Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Vedci prečítali genetický základ už tretieho cicavca

Potkan hnedý - škodca i pomocník ľudstva. FOTO - NATURE

Medzinárodné výskumné konzorcium na čele s Richardom Gibbsom z Baylor College of Medicine v Houstone (USA) oznámilo v najnovšom čísle časopisu Nature hlavné výsledky sekvenovania genómu ďalšieho cicavca. Po človeku a laboratórnej myši poznáme súhrnnú genetickú informáciu ďalšieho laboratórneho zvieraťa - potkana.

Počet génov, porovnateľný s človekom

Genóm laboratórneho kmeňa BN potkana hnedého (Rattus norvegicus) obsahuje menej ako tridsať tisíc génov. To je podobný počet, ako majú človek a myš. Väčšina z nich pretrvala bezo zmeny od čias posledného spoločného predka týchto troch druhov, ktorý žil v druhohorách, pred zhruba 75 miliónmi rokov.

Na línii od tohto predka k malým hlodavcom však došlo k viacerým veľkým zmenám genómu, tak ako aj na línii vedúcej od primátov k človeku. Potkan sa tiež vyvíja intenzívnejšie ako myš. Veľkosťou 2,75 miliardy báz DNA sa potkaní genóm nachádza presne "na polceste" medzi ľudským (2,9 miliardy báz) a myším (2,6 miliardy báz).

Gény špecifické pre potkana, ktoré myš nemá, sa týkajú najmä produkcie feromónov čiže pachových látok, imunity, vnímania chemických látok, ich detoxifikácie v organizme a štiepenia bielkovín. Na druhej strane sa genómy oboch hlodavcov pochopiteľne značne prekrývajú.

Zo 40 percent možno sekvencie človeka, myši a potkana zoradiť vedľa seba. Časť tohto množstva (asi 5-6 percent celého genómu) je v prípade potkana pod tlakom prírodného výberu, čo je porovnateľné s myšou a človekom, zvyšok sa vyvíja neutrálne. Miera zdvojovania sekvencií je pri potkanovi asi trojpercentná - opäť na polceste medzi myšou (1-2 percentá) a človekom (5-6 percent). Bádatelia identifikovali potkanie náprotivky takmer všetkých génov, podieľajúcich sa na vážnych chorobách človeka.

Vitajte v dobrej spoločnosti!

Vysoko kvalitná "predbežná" genetická sekvencia potkana, úplná z vyše 90 percent, nájde mnohonásobné využitie v biomedicíne. Popri hlavnom článku v Nature prináša jej čiastkové podrobnosti ďalších 30 článkov v aprílovom čísle časopisu Genome Research. Na tomto obrovskom úspechu modernej genetiky sa podieľali vedci z vyše 20 tímov v USA, Kanade, Veľkej Británii, Nemecku, Švédsku, Španielsku a Švajčiarsku.

Potkan, jedno z emblémových zvierat čínskej a indickej mytológie, je z ľudského pohľadu súčasne prekliatím aj požehnaním. Predstavuje poľnohospodárskeho a potravinového škodcu. Je rezervoárom a prenášačom mikrobiálnych pôvodcov vyše 70 vážnych infekčných chorôb. Na druhej strane si bez laboratórneho potkana už takmer 200 rokov nemožno predstaviť skúmanie príčin a hľadanie liečby týchto a mnohých iných ľudských chorôb.

Azda najvýznamnejším bezprostredným prínosom sekvenovania potkanieho genómu je výrazné rozšírenie možnosti porovnávať architektúru a podrobnosti genómov cicavcov. Veď porovnávanie je všeobecne srdcom vedeckého pokroku. Popri spomenutých troch dokončených druhoch sa pracuje na sekvenovaní genómov šimpanza, makaka, psa, kravy a vačice. No ako v komentári v Nature napísala Kerstin Lindbladová-Tohová z Massachusetts Institute of Technology (USA), "už traja tvoria spoločnosť".

Štefan Hamran.

Hamrana odporučilo len šesť poslancov výboru.

Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

Fico sa snaží, aby jeho sympatizanti udalostiam rozumeli čo najmenej.

Prehliadku Scandi v pondelok 25. januára otvorí dokument o aktivistke Grete Thunbergovej – Greta.

Dokument uvádza prehliadka Scandi.