Preteky robotov sa skončili fiaskom

Veľkým fiaskom sa skončili v sobotu v Kalifornii dlhoočakávané preteky robotov, ktoré vyhlásila Americká armádna agentúra pre vývoj obranných technológií (DARPA). Úlohou súťažiacich bolo predviesť autonómne vozidlo, ktoré by dokázalo bez vodiča a ľudskej


Budhistickí mnísi ponúkli všetkým účastníkom možnosť posvätiť ich robotov. Ponuku prijal iba tím Phantasm s robotom Ladibug. Neprešiel ani testovacím kolom a na štart sa nedostal.

FOTO - ČTK/AP

Veľkým fiaskom sa skončili v sobotu v Kalifornii dlhoočakávané preteky robotov, ktoré vyhlásila Americká armádna agentúra pre vývoj obranných technológií (DARPA). Úlohou súťažiacich bolo predviesť autonómne vozidlo, ktoré by dokázalo bez vodiča a ľudskej pomoci v čo najkratšom čase prekonať 229 kilometrov dlhú trasu z Los Angeles do Las Vegas cez púšť Mojave.

Pentagon totiž plánuje v priebehu desiatich rokov zmeniť štruktúru armády tak, aby tretina automobilov nevyžadovala ľudskú posádku a znížili sa tak straty na životoch vojakov. Inšpiráciu pre riešenie tejto úlohy hľadal práve vo výskumoch účastníkov súťaže a úspešnému tímu mala pripadnúť odmena milión dolárov.

Z pätnástich favoritov sa však siedmi v sobotu ani neodlepili od štartu a ostatní skončili svoju púť na dohľad od štartovacej línie. Najďalej sa podarilo dostať Red Teamu, ktorý prešiel päť percent trasy - na 12. kilometri však zišiel z trate, narazil do skál a skončil v plameňoch.

Ostatní účastníci mali problémy s brzdovými systémami, navigáciou, zlyhaním ovládania motora či prevrátením s následným únikom paliva. Na trati prinieslo všetkým značné problémy prekonávanie prekážok, akými boli hrádza, oplotenie či drôty.

"Niektoré vozidlá dokázali sledovať kurz veľmi presne, ale nevideli pred sebou prekážky. Iné boli zasa skvelé v rozoznávaní prekážok, ale netrafili na vyznačenú trasu, alebo ich desil vlastný tieň a mali halucinácie aj o prekážkach, ktoré neexistovali," povedal pre CNN šéf súťaže Tom Strat.

Od motorky po kamión

Do súťaže sa zapojilo 21 amerických tímov, zväčša z akademickej a výskumnej sféry. Iba pätnásť z nich však získalo oprávnenie na štart v púšti.

Pred ňou museli tímy dodať projektovú dokumentáciu, predviesť inteligenciu systému v praxi a demonštrovať na cvičisku, ako sa ich "robot na kolesách" dokáže vysporiadať s prekážkami.

Cieľom nebolo vytvoriť "buldozér", ktorý prerazí cez každú nástrahu, ale inteligentný systém schopný upraviť vytýčenú trasu tak, aby dorazil na miesto určenia v čo najkratšom čase.

Súťažné tímy predstavili zväčša modifikované terénne automobily aj viackolesové vozidlá vlastných konštrukcií. Najmenší štvorkolesový systém iba o málo prevyšoval kompaktný rám podvozku, najrozmernejším bol zasa modifikovaný kamiónový ťahač tímu TerraMax navrhnutý pre americké námorníctvo. Raritou bol dvojkolesový motocykel Blue Teamu.

Ako nahradiť vodiča

Po technickej stránke je samostatný pohyb robota veľmi komplikovanou úlohou, ktorá vyžaduje výkonný výpočtový potenciál a inteligentný softvér, ktorý zabezpečí v každom okamihu správne rozhodnutie. Spracovanie vstupných informácií získaných zo senzorov a párovaných kamier zabezpečujúcich stereoskopické videnie prebiehalo vo väčšine systémov na viacerých úrovniach tak, aby bol centrálny systém čo najmenej zaťažený. Inteligentné senzory dodávali medzičlánku už vyhodnotené dáta. Do centrálnej riadiacej jednotky sa tak dostávali čiastočne spracované informácie spolu s obrovským množstvom vizuálnych údajov z kamerových systémov.

Zaujímavým príkladom nabitým technológiami bol "víťazný" upravený Hummer Red Teamu, ktorý v útrobách skrýval desiatky procesorov Xscale vyhodnocujúcich údaje zo senzorov, štyri dvojprocesorové systémy Intel Xeon a štyri systémy Intel Itanium II. Softvér, ktorý na tejto výkonnej platforme bežal, musel zabezpečovať spracovanie údajov z máp, plánovanie trasy, riadenie mechanizmu automobilu, priebežný monitoring údajov a ich vyhodnocovanie. Svoju úlohu pri jazde priemernou rýchlosťou 25 až 30 kilometrov za hodinu zohrávala každá sekunda.

Príliš zložité úlohy

Dve hodiny pred hlavnou jazdou dostali tímy CD nosič s tisíckou navigačných bodov s presnosťou na vzdialenosť 15 centimetrov, ktoré vyčlenili okraje trasy. Na tej sa nachádzali stromy, skaly, prepadliská, vodné priekopy, telegrafné stĺpy i prudké stúpania aj klesania, teda všetko, čo sa môže nachádzať v prostredí púšte a dokáže sa s tým vysporiadať terénny automobil s pohonom všetkých kolies. V púšti sa museli súťažiaci vyhýbať aj ostatným robotom, ktoré nesmeli obmedzovať v jazde či do nich narážať.

Na priebeh súťaže dozerali mobilní rozhodcovia vybavení vysielačkami, ktorí boli kedykoľvek pripravení robota stlačením "tlačidla smrti" dočasne zastaviť. (Jeden z pozastavených systémov sa už po opätovnom spustení nespamätal.)

Z pretekov sú automaticky diskvalifikovaní i tí roboti, ktorí opustia vopred vyčlenené hranice trasy.

Zdá sa, že týchto úloh bolo na robotov priveľa a na preteky autonómnych automobilových systémov ešte čas nedozrel. Miliónová odmena je však naďalej k dispozícii a ďalšie kolo pretekov by malo byť vyhlásené o dva roky.

Výzva pre budúcnosť

Myšlienka autonómneho riadenia automobilov je i napriek neúspechu výzvou pre budúcnosť. Okrem armádneho nasadenia a využitia technológií pri mechanizovanom prieskume vesmíru nás v budúcnosti čaká i použitie v každodennom živote.

Zjednodušené inteligentné mechanizmy prispejú k zvýšeniu bezpečnosti automobilov, kde bude ich úlohou sledovať okolitú premávku, vyhodnocovať situáciu a predchádzať nehodám.

Automatizáciu využijú i poľnohospodári, ktorí by mohli mechanizáciu vyslať na polia bez vodičov. Počítačový systém bude môcť v budúcnosti vyhodnocovať nastavenia nástrojov a mechanizmov pre každý meter pozemku zvlášť. Roboty by mali ľudí zastúpiť aj v nebezpečnom banskom priemysle.

Pomocnú ruku poskytne technika i postihnutým, ktorí budú môcť okrem špeciálne cvičených zvierat využiť i techniku vo forme osobných robotov. Roboty nájdu využitie i v zdravotníctve či pri automatizácii prísunu surovín a distribúcie výrobkov.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 598
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 102
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 096
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 915
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 906
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 509
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 495
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 469
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 987

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.