Koniec realtime stratégií? – o čiernej budúcnosti jedného upadajúceho herného žánru

Doba je ťažká, zložitá a my sme svedkami globálnej krízy hneď na niekoľkých frontoch ľudského bytia. Je to kríza, ktorá sa týka ako izraelsko-palestínskych vzťahov tak slovenskej populárnej hudby a ďalších pochybných odvetví amerického šoubiznisu. Počítač

ové hry nevynímajúc. Povedané parafrázou slov pracovníka NASA: stratégie v reálnom čase majú problém.

Spomeniete si na nejakú kvalitnú RTSku od čias Warcraftu, či C&C Generals? Keď trochu zalovíte v pamäti, určite zistíte, že veru dobrých titulov na poli tohto herného žánru nám v poslednej dobe akosi ubudlo a o naozajstných bombách, ako boli svojho času Dune 2 a neskôr Starcraft, či séria Command and Conquer, sa nám môže už len cnieť so slzou v oku (výnimku tvorí Homeworld 2, ale ten je skôr ako širokým vrstvám určený pre špecifické publikum). Je to smutné, ale posledný rok–dva nepriniesli generálom stotisícových digitálnych armád žiadne schopnejšie bojisko, na ktorom by umieranie znamenalo česť, dôstojnosť a pôžitok z hrania. Prečo tomu tak je? Kam sa RTS uberá? Nastane vôbec zmena v tomto negatívnom trende, alebo môžeme stratégie vyhlásiť za definitívne mŕtve?

Článok pokračuje pod video reklamou

Nedá mi na úvod nezabŕdnuť trochu do ustálených vôd názvov a pomenovaní, resp. neujasniť pojmy - ak sa totiž dnes hovorí o STRATÉGII v zmysle počítačovej hry, myslí sa akčná rúbačka/strieľačka (česť výnimkám) s miniatúrnymi jednotkami na viac, či menej rozľahlých mapách, bojiskách. Hovoriť o strategickom myslení počas samotného boja, by bolo prinajmenšom zavádzajúce. Výhody vyplývajúce zo znalosti terénu, protivníka, dňa a noci, vlastných možností a ostatných dôležitých faktorov v boji reálnom totiž v RTS nie sú vôbec signifikantné. Dôležitejšie je získať čo najviac zdrojov na výrobu kvanta jednotiek, ktoré potom (takmer) bezhlavo posielame na protivníka. Preto pomenovanie STRATÉGIA nie je presné (aj keď určité strategické prvky sa nájdu, najmä pri prepočte peňazí do počtu zakúpiteľných jednotiek:-). Takže toľko moja pripomienka na úvod, vráťme sa teraz späť k téme.

Bude to už okolo desiatich rokov, čo vyšla prelomová a pravidlá definujúca RTS Dune 2 z dielne chlapcov z Westwoodu. Nastal nevídaný ošiaľ a čo malo myš a trochu znalostí z anglického jazyka, hralo svojsky spracované príbehy púštnej planéty Arrakis. Konkurencia si samozrejme úspech všimla a netrvalo dlho, kým začali vznikať ďalšie hry postavené na podobnom princípe. Najneskôr od čias Duny tak môžeme považovať RTS za žáner tešiaci sa veľkej popularite v hráčskej obci. Nuž a Westwood nezaspali na vavrínoch a tak nám s chladom studenej vojny naservírovali konflikty medzi Rusmi a Amerikou v Red Alerte, či fiktívnu vojnu medzi obranou Zeme a zlotrilými teroristami vernými značke NOD. Súbežne sa plodili fantasy dobrodružstvá zo sveta Orkov a ľudí - Warcraft, ktoré tiež slávili obrovský úspech a vedeckofantastický Starcraft. Potom sa piesok v hodinách pomaly presýpal, až...

...v súčasnosti je v kurze prelínanie žánrov a pre RTS sú príznačné sympatie smerom k RPG, čiže hrám na hrdinov. Táto situácia sa naskytla najmä príchodom výkonných procesorov a grafických kariet, kedy už sa ráta len to, čo má tri rozmery a 2D projekty (asi) naveky dospievali svoju labutiu pieseň. Geniálny mix RPG a RTS priniesol slávny Warcraft III, ktorý sa na súťažiach hráva ako jediná stratégia (plus starší súrodenec Starcraft). Z posledných noviniek treba spomenúť Knightshift, polo-RPG parodický kúsok na vyčerpané klišé fantasy, alebo pripravovaný Battle for Middle–Earth s tematikou Pána prsteňov (práve ten by mal priniesť svieži vietor do plachiet, tak držme palce), či očakávaný mix RTS-RPG, 3rd-person action Johanka z Arcu.

...a tak RTS začali stagnovať. Na trh sa dnes dostávajú tituly pojednávajúce o rôznych historických udalostiach (napoleonské vojny, kolonizácia Ameriky), lenže okrem obmeny postáv a scenérií neprinášajú nič nové. O skutočne originálnom, prelomovom, perfektne hrateľnom produkte si teda nemôžeme povedať nič - od C&C Generals: Zero Hour taký jednoducho nevyšiel (datadisk Warcraft III: Frozen Throne sa nepočíta)!

Čo z toho všetkého vyplýva? Nuž, momentálne to vyzerá tak, že svoj vrchol a najlepšie roky majú RTSky za sebou. Prechod do 3D, striedanie dňa a noci, aké-také využívanie výhod 3D terénu - tieto bubliny tu boli, nafúkli sa a praskli. Po nich zostalo len prázdno, ktoré sa snažia napĺňať rôzne firmy a firmičky, kresliace na mapu sveta realtime stratégií svoj vlastný veľký výkričník. Zatiaľ je táto snaha dosť márna, alebo len ostáva nedocenená zhýčkanými radami hráčov klasiky, ťažko povedať. Ak sa ale čoskoro „niečo nestane“, hrozí stagnujúcemu žánru RTS pomalá smrť uspatím. Keďže Blizzard (Warcraft) vraj nedávno opustila početná skupina ľudí, dúfam, že Westwood (ktorý pohltilo EA) vlastnia oživovaciu formulku, už ju musia len spracovať a natlačiť do veľkej injekčnej striekačky. Inak sa všetci stratégovia vrátia k šachom (kde však nenájdu uspokojenie, keďže sú predsa len odchovaní na trošku odlišných princípoch:-)).

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

KOMENTÁRE

Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

Radový smrteľník by mal proces aj s vymeraným trestom dávno za sebou.

Neprehliadnite tiež

Krava by čoskoro mohla byť najväčším cicavcom na zemi. Kvôli ľuďom

Ľudská činnosť môže spôsobovať masový úhyn veľkých cicavcov.

Pravekí ľudia si cvičili otvorenie lebky na kravách

Môže ísť o najstarší dôkaz o veterinárnej chirurgii.

Google chystá podcastovú revolúciu na Android telefónoch

Smartfóny s operačným systémom Android 6 a vyššie majú v sebe integrovaný audio prehrávač podcastov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 803
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 14 991
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 017
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 858
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 051
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 041
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 106
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 973