty zhrnul Steve Connor v britskom denníku The Independent.

Európsky tím, analyzujúci údaje zo spektrometra na palube sondy ESA (Európska kozmická agentúra) Mars Express, vedie Vittorio Formisano z Ústavu fyziky a medziplanetárnych vied v Ríme. Podľa výsledkov týchto bádateľov obsahuje marsovská atmosféra 10 až 10,5 miliardtín metánu. Americký tím zasa využíva pozorovania z niekoľkých veľkých ďalekohľadov na povrchu Zeme, vybavených citlivými spektroskopmi. Vedie ho Michael Mumma z Goddardovho strediska vesmírnych letov NASA v Greenbelte (Maryland, USA). Tento tím nielen metán zachytil, ale údajne sa mu podarilo zmerať aj rozdielne obsahy tohto plynu v ovzduší nad rôznymi oblasťami planéty. Zhodou okolností najviac práve nad dávnym morským dnom Meridiani Planum, kde sa teraz nachádza výskumné vozidlo Opportunity. Premennosť obsahu metánu poukazuje na nejaký podpovrchový zdroj, pumpujúci ho do atmosféry.

Pozoruhodnosť objavu spočíva v tom, že metán sa pomerne rýchlo (za asi 300 rokov) rozkladá účinkami ultrafialového žiarenia Slnka. Do marsovského ovzdušia ho preto čosi musí nepretržite dopĺňať. Okolo podstaty tohoto "čosi" sa krúti pikantnosť celej otázky. Na Zemi je totiž atmosférický metán vedľajším produktom metabolizmu životných foriem - od mikróbov, ako sú archeóny a baktérie, cez bachory prežúvavcov až po ryžové polia. Na druhej strane sú však mysliteľné aj viaceré geologické vysvetlenia jeho produkcie. Preto treba získať čo najviac údajov, aby sa dali robiť zmysluplné závery. Vedci z ESA i NASA intenzívne pracujú na potvrdení dosiaľ získaných meraní. Keď sa objaví dôkladná oficiálna správa, venujeme jej náležitú pozornosť.

V škole v Plešivci je v karanténe aj 30 percent učiteľov na druhom stupni.

Laboratóriá otestovali 6 785 PCR vzoriek.

a 2 ďalší 51m

Nasi Motlagh je jednou z tvárí festivalu Fjúžn.

a 1 ďalší 17. sep

Hrebeň Wdowiak.

Preprava stavebného materiálu na Mars by bola astronomicky drahá.

ČTK 18. sep