BRATISLAVA. Na jednom pódiu sa vystriedali prednášajúci z Amazonu, Googlu, Sygicu a ďalších úspešných technologických firiem.
Cieľom organizátorov novej konferencie MobCon bolo poskytnúť najnovšie informácie pre vývojárov, dizajnérov a pre startupy zo sveta mobilných aplikácií.
Ako robiť biznis v Amerike
Z Ameriky prišiel o svojej ceste za oceán porozprávať spoluzakladateľ pôvodom českej spoločnosti STRV, Lubo Smid.
„Ak chcete robiť biznis v Amerike, presťahujte sa tam,“ odkázal startupistom. Práve presťahovanie hodnotí ako dôležitý krok úspechu. Ľahšie si budoval sieť kontaktov a nachádzal sa v centre diania.
Porovnával tiež prístup európskych zákazníkov a amerických. Kým v Európe je pri procese výberu väčšinou prostredník, ktorý hovorí za firmu a programátorov, v Amerike sa chcú rozprávať priamo s vývojármi a dizajnérmi o ich produkte či službách.
V súčasnosti majú v Spojených štátoch tri kancelárie a jednu v Prahe. Pražská pobočka im slúži na hľadanie talentov v Európe. Podľa Smida je v štátoch stále dopyt po šikovných vývojároch a dizajnéroch.
"Hlavne neztracejte nadeji" @lubosmid z @strvcom o tom ako "vyzrát" na USA klientelu pic.twitter.com/fBdGZtFGJg
— MobCon (@MobConSK) May 27, 2015Chýbajú základy na školách
“Školy nedokážu reagovať na zmenu,“ povedal počas svojej prezentácie Vladimír Strejček, zakladateľ českého vizuálneho štúdia DRAWetc.
Hovoril o grafickom dizajne. Hlavnou myšlienkou vystúpenia bolo, aby sme nad grafickým dizajnom začali premýšľať inak.
„Na školách, stredných aj vysokých sa neučia ani základy grafického dizajnu pre aplikácie alebo hry, učia tam dizajn kníh. Keď si porovnáte, čo má dnes väčší dopad, je to dizajn knihy alebo dizajn aplikácie? Aplikácie majú väčší vplyv, pretože majú väčší zásah,“ pokračoval.
V produktoch slovenských a českých firiem mu chýba jasný rukopis autorov, ktorý nebude rovnaký ako sto ďalších.
Problém vidí aj v nepripravenosti záujemcov o prácu. Keď hľadal nových zamestnancov, najlepšiu žiadosť mu poslalo štrnásťročné dievča z Nemecka.
Šimon z @pixelfederation: komunikujte a budte fér k zakaznikovi a urobte nieco navyse
— MobCon (@MobConSK) May 27, 2015Buďte k zákazníkom fér
Spoluzakladateľ herného štúdia Pixel Federation Šimon Šicko zdôraznil fér prístup k zákazníkom aj svojim zamestnancom.
„Fungujeme na americký štýl. Všetci u nás vidia, koľko zarábame. Naši ľudia presne vedia, ako ide firma,“ vysvetlil firemnú stratégiu.
Ročne si vymení s tímom 140-tisíc e-mailov a snažia sa reagovať na podnety od užívateľov do štyroch hodín.
Zdôraznil, že okrem rýchlej reakcie na požiadavky a férového prístupu robia pre hráčov aj niečo navyše, aby budovali komunitu. Aj sám sa snaží zapojiť do konverzácii s ľuďmi v komunitných fórach.
„Veľa startupistov robí jednu chybu – majú super produkt, ale nemajú premyslenú akvizíciu užívateľov. Musíte vymyslieť, ako sa bude aplikácia šíriť,“ vysvetlil Šicko.
Dôležité je podľa neho aj zlyhať, pretože tak sa buduje know how.
Tieto otázky trápia (nielen) publikum na #mobconsk. Tomáš Baran (Goldee) hovorí o komplikáciách pri start-upoch. pic.twitter.com/HjyhllbmYd
— David Tvrdon (@davidtvrdon) May 27, 2015Sedem fatálnych omylov
O slovenskom startupe Goldee písali pred dvomi rokmi všetky dôležité technologické médiá. Inteligentný vypínač svetla podporili ľudia sumou 100-tisíc dolárov, ktoré vyzbierali na svojom webe. Startup neúspešne skončil a nepriniesol výsledný produkt.
Zakladateľ Tomáš Baran dnes radí startupom doma aj v zahraničí, akým chybám sa vyhnúť. Počas svojej prezentácie predstavil sedem vecí, ktoré mu skomplikovali podnikanie a v konečnom dôsledku spôsobili koniec Goldee.
„Nepodarilo sa nám vyzbierať ďalšie investície,“ bol prvý z dôvodov, ktoré uviedol Baran. Ako ďalšie označil zlú polohu podnikania, chýbajúceho technologického manažéra, rýchle vyčerpanie prvej investície, zlý manažment a fakt, že bol sám.
„Je dôležité nájsť si spoluzakladateľa – nebyť sám. Je to potom ťažké,“ zdôraznil.
Atmosféru konferencie odľahčil Ján Gordulič, ktorý prezentoval hatebook ako svoj vymyslený startup. „Vždy je lepšie povedať, že mi nevyšiel startup ako skrachovala mi firma,“ vysvetlil situáciu, na ktorú mnohí poukazujú.