Far Cry - dojmy z dema

Aj keď spočiatku 3D akcia Far Cry nevyzerala nijako zvlášť zaujímavo, dnes je už jednoznačne jednou z najočakávanejších FPS akcií tohto roka. Prispeli k tomu nielen dve oficiálne demoverzie, ktoré ukázali nesporné kvality tohto titulu, ale napríklad aj op

Aj keď spočiatku 3D akcia Far Cry nevyzerala nijako zvlášť zaujímavo, dnes je už jednoznačne jednou z najočakávanejších FPS akcií tohto roka. Prispeli k tomu nielen dve oficiálne demoverzie, ktoré ukázali nesporné kvality tohto titulu, ale napríklad aj open-source spominaných demoverzii, ktoré umožnili rôznym viac či menej amatérskym vývojárom tvoriť vlastné modifikácie. Far Cry má oficiálne vo svete výjsť 26. marca a podľa môjho názoru tak týždeň, maximálne dva, na to bude dostupná aj na Slovensku. Zatiaľ sme sa museli uspokojiť s dvoma hrateľnými levelmi, ktoré asi všetkých dostatočne navnadili na plnú verziu. Dokonca by som povedal, že ukázali až priveľa a hra kvôli tomu trochu stratí na prekvapivosti. Alebo sa mýlim a autori majú pre nás ešte nejaké skryté tromfy?

Začnem tým, čo vás upúta akonáhle zhliadnete screenshoty alebo spustíte hru a to je práve grafika. Far Cry využíva vlastný Cry Engine, ktorého základným atribútom je absencia tak veľmi často používanej "hmly", ktorá zahmlievala výhľad a tým znižovala nároky na vykresľovanie prostredia, jednoducho výhľad v hrách bol obmedzený či už hardvérom alebo maximálnymi schopnosťami softvéru. Vo Far Cry je zdanlivo nekonečný, vidíte naozaj až na horizont a tým sa zvyšuje atraktivita a reálnosť prostredia. V skutočnosti je dohľad cca 2 kilometre, pri prerátaní z herných jednotiek na skutočnosť, ale ilúzia nekonečnosti je dokonalá.

Krutou daňou sú samozrejme vysoké HW nároky, kde je len ťažko určiť rozumné minimum a ešte ťažšie doporučené maximum. Ja som hral na Athlone XP 2500+, 256 MB RAM a GeForce FX 5200 a pri rozlíšení 800x600, nízkych detailoch a zapnutom antialiasingu som dosiahol priemernú frame rate okolo 25–30 FPS. Na vysokých detailoch sa síce hrať dalo, avšak s frame rate hýbajúcou sa niekde okolo 10-15 FPS, čo už je trochu málo na presné zamierenie protivníka... Možno je trochu chybou, nemožosť hrať v 16bitových farbách, napevno je totiž nastavené na 32bit, čo tiež veľmi ovplyvní plynulosť hry. Cry Engine je navyše doplnený všemožnými najnovšími technológiami ako sú a shadery a tzv. character inverse kinematics a animation blending, ktorý pomocou multiplicitných animácii zaručuje reálny prechod animácie človeka medzi jednotlivými prostrediami (stromy, voda, domy apod.). Samozrejmosťou sú aj postavy rozpohybované pomocou motion-capture.

Od grafiky je to len na skok k ďalšej neopomenuteľnej kulise, ktorou je zvuková a hudobná stránka. Hudba je tu doplnená akýmsi “dynamických systémom” (Interactive Dynamic Music System), ktorý spúšťa rôzne skladby v závislosti od hráčových činností. V praxi to vyzerá tak, že ticho prerušované len zvukmi ostrovnej džungle, môže byť striedané mohutným koncertom, v prípade, že budete spozorovaný nepriateľom alebo vystrelíte prvý náboj zo snajperky, ktorý vás prezradí. V demoverzii sa bohužiaľ kvality tohoto systému priveľmi oceniť nedali, ale spúšťaná hudba, bola na vysokej úrovni, rovnako ako aj zvuky, ktoré až príliš verne pripomínali realitu. Pre štastlivcov s 5.1 reproduktorovým systémom je dôležitý aj fakt, že hra podporuje takéto systémy a na ponúknutie priestorového efektu je korektne ozvučená.

Čo však Far Cry robí výnimočnou hrou, je jej hrateľnosť a atmosféra. Tie sú najviac ovplyvnené umelou inteligenciou, ktorá je na veľmi vysokej úrovni (viď nižšie), ale aj nezvyčajným spôsobom ukladania hry. Tá sa vám uloží len na určitých checkpointoch, miestach, ktoré nie sú nijako prehnane ďaleko, ale ani blízko od seba. Autorom sa (aspoň v demoverzii) podarilo nájsť veľmi vyvážené vzdialenosti, medzi jednotlivými úložnými bodmi, takže hráč sa nikdy nebude cítiť frustrovaný, a naopak, nebude mať ani pocit, že je neohrozený, všemohúci. Umelá inteligencia je faktor, na ktorom si autori zjavne dali záležať a vytvorili z počítačom riadených protivníkov skutočne kvalitne bojujúcich botov. Zoberme si napríklad modelovú situáciu – vy vystrelíte z väčšej vzdialenosti z odstreľovačky na protivníka na opačnom konci malého zálivu. Protivník padá s dierou v hlave na zem, ale jeho súkmeňovci sa okamžite začnú kryť, niektorí sa vydajú vás hľadať, medzitým čo iní si vás už obiehajú, aby vás nečujne mohli prekvapiť z nekrytej strany. Presne ako v realite. Radi používajú granáty, ale sú naučení od nich aj utekať. Neriadia sa vždy len heslom - najlepšia obrana je útok, často radšej ostanú schovaní v bezpečí za stromom a počíhajú si na vás. Čo k tomu dodať, AI sa tentokrát skutočne vydarila.

Demoverzia však obsahovala aj drobné chyby. Spomeňme si napríklad – keď som doplával na malý ostrov a začal z neho ostreľovať vojakov na inom ostrove, vojaci sa automaticky presunuli na pláž, kde len priblblo stáli a čakali. Niektorí vliezli okúpať sa, do vody, ale žiadny neplával za mnou. Jednoducho sa tam zasekli a už sa odtiaľ nepohli, až kým som sa bezostyšne nepostavil priamo pred nich. Verím, že je to len chyba v deme, inak by takéto nedostatky mohli negatívne ovplyvniť celkový dojem z hry.

Čo sa týka zbraní v hre obsiahnutých, v demoverziach sme sa mohli stretnúť s pomerne veľkým arzenálom, počínajúc obyčajnou mačetou, cez pištole, útočné pušky až po sniperku a rotačným guľometom končiac. Zbrane sú (veľmi precízne) vymodelované podľa reálnych predlôh, stretnete sa napríklad so známou P90, M4 Carbine, AW50 (sniperka), či nemeckou klasikou HK MP5 (v rôznych vyhotoveniach). MP5ka je s tlmičom, ktorý je využiteľný v jaskyni, kde okrem indikátora vašej "viditeľnosti" máte na obrazovke aj indikátor hluku, ktorý robíte.

Tieto indikátory naznačujú, že hra obsahuje aj tzv. stealth prvky, ktoré snáď ako prvý priniesol do herného priemyslu starý Thief. Nie sú samozrejme až tak podstatné, ale kopa akcií sa dá vyriešiť aj mierovejšou, tichou cestou. Okrem zbraní máte k dispozícii aj rôzne doplnkové vybavenie, ako je špecialný ďalekohľad s viacnásobným zoomom a so schopnosťou na ďiaľku odpočúvať protivníkov. Nájde sa tu aj nepostrádateľná baterka, mimochodom k jej spracovaniu mám malé výhrady, pretože osvieti tak maximálne vašu zbraň, ale do priestoru veľa svetla nedopadne... Samozrejmosťou bude možnosť ovládať rôzne vozidlá, v deme sme mohli vyskúšať čln s guľometom, v plnej verzii budú k dispozícii rôzne autá (hummer, buggy), či napríklad aj rogalo (pomocou voľne stiahnuteľných modifikácii sa dá rogalo a hummer vyskúšať aj v deme).

Príbeh v 3D akciách väčšinou nebýva tým najdôležitejším a podľa môjho názoru ani vo Far Cry takým nebude. Bude kulisou, aby mal hráč pocit, že jeho hranie má nejaký cieľ, ale rozhodne nebude nosným prvkom hry. Vy budete hrať za postavu námorného kapitána Jacka Carvera, ktorý sa nedávno rozhodol otvoriť business s ľoďami – prevozom pasažierov. Jedného dňa si vás najala fotoreportérka Valerie Cortez, ktorá chcela odviezť na nejaký z ostrovov v Mikronézii. Po privezení na dané miesto, niekto na vašu ľoď zaútočil a vy ste museli utiecť na ostrov, kde sa bez akejkoľvek nádeje na pomoc musíte snažiť opäť získať kontakt s civilizáciou...

Čo dodať na záver? Far Cry rozhodne v sebe skrýva veľký potenciál, neoplýva síce žiadnymi závratne originálnymi nápadmi, ale kombináciou tých starších autori zrejme vytvorili jedinečný celok, ktorý sa na dlho stane hitom. Či to tak naozaj bude sa prevsedčíme už onedlho, po nástupe Far Cry na trh. Ak to neviete vydržať, môžete si hru už teraz na rôznych herných weboch predobjednať a zaistiť si tak, že ju budete mať medzi prvými.

Zaujímavé odkazy: návod na demo

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti. Dýchali by v ňom pomocou tekutiny.

Nový výskum kostí mastodonta môže prepísať históriu človeka

Kontroverzný výskum tvrdí, že Ameriku osídlili predkovia ľudí o 100-tisíc rokov skôr ako sa doteraz myslelo.

Osobný asistent Amazonu začne pomáhať s výberom outfitov

Alexa už nebude spracovávať iba zvuk, ale aj obraz.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 757
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 139
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 193
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 038
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 437
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 909
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 356
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 224
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 486
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 393

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop