BRATISLAVA. Kto sa chce dostať na vrchol najvyššej svetovej budovy - Burj Khalifa - musí po prvých päťsto metroch prestúpiť na iný výťah, ktorý ho odvezie zvyšných 330 metrov.
Výšku výťahov totiž obmedzujú oceľové laná, ktoré ich ťahajú nahor aj nadol. Približne pri šesťsto metroch už totiž nedokážu udržať vlastnú hmotnosť a zároveň hmotnosť kabínky.
Výťahy bývajú obmedzením aj pre architektov, pretože návrhy výškových budov sa často odvíjajú od výťahových šiacht, ktoré podľa magazínu Popular Science zaberajú až jednu pätinu celej stavby.
Výťahový maglev
Odbremeniť takéto stavby teraz plánuje nemecká spoločnosť ThyssenKrupp magnetickým levitujúcim výťahom, ktoré by sa mohli nachádzať na vonkajšej strane budov a vedeli by sa pohybovať zvisle aj vodorovne.
Šachty by v podstate nahradili koľajnice s magnetmi, ktoré by odpudzovali magnety v kabínkach. Rovnakú technológiu zvanú maglev využívajú viaceré vlaky, ktoré sa vďaka nej vznášajú kúsok nad traťou.
Na takejto výťahovej trati by mohlo jazdiť viacero kabínok a ľuďom by sa skrátil čas čakania. Architekti vďaka nej môžu stavať neobyčajne vysoké aj široké budovy.
Riaditeľ ThyssenKrupp Patrick Bass pre Popular Science povedal, že takéto mrakodrapy považuje za riešenie rastúcej urbanizácie.
Získať priestor
Nová technológia nemá byť ani výrazne drahšia, pretože väčšie budovy budú účinnejšie spotrebúvať stavebný materiál.
Získaný priestor môžu, napríklad, pri plánovanej 1300 metrovej budove Edison Tower využiť ako generátor veternej energie, ktorý by vyrobil dostatok elektriny nielen pre celú budovu, ale aj pre okolité štvrte.