Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Európsky ďalekohľad zachytil najvzdialenejšiu galaxiu

Kozmická rekordmanka (v krúžku), ako ju vidíme cez zoskupenie galaxií Abell 1835. FOTO - ESO

Päťčlenný francúzsko-švajčiarsky tím astronómov objavil európskym ďalekohľadom v Chile najvzdialenejší známy kozmický objekt. Jeho svetlo sa vydalo na cestu k Zemi v dobe, keď vesmír nemal ani tri percentá svojho dnešného veku! Latku kozmického vzdialenostného rekordu posunuli o hodný kus ďalej iba dva týždne po jeho predchádzajúcom zhodnotení.

Svetlo z počiatkov vesmíru

Bádatelia na čele s Roserom Pellóom z Observatoire Midi-Pyrénées v Toulouse si najprv vytipovali niekoľko slabo svietiacich, očividne veľmi vzdialených galaxií. Podrobné pozorovania jednej označenej Abell 1835 IR916 ukázali, že leží 13,23 miliardy svetelných rokov (1 svetelný rok = 9,46 bilióna km) od nás. Svetlo, ktoré vedci zachytili, bolo vyžiarené v čase, keď mal vesmír iba 470 miliónov rokov (dnes 13,7 miliardy).

Rekordmanka má len asi desaťtisícinu hmotnosti našej Mliečnej cesty. Patrí zrejme k stavebným kameňom, ktorých zrážkami a splývaním neskôr vznikali veľké galaxie ako Mliečna cesta. Umožňuje skúmať zaujímavú fázu evolúcie vesmíru. Expandujúca hmota v ňom po veľkom tresku ochladla a znepriehľadnela. Zavládla "doba temna". Gravitácia však hmotu onedlho na mnohých miestach skoncentrovala a zahustila zvláštnym spôsobom: akoby sa nabaľovali snehové gule. Stredy koncentrácií sa čoraz viac zohrievali. Vznikajúce objekty napokon zažiarili. Vo vesmíre sa opäť rozsvietilo, čo trvá dodnes. Abell 1835 IR916 je z tejto "doby renesancie".

Ostrovy hviezd, plynu a prachu

Galaxie sú akési vesmírne ostrovy hviezd, plynu a prachu. V ich stredoch zrejme bez výnimky sídlia supermasívne čierne diery. Naše Slnko (a jeho planéty vrátane Zeme) patrí spolu so 100-300 miliardami ďalších hviezd do galaxie Mliečna cesta čiže našej Galaxie. V nami pozorovanom vesmíre existujú stovky miliárd galaxií rôznych veľkostí a tvaru.

Objav umožnila citlivá kamera ISAAC, zachytávajúca infračervené žiarenie. Používa sa v systéme VLT (Very Large Telescope) na observatóriu európskych krajín Cerro Paranal v severočílskej púšti Atacama. VLT tvoria štyri ďalekohľady s priemerom objektívu 8,2 m a niekoľko pohyblivých pomocných ďalekohľadov s priemerom objektívu 1,8 m. Jednotlivé ďalekohľady možno rôzne kombinovať a v súhrne je VLT najvýkonnejším astronomickým prístrojom na svete. VLT však tentoraz pomohol tzv. efekt gravitačnej šošovky. Na spojnici Zeme s novoobjavenou držiteľkou kozmického vzdialenostného rekordu leží zoskupenie galaxií Abell 1835. To 25- až 100-krát zosilnilo jej prechádzajúce svetlo. Ďalekohľadu, zložke VLT, tým de facto zväčšilo objektív z 8,2 m na 40-80 metrov! Najväčšie objektívy v súčasnosti majú dva 10-metrové Keckove ďalekohľady na havajskom observatóriu Mauna Kea.

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.