Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Vega má podobnú planetárnu sústavu ako Slnko

Mapa tepelného vyžarovania z prachového disku okolo Vegy, získaná detektorom SCUBA. Polohu Vegy označuje hviezdička, polohu neptúnovitej planéty zarámované iks so šípkou, naznačujúcou smer obehu.FOTO ­ PPARC

Mimoslnečné planéty sa podarilo objaviť už pri vyše sto hviezdach. V takmer všetkých prípadoch ide o veľké plynné objekty typu nášho Jupitera, ktoré obiehajú veľmi blízko okolo materskej hviezdy. To sa veľmi líši od situácie v našej slnečnej sústave, kde Jupiter a iné plynné obrie planéty obiehajú pomerne ďaleko od Slnka. Britskí astronómovia teraz predložili dôkazy, že planetárna sústava hviezdy Vega môže pripomínať našu.

Wayne Holland z Royal Observatory v škótskom Edinburghu pred časom získal detektorom SCUBA pripojeným k ďalekohľadu Jamesa Clerka Maxwella na Havaji snímky bezprostredného okolia Vegy v oblasti submilimetrových vlnových dĺžok. Takéto snímky dobre zobrazujú veľmi chladný prachový disk okolo hviezdy (mínus 180 stupňov Celzia), známy už od 80-tych rokov.

Počítačová analýza, ktorej výsledky predložil v najnovšom čísle časopisu The Astrophysical Journal Mark Wyatt z tej istej inštitúcie, ukázala, že pozorovanú štruktúru disku okolo Vegy možno najlepšie vysvetliť prítomnosťou planéty, ktorá hviezdu obieha v dvojnásobnej vzdialenosti ako v našej slnečnej sústave Neptún okolo Slnka. Táto planéta má približne hmotnosť Neptúna. Rozsiahla dráha planéty, obiehajúcej okolo Vegy asi raz za tristo rokov, ponecháva pri tejto hviezde dosť miesta pre iné, menšie planéty typu našej Zeme.

Planéta zrejme vznikla bližšie k Vege, ale potom sa od nej začala vzďaľovať. Pritom vytvorila v prachovom disku zhusteniny. Niečo podobné sa asi prihodilo aj na úsvite dejín Slnečnej sústavy. Bližšie k Vege ako táto neptúnovitá planéta by mala ležať analógia nášho Jupitera.

Modrobiela Vega zo súhvezdia Lýry je piata najjasnejšia hviezda na oblohe a tretia najjasnejšia, ktorú možno vidieť zo severnej pologule. Keby sme sa obmedzili iba na hviezdy severne od nebeského rovníka, je na severnej pologuli celkom najjasnejšia. Leží 25 svetelných rokov od Slnka (1 svetelný rok = 9,46 bilióna km). V porovnaní so Slnkom je trojnásobne väčšia a vydáva aj 58-krát viac žiarenia. Spolu s Denebom zo súhvezdia Labute (Cygnus) a Altairom zo súhvezdia Orla (Aquila) vytvára na oblohe známy letný trojuholník.

Ďalekohľad Jamesa Clerka Maxwella s pätnásťmetrovou celistvou anténou je najväčším astronomickým prístrojom na svete určeným na pozorovania v oblasti submilimetrových vlnových dĺžok. Nachádza sa v nadmorskej výške približne 4000 metrov blízko vrcholu vyhasnutej sopky Mauna Kea na Havajských ostrovoch. Súčasť tohto ďalekohľadu, SCUBA, je najcitlivejší submilimetrový detektor na svete.

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.