MENLO PARK, BRATISLAVA. Sú to správy, ktorým nik rozumný neuverí. Aj napriek tomu sa cez sociálne siete šíria ohromnou rýchlosťou, podobne ako kedysi cez e-maily.
Ak nabudúce bude ktosi šíriť poplach o tom, že Inuiti prepadli Kanadu, v ktorej rabujú obchody pre konzervy s rybičkami, fáma už nenájde na Facebooku svojich čitateľov.
Prevádzkovatelia Facebooku si začali uvedomovať, že postavenie ich sociálnej siete sa mení. Kým spočiatku šlo o spoločenskú kratochvíľu a diskusný klub pre priateľstvá, dnes plní významnú spravodajskú úlohu. Nech sa v ktorejkoľvek časti sveta udeje niečo kľúčové, zo sociálnych sietí čerpajú informácie aj spravodajské agentúry a redakcie.
Podľa agentúry Reuters Facebook preto pridáva novú funkciu, ktorou môžu používatelia priradiť značku falošným správam a podvrhom. Ak sa ich nazbiera dostatočný počet k pomeru ich zdieľaní a rozšírenia v sieti, algoritmy spustia tlmiaci plán.
Ten správu z obsahu neodstráni, ale začne ju na nástenkách používateľov zobrazovať s podstatne menšou intenzitou ako zvyšné správy a multimédiá.
Firma dlhodobo upravuje algoritmy, ktorými uprednostňuje významnejšie správy pred menej dôležitými. Vždy vtedy, ak sa ku svojmu účtu prihlásite po odmlke na svojom počítači.
Fakt, že časť obsahu uniká z dohľadu, si už dávnejšie všimli nielen samotní používatelia, ale aj prevádzkovatelia skupín a stránok na Facebooku, ktorých dosah na čitateľov sa nepretržite znižuje. Facebook tým chce zabrániť pretlaku informácií smerujúcich k používateľom. Súčasne tým zvyšuje atraktívnosť svojho reklamného systému.
Falošné správy, ktoré sa šíria lavínovým tempom naprieč sieťou, sú však časté. Kdesi zazreli živého dinosaura, inde vedci preukázali že Santa Claus skutočne žije a zriedkavé nie sú ani dezinformačné kampane vedené z ukradnutých identít.