Preteky robotov sa skončili fiaskom

Veľkým fiaskom sa skončili v sobotu v Kalifornii dlhoočakávané preteky robotov, ktoré vyhlásila Americká armádna agentúra pre vývoj obranných technológií (DARPA). Úlohou súťažiacich bolo predviesť autonómne vozidlo, ktoré by dokázalo bez vodiča a ľudskej


Budhistickí mnísi ponúkli všetkým účastníkom možnosť posvätiť ich robotov. Ponuku prijal iba tím Phantasm s robotom Ladibug. Neprešiel ani testovacím kolom a na štart sa nedostal.

FOTO - ČTK/AP

Veľkým fiaskom sa skončili v sobotu v Kalifornii dlhoočakávané preteky robotov, ktoré vyhlásila Americká armádna agentúra pre vývoj obranných technológií (DARPA). Úlohou súťažiacich bolo predviesť autonómne vozidlo, ktoré by dokázalo bez vodiča a ľudskej pomoci v čo najkratšom čase prekonať 229 kilometrov dlhú trasu z Los Angeles do Las Vegas cez púšť Mojave.

Pentagon totiž plánuje v priebehu desiatich rokov zmeniť štruktúru armády tak, aby tretina automobilov nevyžadovala ľudskú posádku a znížili sa tak straty na životoch vojakov. Inšpiráciu pre riešenie tejto úlohy hľadal práve vo výskumoch účastníkov súťaže a úspešnému tímu mala pripadnúť odmena milión dolárov.

Z pätnástich favoritov sa však siedmi v sobotu ani neodlepili od štartu a ostatní skončili svoju púť na dohľad od štartovacej línie. Najďalej sa podarilo dostať Red Teamu, ktorý prešiel päť percent trasy - na 12. kilometri však zišiel z trate, narazil do skál a skončil v plameňoch.

Ostatní účastníci mali problémy s brzdovými systémami, navigáciou, zlyhaním ovládania motora či prevrátením s následným únikom paliva. Na trati prinieslo všetkým značné problémy prekonávanie prekážok, akými boli hrádza, oplotenie či drôty.

"Niektoré vozidlá dokázali sledovať kurz veľmi presne, ale nevideli pred sebou prekážky. Iné boli zasa skvelé v rozoznávaní prekážok, ale netrafili na vyznačenú trasu, alebo ich desil vlastný tieň a mali halucinácie aj o prekážkach, ktoré neexistovali," povedal pre CNN šéf súťaže Tom Strat.

Od motorky po kamión

Do súťaže sa zapojilo 21 amerických tímov, zväčša z akademickej a výskumnej sféry. Iba pätnásť z nich však získalo oprávnenie na štart v púšti.

Pred ňou museli tímy dodať projektovú dokumentáciu, predviesť inteligenciu systému v praxi a demonštrovať na cvičisku, ako sa ich "robot na kolesách" dokáže vysporiadať s prekážkami.

Cieľom nebolo vytvoriť "buldozér", ktorý prerazí cez každú nástrahu, ale inteligentný systém schopný upraviť vytýčenú trasu tak, aby dorazil na miesto určenia v čo najkratšom čase.

Súťažné tímy predstavili zväčša modifikované terénne automobily aj viackolesové vozidlá vlastných konštrukcií. Najmenší štvorkolesový systém iba o málo prevyšoval kompaktný rám podvozku, najrozmernejším bol zasa modifikovaný kamiónový ťahač tímu TerraMax navrhnutý pre americké námorníctvo. Raritou bol dvojkolesový motocykel Blue Teamu.

Ako nahradiť vodiča

Po technickej stránke je samostatný pohyb robota veľmi komplikovanou úlohou, ktorá vyžaduje výkonný výpočtový potenciál a inteligentný softvér, ktorý zabezpečí v každom okamihu správne rozhodnutie. Spracovanie vstupných informácií získaných zo senzorov a párovaných kamier zabezpečujúcich stereoskopické videnie prebiehalo vo väčšine systémov na viacerých úrovniach tak, aby bol centrálny systém čo najmenej zaťažený. Inteligentné senzory dodávali medzičlánku už vyhodnotené dáta. Do centrálnej riadiacej jednotky sa tak dostávali čiastočne spracované informácie spolu s obrovským množstvom vizuálnych údajov z kamerových systémov.

Zaujímavým príkladom nabitým technológiami bol "víťazný" upravený Hummer Red Teamu, ktorý v útrobách skrýval desiatky procesorov Xscale vyhodnocujúcich údaje zo senzorov, štyri dvojprocesorové systémy Intel Xeon a štyri systémy Intel Itanium II. Softvér, ktorý na tejto výkonnej platforme bežal, musel zabezpečovať spracovanie údajov z máp, plánovanie trasy, riadenie mechanizmu automobilu, priebežný monitoring údajov a ich vyhodnocovanie. Svoju úlohu pri jazde priemernou rýchlosťou 25 až 30 kilometrov za hodinu zohrávala každá sekunda.

Príliš zložité úlohy

Dve hodiny pred hlavnou jazdou dostali tímy CD nosič s tisíckou navigačných bodov s presnosťou na vzdialenosť 15 centimetrov, ktoré vyčlenili okraje trasy. Na tej sa nachádzali stromy, skaly, prepadliská, vodné priekopy, telegrafné stĺpy i prudké stúpania aj klesania, teda všetko, čo sa môže nachádzať v prostredí púšte a dokáže sa s tým vysporiadať terénny automobil s pohonom všetkých kolies. V púšti sa museli súťažiaci vyhýbať aj ostatným robotom, ktoré nesmeli obmedzovať v jazde či do nich narážať.

Na priebeh súťaže dozerali mobilní rozhodcovia vybavení vysielačkami, ktorí boli kedykoľvek pripravení robota stlačením "tlačidla smrti" dočasne zastaviť. (Jeden z pozastavených systémov sa už po opätovnom spustení nespamätal.)

Z pretekov sú automaticky diskvalifikovaní i tí roboti, ktorí opustia vopred vyčlenené hranice trasy.

Zdá sa, že týchto úloh bolo na robotov priveľa a na preteky autonómnych automobilových systémov ešte čas nedozrel. Miliónová odmena je však naďalej k dispozícii a ďalšie kolo pretekov by malo byť vyhlásené o dva roky.

Výzva pre budúcnosť

Myšlienka autonómneho riadenia automobilov je i napriek neúspechu výzvou pre budúcnosť. Okrem armádneho nasadenia a využitia technológií pri mechanizovanom prieskume vesmíru nás v budúcnosti čaká i použitie v každodennom živote.

Zjednodušené inteligentné mechanizmy prispejú k zvýšeniu bezpečnosti automobilov, kde bude ich úlohou sledovať okolitú premávku, vyhodnocovať situáciu a predchádzať nehodám.

Automatizáciu využijú i poľnohospodári, ktorí by mohli mechanizáciu vyslať na polia bez vodičov. Počítačový systém bude môcť v budúcnosti vyhodnocovať nastavenia nástrojov a mechanizmov pre každý meter pozemku zvlášť. Roboty by mali ľudí zastúpiť aj v nebezpečnom banskom priemysle.

Pomocnú ruku poskytne technika i postihnutým, ktorí budú môcť okrem špeciálne cvičených zvierat využiť i techniku vo forme osobných robotov. Roboty nájdu využitie i v zdravotníctve či pri automatizácii prísunu surovín a distribúcie výrobkov.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 785
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 607
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 326
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 128
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 579
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 596
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 244
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 006
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 797
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 721

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerajú svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Vedci predpokladajú, že okolo každej hviezdy krúži aspoň jedna planéta.

V Anglicku chcú mobilnú sieť posilniť balónmi, autami aj dronmi

Ak treba signál a rýchle spojenie, netreba hneď stavať vysoké veže.

Microsoft meškal so záplatami, neopravil dve vážne chyby vo Windowse

Počítače firiem nemusia byť chránené proti všetkým slabinám systému.

Samsung chce upraviť a znova začať predávať svoje horiace smartfóny

Upravené mobily neskončia na recyklačných linkách, dostanú sa opäť do rúk spotrebiteľov rozvojových trhov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop