Čo nás naučí objav druhej Zeme a čo si myslíme zle

Astronómovia nám ukazujú, akí sme vo vesmíre maličkí. A ako by sme mali premýšľať.

(Zdroj: NASA)

Myšlienka vzdialených svetov nie je nová a siaha prinajmenšom do antiky. A, keď už nič iné, mnohí si dodnes myslia, že dohnala Giordana Bruna až na hranicu (a myslia si to zle).

Ľudia vždy snívali, ako by vyzerali iné svety a život na nich – občas to volali bohovia a náboženstvá, inokedy vedecká fantastika. Až v posledných rokoch sa však tieto predstavy menia na vedecké fakty a ukazujú nám, že skutočnosť dokáže byť ešte oveľa vzrušujúcejšia ako všetky tie fantázie.

Dôležitejšie však je, že podobné objavy ďalekých planét nám pripomínajú, aké ľudstvo naozaj je.

Pri pohľade na nočnú oblohu a telesá v nej si uvedomujeme, akí sme malí, malicherní a prehnane sebavedomí, no určite nie výnimoční.

A že sme len malou vyblednutou modrou bodkou kdesi v bezvýznamnom ramene na periférii jednej úplne obyčajnej galaxie... a nevieme poriadne ani to, čo sa deje na našej planéte a podobných telesách v našom najbližšom okolí, nieto ešte v cudzích slnečných sústavách.

Prečítajte si tiež:NASA ohlásila objav planéty najpodobnejšej ZemiČítajte

Podobné objavy nás učia pokore a ukazujú nám nielen to, aký je vesmír obrovský, ale aj to, že domov budeme mať vždy iba jeden.

Naša galaxia môže ukrývať stovky miliárd hviezd a násobne viac planét, môže byť len otázkou krátkeho času, kým niekde narazíme na skutočnú druhú Zem. Ale tá naša zostane pre nás vždy prvá – a nie je žiaden dôvod, prečo by sme ju mali nám i ostatnému životu zničiť.