Bratislava 6. februára (TASR) - Telekomunikačný úrad (TÚ) SR v súlade s povinnosťami, vyplývajúcimi mu z nového zákona o elektronických komunikáciách, už stanovil celkovo 7 maloobchodných a 11 veľkoobchodných relevantných telekomunikačných trhov. Do polovice tohto roka úrad zistí, či na týchto trhoch reálne prebieha aj efektívna súťaž a ak tomu na niektorých trhoch nebude, budú pre ne určené aj významné podniky. Tým potom budú uložené osobitné povinnosti, ktoré by mali prispieť k rozvoju trhovej konkurencie.
Informoval o tom hovorca TÚ Roman Vavro s tým, že pred zaradením vytypovaných telekomunikačných firiem medzi významné podniky budú s nimi prebiehať konzultácie a vyjadrovať sa k tomu má aj Európska komisia. Práve v zmysle jej pravidiel pritom došlo aj k vyčleneniu spomínaných 18 relevantných trhov, ktoré sa môžu v závislosti od usmernení komisie doplniť aj o ďalšie trhy.
Na základe staršej legislatívy, platnej do záveru minulého roka, TÚ vytypoval celkovo tri tuzemské firmy s významným postavením na trhu. Spoločnosti Slovak Telekom bola prisúdená dominancia na trhu verejnej telekomunikačnej služby poskytovanej prostredníctvom pevnej siete a rovnako aj na trhu prenájmu telekomunikačných okruhov. Obom domácim mobilným operátorom EuroTel Bratislava i Orange Slovensko bolo zasa významné postavenie prisúdené na ich trhu poskytovania telekomunikačných služieb cez mobilnú sieť.
Z hľadiska toho, že na slovenský trh sa nechystá vstúpiť žiadny nový mobilný operátor a tiež alternatívni operátori, ktorí majú záujem o pevnú hlasovú službu, sa zatiaľ vo väčšom rozsahu so ST ešte nedohodli na prepojení svojich sietí, je pravdepodobné, že spomenuté tri firmy zostanú zaradené medzi významnými podnikmi aj po tohtoročnom zisťovaní TÚ.
Medzi povinnosti významných podnikov má v zmysle nového zákona o elektronických komunikáciách patriť napríklad nákladová orientácia cien, nediskriminovanie prístupu a prepojenia sietí, oddelená evidencia či umožnenie výberu iného telekomunikačného podniku individuálnou voľbou alebo predvoľbou čísla pre jednotlivé volania. Európska únia pritom za všeobecné kritérium určenia významného vplyvu na trhu považuje prekročenie 50-% trhového podielu.