Obrnený červ so 72 bodákmi na tele, aj to priniesol týždeň vo vede

Vo vedeckom prehľade týždňa zistíte, prečo sa niektoré javy na sociálnych sieťach zdajú populárnejšie, ako v skutočnosti sú.

Interaktívny hologram z voxelov.Interaktívny hologram z voxelov. (Zdroj: DIGITAL NATURE GROUP)
1.Viac lepšieho mäsa

Nikde na svete nie je povolené jesť geneticky upravené zvieratá. Kórejskí a čínski vedci však zistili, že pri ošípaných stačí zmeniť jeden gén, a zvieratá sa stanú zdrojom obrovského množstva kvalitného mäsa. Pri plemene belgických modrobielych kráv dochádza k podobnému výsledku, ale pomocou dlhoročného šľachtenia. Autori výskumu považujú svoju metódu za menej komplikovanú a rušivú a dúfajú, že práve ich výskumné plemeno bude prvé geneticky upravované vhodné na konzumáciu.

Čítajte viac v Nature.

2.Príčina chronickej únavy

Príčiny chronickej únavy ešte nikto presne neurčil. Osemnástim dobrovoľníkom s touto chorobou sa však Nórsku uľavilo potom, ako užili rituximab - liek na leukémiu a reumu. Nórski vedci na základe svojho výskumu naznačujú, že príčinou by mohol byť ľudský imunitný systém, ktorého protilátky začali pôsobiť proti vlastnému organizmu.

Čítajte viac v New Scientist.

3.Popularita na sieti

Minulý týždeň zaplavili Facebook profilové obrázky v dúhových farbách. Nemuseli však byť vôbec také populárne, ako sa zdali. Výskum amerických vedcov hovorí o fenoméne väčšinovej ilúzie, ktorý v rámci rôznych spoločenských sietí vytvára dojem, že nejaký jav je bežný, no v skutočnosti je dosť vzácny.

Čítajte viac na Gizmodo.

4.Obrnený červ

Ak sa bavíme o nebezpečných zvieratách, pravdepodobne nám červy ani nenapadnú spomenúť. Na juhu Číny však objavili pol miliardy rokov fosíliu obrneného červa. Volá sa chlpaté Collinsovo monštrum, má šesť párov nôh vpredu, deväť vzadu a 72 ostrých bodákov na tele.

Čítajte viac na Cnet.

5.Interaktívny hologram

Keď energia laseru ionizuje vzduch, vzniká plazma, ktorá vyžaruje svetlo zvané voxely. Pomocou zrkadiel a kamier sa ich prostredníctvo vyrobil interaktívny hologram. Vedúci výskumu tvrdí, že je na dotyk podobný šmirgľu, iní hovoria o senzácií podobnej ako statický šok.

Čítajte viac na Popular Science.