Preteky robotov sa skončili fiaskom

Veľkým fiaskom sa skončili v sobotu v Kalifornii dlhoočakávané preteky robotov, ktoré vyhlásila Americká armádna agentúra pre vývoj obranných technológií (DARPA). Úlohou súťažiacich bolo predviesť autonómne vozidlo, ktoré by dokázalo bez vodiča a ľudskej


Budhistickí mnísi ponúkli všetkým účastníkom možnosť posvätiť ich robotov. Ponuku prijal iba tím Phantasm s robotom Ladibug. Neprešiel ani testovacím kolom a na štart sa nedostal.

FOTO - ČTK/AP

Veľkým fiaskom sa skončili v sobotu v Kalifornii dlhoočakávané preteky robotov, ktoré vyhlásila Americká armádna agentúra pre vývoj obranných technológií (DARPA). Úlohou súťažiacich bolo predviesť autonómne vozidlo, ktoré by dokázalo bez vodiča a ľudskej pomoci v čo najkratšom čase prekonať 229 kilometrov dlhú trasu z Los Angeles do Las Vegas cez púšť Mojave.

Pentagon totiž plánuje v priebehu desiatich rokov zmeniť štruktúru armády tak, aby tretina automobilov nevyžadovala ľudskú posádku a znížili sa tak straty na životoch vojakov. Inšpiráciu pre riešenie tejto úlohy hľadal práve vo výskumoch účastníkov súťaže a úspešnému tímu mala pripadnúť odmena milión dolárov.

Z pätnástich favoritov sa však siedmi v sobotu ani neodlepili od štartu a ostatní skončili svoju púť na dohľad od štartovacej línie. Najďalej sa podarilo dostať Red Teamu, ktorý prešiel päť percent trasy - na 12. kilometri však zišiel z trate, narazil do skál a skončil v plameňoch.

Ostatní účastníci mali problémy s brzdovými systémami, navigáciou, zlyhaním ovládania motora či prevrátením s následným únikom paliva. Na trati prinieslo všetkým značné problémy prekonávanie prekážok, akými boli hrádza, oplotenie či drôty.

"Niektoré vozidlá dokázali sledovať kurz veľmi presne, ale nevideli pred sebou prekážky. Iné boli zasa skvelé v rozoznávaní prekážok, ale netrafili na vyznačenú trasu, alebo ich desil vlastný tieň a mali halucinácie aj o prekážkach, ktoré neexistovali," povedal pre CNN šéf súťaže Tom Strat.

Od motorky po kamión

Do súťaže sa zapojilo 21 amerických tímov, zväčša z akademickej a výskumnej sféry. Iba pätnásť z nich však získalo oprávnenie na štart v púšti.

Pred ňou museli tímy dodať projektovú dokumentáciu, predviesť inteligenciu systému v praxi a demonštrovať na cvičisku, ako sa ich "robot na kolesách" dokáže vysporiadať s prekážkami.

Cieľom nebolo vytvoriť "buldozér", ktorý prerazí cez každú nástrahu, ale inteligentný systém schopný upraviť vytýčenú trasu tak, aby dorazil na miesto určenia v čo najkratšom čase.

Súťažné tímy predstavili zväčša modifikované terénne automobily aj viackolesové vozidlá vlastných konštrukcií. Najmenší štvorkolesový systém iba o málo prevyšoval kompaktný rám podvozku, najrozmernejším bol zasa modifikovaný kamiónový ťahač tímu TerraMax navrhnutý pre americké námorníctvo. Raritou bol dvojkolesový motocykel Blue Teamu.

Ako nahradiť vodiča

Po technickej stránke je samostatný pohyb robota veľmi komplikovanou úlohou, ktorá vyžaduje výkonný výpočtový potenciál a inteligentný softvér, ktorý zabezpečí v každom okamihu správne rozhodnutie. Spracovanie vstupných informácií získaných zo senzorov a párovaných kamier zabezpečujúcich stereoskopické videnie prebiehalo vo väčšine systémov na viacerých úrovniach tak, aby bol centrálny systém čo najmenej zaťažený. Inteligentné senzory dodávali medzičlánku už vyhodnotené dáta. Do centrálnej riadiacej jednotky sa tak dostávali čiastočne spracované informácie spolu s obrovským množstvom vizuálnych údajov z kamerových systémov.

Zaujímavým príkladom nabitým technológiami bol "víťazný" upravený Hummer Red Teamu, ktorý v útrobách skrýval desiatky procesorov Xscale vyhodnocujúcich údaje zo senzorov, štyri dvojprocesorové systémy Intel Xeon a štyri systémy Intel Itanium II. Softvér, ktorý na tejto výkonnej platforme bežal, musel zabezpečovať spracovanie údajov z máp, plánovanie trasy, riadenie mechanizmu automobilu, priebežný monitoring údajov a ich vyhodnocovanie. Svoju úlohu pri jazde priemernou rýchlosťou 25 až 30 kilometrov za hodinu zohrávala každá sekunda.

Príliš zložité úlohy

Dve hodiny pred hlavnou jazdou dostali tímy CD nosič s tisíckou navigačných bodov s presnosťou na vzdialenosť 15 centimetrov, ktoré vyčlenili okraje trasy. Na tej sa nachádzali stromy, skaly, prepadliská, vodné priekopy, telegrafné stĺpy i prudké stúpania aj klesania, teda všetko, čo sa môže nachádzať v prostredí púšte a dokáže sa s tým vysporiadať terénny automobil s pohonom všetkých kolies. V púšti sa museli súťažiaci vyhýbať aj ostatným robotom, ktoré nesmeli obmedzovať v jazde či do nich narážať.

Na priebeh súťaže dozerali mobilní rozhodcovia vybavení vysielačkami, ktorí boli kedykoľvek pripravení robota stlačením "tlačidla smrti" dočasne zastaviť. (Jeden z pozastavených systémov sa už po opätovnom spustení nespamätal.)

Z pretekov sú automaticky diskvalifikovaní i tí roboti, ktorí opustia vopred vyčlenené hranice trasy.

Zdá sa, že týchto úloh bolo na robotov priveľa a na preteky autonómnych automobilových systémov ešte čas nedozrel. Miliónová odmena je však naďalej k dispozícii a ďalšie kolo pretekov by malo byť vyhlásené o dva roky.

Výzva pre budúcnosť

Myšlienka autonómneho riadenia automobilov je i napriek neúspechu výzvou pre budúcnosť. Okrem armádneho nasadenia a využitia technológií pri mechanizovanom prieskume vesmíru nás v budúcnosti čaká i použitie v každodennom živote.

Zjednodušené inteligentné mechanizmy prispejú k zvýšeniu bezpečnosti automobilov, kde bude ich úlohou sledovať okolitú premávku, vyhodnocovať situáciu a predchádzať nehodám.

Automatizáciu využijú i poľnohospodári, ktorí by mohli mechanizáciu vyslať na polia bez vodičov. Počítačový systém bude môcť v budúcnosti vyhodnocovať nastavenia nástrojov a mechanizmov pre každý meter pozemku zvlášť. Roboty by mali ľudí zastúpiť aj v nebezpečnom banskom priemysle.

Pomocnú ruku poskytne technika i postihnutým, ktorí budú môcť okrem špeciálne cvičených zvierat využiť i techniku vo forme osobných robotov. Roboty nájdu využitie i v zdravotníctve či pri automatizácii prísunu surovín a distribúcie výrobkov.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 124
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 075
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 622
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 863
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 210
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 715
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 043
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 605
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 681

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.