• Internet
  • Mobil
  • Testy a recenzie
  • Hardvér
  • Hry
  • Vesmír
  • Človek
  • Biológia
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE

  • Načítavam, moment...
    Momentálne nie ste prihlásený

    Biológ Tomáška: Vedeckú štúdiu urobili deti (Späť na článok)

    Pridajte priamu reakciu k článku


    Hodnoť:   mínus indicator plus

    Máš pravdu, Profesor.

    Žiaľ, na Slovensku vo vede platí skôr opak, teda že treba robiť to, čo už niekto urobil. Väčšina slovenských vedcov len opakuje už jestvujúce metódy, postupy, ale aj pokusy, no s nejakým iným objektom záujmu (mikroorganizmom, bunkami, enzýmami, ..., atď.), čím len formálne ukážu, že aj v ich labáku "sa robí špičková veda", aby získali pozvanie do zahraničia (robiť tam lacného poskoka) a granty od agentúry na ďalšie prežitie.
    Väčšine našich vedcov chýba kreatívne myslenie, záujem dopátrať sa k niečomu novému, ale aj samostatne myslieť, a tak len opakujú naučené frázy, ako papagáje, a nie sú schopní si vytvoriť vlastný názor na nejaký vedecký problém.
    Po 8-mich rokoch v SAV mám ja takéto skúsenosti. Nájdu sa, pochopiteľne, aj u nás nejaké výnimky, tie však svojou výnimočnosťou, len potvrdzujú všeobecne platné pravidlo.
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    toto plati

    na cca 95% (mozno ajviac) vedy robenej hocikde vo svete, to je vysoka pyramida s uzkym vrcholom....
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

     

    Nereagujem ani tak na to, aka je situacia na Slovensku/SAV, len chcem doplnit: skumanie tej istej veci tym istym sposobom na inom organizme nemusi byt nutne strata casu. Ak porovnavam urcitu biologicku funkciu medzi roznymi organizmami, mozem zistit, ze sa medzi nimi dost lisi a to mi moze pomoct pochopit napriklad evoluciu danej funkcie. Nove postupy sa zvycajne vymyslaju, ked je existujuci sposob drahy, neefektivny, alebo (v malom percente pripadov) zatial neexistuje sposob, akym danu funkciu preskumat. Pouzivanie osvedcenych postupov ma tu vyhodu, ze su vedci takto schopni porovnavat data - je tazke porovnavat data, ktore boli vyplute fundamentalne roznymi metodami.
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    dakujem

    za tento clanok, toto ma pre mna skutocnu hodnotu!
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    parada

    ....
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    Výborne!

    Takéto dačo by mali robiť aj učitelia u nás.
    .
    No a ešte detail: Bombus terrestris je čmeľ zemný, t.j. "čmeliak", nie "včela"..
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    Bombus terrestris

    je cmel zemny (ludovo cmelika), ziadna vcela...

    Tak bolo to o vcelach alebo o cmeliakoch? Alebo si tam ten laticnky nazov iniciativne doplnil autor?

    Inak je to dobry napad, co tak vyskusat nieco podobne aj u nas? Len kto by sa na to podujal a hlavne kto by to zafinancoval?
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    bumble-bees

    V originalnom texte sa vyslovne spominaju tzv. "bumble-bees", t.j. "bzuciva vcela", po slovensky cmeliak. Takisto sa priamo uvadza ich latinsky nazov Bombus terrestris (cmel zemny), teda autor si ho tam nedplnil navyse.
    ...
    To, ze pre Anglanov je cmeliak len zvlastny druh vcely, suvisi so systemom vystavby slovnej zasoby. My takisto mame maliny, cucoriedky, brusnice apod., kym anglictina ma len rozne druhy bobul (berries).
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    Krásny článok.

    A dúfajme, že pre mnohých aj inšpirujúci.
    Vďaka!
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    Povodny clanok

    Tu je povodny clanok v Biology Letters - inak, publikovany bol uz v roku 2010: http://rsbl.royalsocietypublis...
     
    Hodnoť:   mínus indicator plus

    O tom

    ako je slovenské školstvo skostnatené, držiac sa na zastaralých vzdelávacích princípoch, si môžeme spraviť obraz z niekoľkých krátkych videí. Pritom práca učiteľa by mohla byť tou najtvorivejšou a deti mohli rozvíjať kreativitu z vlastného záujmu a iniciatívy.
    http://www.ted.com/talks/lang/...
    Ešte "povinné" video z prednášky Salmana Khana, taktiež TED.
    http://www.ted.com/talks/lang/...
     


    Prihláste sa

    (?)
     


    Ďalšie možnosti
    Zoznam diskusií

    Registrácia
    Zabudnuté heslo
    Kódex diskutujúceho